مطالبه‌ای بدون بی‌پاسخ؛ قزوین در گلوگاه ریلی کشور اما بدون اداره‌کل

خبرگزاری مهر دوشنبه 26 آبان 1404 - 11:01
قزوین- با وجود قرار گرفتن قزوین در گلوگاه‌ حیاتی شبکه ریلی کشور و عبور دو مسیر مهم ترانزیتی از آن، این استان همچنان فاقد اداره‌کل مستقل راه‌آهن بوده و پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: با وجود قدمت تاریخی ایستگاه راه‌آهن قزوین و نقش استراتژیک این استان در شریان‌های اصلی ریلی کشور، قزوین همچنان از داشتن یک اداره‌کل مستقل راه‌آهن محروم است؛ موضوعی که مسئولان، فعالان گردشگری و کارشناسان آن را یکی از مهم‌ترین موانع توسعه حمل‌ونقل استان می‌دانند.

این محرومیت نه‌تنها جایگاه قزوین را در شبکه ریلی کشور تضعیف کرده بلکه باعث شده استان از ظرفیت‌های مهم حمل بار، جابه‌جایی مسافر و ترانزیت بین‌المللی بهره‌مند نشود.

ایستگاه راه‌آهن قزوین که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و به‌عنوان اثر ملی ثبت شده، در نقطه‌ای کلیدی از شبکه ریلی کشور قرار گرفته است. عبور خطوط تهران–تبریز و تهران–رشت–آستارا از قزوین، این استان را به یکی از گره‌های اصلی کریدور شمال- جنوب بدل کرده است.

با این حال، تقسیم مدیریت ریلی قزوین بین اداره‌کل شمال‌۲ و اداره‌کل شمال‌غرب موجب شده استان نه مبدا باشد و نه مقصد، و بسیاری از ظرفیت‌هایش نادیده گرفته شود.

قزوین از خدمات ریلی محروم است

علی محمدی‌ها، رئیس صنف گردشگری قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در گذشته مسائلی از قبیل نبود آسانسور و پله برقی جزو مشکلات مهم راه آهن قزوین بود که طی چند سال اخیر این مشکل مرتفع شد اما امروز اصلی‌ترین مسئله راه آهن قزوین نبود رام قطار است.

وی افزود: قزوین تنها دارای یک قطار شش تخته مهدیس است که ضعیف‌ترین نوع قطار است و تنها مقصد آن به مشهد است و قزوین به مقاصد دیگر قطار ندارد.

این مسئول با تأکید بر اینکه قطار قزوین فقط یک مقصد زیارتی دارد و از مقاصد سیاحتی محروم است، ادامه داد: همین قطار شش تخته نیز در ایام ویژه مانند اربعین یا در اموری که نیاز به واگن باشد صرف امور دیگر می‌شود و درنتیجه همین قطار هم دردی را دوا نمی‌کند و این در حالی است که حتی شهرهای ضعیف نیز حداقل دو الی سه قطار دارند.

مطالبه‌ای بدون بی‌پاسخ؛ قزوین در گلوگاه ریلی کشور اما بدون اداره‌کل

وی ضمن اشاره به نبود اتوبوس مجهز در ترمینال و فرودگاه قزوین گفت: راه آهن یکی از اصلی‌ترین ابزار حمل‌ونقل است که متأسفانه در قزوین به دلایل مختلف ازجمله عدم تدبیر مسئولین مورد توجه قرار نگرفته، در گذشته قطارهای اتوبوسی به مقاصدی از جمله تهران و حومه نیز وجود داشت که اکنون این قطارها نیز متعلق به زنجان و تاکستان شده و قزوین در مسیر بین‌راهی مقاصد قرار دارد و سایر قطارهای موجود نیز متعلق به قزوین نبوده و قطارهای بین‌راهی هستند.

محمدی‌ها در ادامه عنوان کرد: از طرفی سایت فروش بلیت نیز دارای چالش‌های متعددی است و قطارهای متعددی برای تردد شهروندان وجود ندارد. اغلب در شرایط مختلف، بلیت در سایت یک روز درمیان به فروش می‌رسد.

ایجاد اداره‌کل راه‌آهن در قزوین یک مطالبه به‌حق است

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر ضرورت استقرار یک اداره‌کل مستقل راه‌آهن در استان گفت: در سفر اخیر معاون مربوطه در وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن به قزوین، این مطالبه به‌حق از سوی استاندار، نمایندگان مردم و مجموعه راه و شهرسازی استان مطرح شد و پیگیری آن همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: راه‌آهن برای ایجاد اداره‌کل جدید دارای پروتکل‌ها و ضوابط مشخصی است، اما با توجه به شرایط موجود، طول خطوط ریلی استان و ظرفیت‌های قابل توجه قزوین، ما حائز شرایط لازم برای تشکیل اداره‌کل هستیم و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم.

این مقام مسئول در توضیح مشکلات ناشی از ساختار فعلی افزود: در وضعیت فعلی، قزوین نه به‌عنوان مبدا مشخص و نه مقصد مشخص در ساختار راه‌آهن تعریف شده و این موضوع مشکلاتی را در مسیر توسعه حمل‌ونقل ریلی استان ایجاد کرده است.

او خاطرنشان کرد: ایجاد اداره‌کل راه‌آهن می‌تواند نقش مهمی در تبدیل قزوین به یک نقطه محوری در شبکه ریلی ایفا کند. اگر استان به اداره‌کل مستقل ارتقا یابد، بسیاری از مسائل و طرح‌های مرتبط با حوزه راه‌آهن در قالب آن اداره‌کل قابل پیگیری و حل خواهد بود.

مطالبه‌ای بدون بی‌پاسخ؛ قزوین در گلوگاه ریلی کشور اما بدون اداره‌کل

نبودِ اداره‌کل راه‌آهن در قزوین غیرقابل قبول است

جواد حق‌لطفی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با وجود سابقه بیش از هشتادساله شبکه ریلی و موقعیت مهم استان، قزوین همچنان فاقد اداره‌کل راه‌آهن است و این موضوع یکی از محورهای اصلی اعتراض و پیگیری ماست.

وی افزود: در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی به قزوین، درخواست رسمی تشکیل اداره‌کل راه‌آهن در استان به همراه مستندات و دلایل فنی و کارشناسی ارائه شد و این مطالبه به‌صورت کتبی به مسئولان مربوطه اعلام شده است.

حق‌لطفی با اشاره به موقعیت کلیدی قزوین در کریدورهای ریلی کشور گفت: دو مسیر اصلی تهران–تبریز و تهران–رشت–انزلی–آستارا از قزوین عبور می‌کنند و این استان یکی از نقاط کلیدی در کریدورهای مهم حمل‌ونقل ریلی کشور به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: با توجه به این موقعیت مهم و حجم مبادلات و تردد ریلی، تشکیل اداره‌کل راه‌آهن در قزوین یک ضرورت جدی است و امیدواریم راه‌آهن جمهوری اسلامی با همراهی وزارت راه و شهرسازی این مطالبه را هرچه سریع‌تر محقق کند.

فقدان اداره‌کل راه‌آهن در قزوین نه‌تنها روند توسعه زیرساخت‌های ریلی استان را کند کرده، بلکه موجب شده اثر اقتصادی تردد قطارها در آمار استان‌های دیگر ثبت شود.

ضعف قطارهای اختصاصی، محدودیت مقاصد، مشکلات فروش بلیت و نبود مدیریت متمرکز باعث شده قزوین از جایگاه واقعی خود در حمل‌ونقل ملی و گردشگری فاصله بگیرد.

اکنون با افزایش مطالبه‌مندی استان و ارائه مستندات رسمی، انتظار می‌رود تشکیل اداره‌کل راه‌آهن قزوین به‌عنوان یک ضرورت راهبردی هرچه سریع‌تر در دستور کار نهایی قرار گیرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.