به گزارش همشهری آنلاین، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در اولین همایش ملی پیشگیری و مقابله با قاچاق فرآوردههای نفتی با اشاره به این که در میان همه زشتیها و تبعاتی که درباره قاچاق کالا میتوان برشمرد، قاچاق سوخت یکی از اساسیترین و حساسترین موضوعات است، گفت: هر میزان تلاش و سرمایهگذاری در حوزه مقابله با قاچاق سوخت نه تنها بیهوده نیست، بلکه کاملاً ضروری و مؤثر خواهد بود.
وی افزود: وزارت نفت، وزارت راه، جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر یک میتوانند با همکاری نزدیک بر عزم جدی پلیس در مبارزه با قاچاق سوخت تأثیری تعیینکننده داشته باشند.
فرمانده کل انتظامی کشور عنوان کرد: اگر برای ضرورتهایی که امروز درباره آن صحبت میکنیم، برنامه زمانبندی نگذاریم، دچار همان وضعیتی میشویم که فقط گفتهایم و برخاستهایم.
برخی دلسوزیها و تصمیمات نادرست مقدمات شکلگیری قاچاق را فراهم میکند
سردار رادان با اشاره به ریشههای کمتر دیده شده در قاچاق سوخت تصریح کرد: گاهی حتی برخی دلسوزیها و تصمیمات نادرست ناخواسته مقدمات شکلگیری قاچاق را فراهم میکند.
وی به عنوان مثال افزود: چگونه است که در کشوری که با بحران آب مواجه است و بخشی از فعالیتهای کشاورزی محدود شده، سهمیه سوخت بخش کشاورزی همچنان افزایش مییابد؟ چگونه برخی معادن تعطیل یا نیمهتعطیل هستند، اما سهم سوخت دستگاههایشان بیکموکاست پرداخت میشود؟
ناخواسته برخی فعالان اقتصادی زحمتکش را به سمت قاچاق سوخت تشویق میکنیم
سردار رادان ادامه داد: چگونه برخی افراد بدون محدودیت و ضابطه قادر به صدور مجوزهای مرتبط با دریافت سوخت هستند؟ سهم مشخصی وجود ندارد و نظارت دقیق اعمال نمیشود. نتیجه این وضعیت آن است که ما ناخواسته برخی فعالان اقتصادی زحمتکش را به سمت قاچاق سوخت تشویق میکنیم.
ضرورت اصلاح فرآیندها، تعیین سهمیههای واقعی و ایجاد نظام دقیق رصد و پایش
فرمانده کل انتظامی فراجا بر ضرورت اصلاح فرآیندها، تعیین سهمیههای واقعی و ایجاد نظام دقیق رصد و پایش تأکید کرد و گفت: بدون اصلاح ریشهای ساختارها، مقابله صرفاً انتظامی با قاچاق سوخت کافی نخواهد بود.
وی اظهار کرد: تفاوت قابل توجه قیمت سوخت در کشور ما با کشورهای همسایه، میل به قاچاق سوخت را به شدت افزایش داده است؛ سود فراوان، زحمت کمتر و درآمد بیشتر باعث شده برخی افراد به جای فعالیت قانونی، به سمت قاچاق سوق پیدا کنند.
برخیها بدون فعالیت واقعی سهمیه سوخت دریافت میکنند
رادان افزود: امروز این سؤال جدی مطرح است که چرا برخی کامیونداران باید رنج و سختی جاده، گرما و سرما و هزینههای سنگین حملونقل را تحمل کنند؛ در حالی که فقط با فروش سوخت دریافتی خود میتوانند سود بیشتری نسبت به فعالیت قانونی کسب کنند؟ متأسفانه این یک حقیقت تلخ است که در بخشهایی از اقتصاد از جمله راهسازی و معدن نیز مشاهده میشود؛ جایی که برخی ترجیح میدهند بدون فعالیت واقعی، سهمیه سوخت دریافت و آن را در چرخه غیررسمی بفروشند، زیرا درآمد آن از کار واقعی بیشتر است.
وی تصریح کرد: اگر امروز همه دستگاهها یک دل و همقسم نشوند و برنامهای زمانبندیشده، متقن، علمی و همراه با اقدام سریع طراحی نکنند، من و شما نیز در تاراج میراث و ثروت ملیمان مقصر خواهیم بود. فرآوردههای نفتی شوخیبردار نیست؛ نمیتوانیم بگوییم "مسئول هستیم، اما پاسخگو نیستیم" یا ادعا کنیم از ما عبور کرده و دیگری مسئول است. ما در قبال خون شهدا نیز مسئولیم.
برای مبارزه با قاچاق سوخت صرف همکاری پلیس و وزارت نفت کافی نیست
فرمانده کل انتظامی فراجا با هشدار نسبت به خطرات جدی قاچاق، گفت: امروز قاچاقچیان به دلیل سود سرشار قاچاق سوخت حتی به خود اجازه میدهند که با خودرو از روی مأمور امنیت عبور کنند؛ چرا که اگر خسارتی هم به آنها وارد شود، سود قاچاق آن را جبران میکند. اینجاست که اگر تغییر رویکرد ندهیم و از مقابله صرف ( که البته لازم است) به پیشگیری نرسیم، تلاشها نتیجه مطلوب نخواهد داشت. مبارزه با قاچاق سوخت، نیازمند همراهی همه سازمانها است و صرف همکاری پلیس و وزارت نفت کافی نیست.
دستگیر فردی با چندین هزار برگه آماده سهمیه سوخت
وی با اشاره به یکی از پروندههای اخیر و فردی که امروز دستگیر شده و چندین هزار برگه آماده سهمیه سوخت را در اختیار داشت، گفت: در یکی از استانها از مسئولان پرسیدم چگونه در منطقهای که بارشها کاهش یافته و وضعیت کشاورزی مشخص است، همچنان سهمیه سوخت کشاورزی به همان میزان پرداخت میشود؟ فرد مسئول صادقانه گفت "درست میگویید، اما ما این را از مردم میبینیم." به او گفتم شما فقط اسناد را بیاورید؛ من موضوع را با وزیر نفت مطرح میکنم تا این کمک را وزارت نفت خودش مستقیم و شفاف در اختیار کشاورزان قرار دهد، اما سرمایه ملی را نباید هدر داد و نباید کاری کرد که یک کشاورز شریف به ناچار به مسیر خلاف کشیده شود.
دردآور است روزانه ۵ میلیون لیتر سوخت وارد کنیم و با یارانه سنگین قاچاق شود
سردار رادان ادامه داد: هرچند بخشی از وضعیت گذشته ساماندهی شده، اما دردآور است که روزانه ۵ میلیون لیتر سوخت وارد کنیم، یارانه بگذاریم، و دوباره همین سوخت با یارانه سنگین قاچاق شود. برخی با افزودن ۱۰ میلیون لیتر دیگر، آن را به کشورهای همسایه میبرند. در بسیاری از کشورها چنین نیست؛ آنها سوخت را با یارانه سنگین تولید نمیکنند و سپس دوباره با یارانه در اختیار مصرفکننده میگذارند.
وی با اشاره به تجربه کشورهای همسایه افزود: در برخی کشورها، حتی خودروهای ایرانی که قصد حمل بار دارند، هنگام ورود بررسی میشوند تا میزان سوخت موجود در باک آنها فقط به اندازه مسیر داخلی همان کشور باشد و بیشتر از آن اجازه داده نمیشود، چون آنها از محل انرژی سود میبرند. اما ما یارانه میدهیم و همین باعث بروز مشکلات جدی میشود.
رادان خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم که در برخی کشورها برای رانندگان ما سختگیری میشود، اما در داخل کشور گاهی اتوبوسهایی تردد میکنند که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت باک آنها اضافه است. این سؤال مطرح است که این اتوبوسها قرار است قارهپیمایی کنند یا چنین حجمی از سوخت را برای چه حمل میکنند؟ پاسخ روشن است؛ بخش قابل توجهی از این سوخت در نقاط دیگر تخلیه و در مسیرهای غیرقانونی استفاده میشود و همین مسئله جان مردم را به خطر میاندازد.
صاحبان شبکههای قاچاق برخی افراد را تحریک میکنند
وی افزود: سود قاچاق آنقدر سنگین است که هر زمان تلاش میکنیم مقررات جدید وضع کنیم، صاحبان شبکههای قاچاق، برخی افراد را تحریک میکنند تا در برابر اجرای ضوابط مقاومت کنند؛ به ویژه در موضوع پیمایش. میگویند "کسی که پیمایش رفته، سهمش را بگیرد و یک چیزی هم بیشتر بدهد" در حالی که همین سیاستها به شکلگیری باندهای قاچاق قدرتمند و سازمانیافته منجر شده است.
جریمه ۱۱ هزار میلیارد تومانی یک باند قاچاق سوخت
رادان ادامه داد: دستگاه قضایی به تازگی فقط یک باند قاچاق را با رقمی نزدیک به ۱۱ همت جریمه کرده و جالب اینجاست که دو ساعت بعد کل مبلغ را پرداخت کردهاند. این نشاندهنده سود کلان و نامشروعی است که این افراد طی سالها به دست آوردهاند. در یکی از روستاها، کیلومترها لولهکشی و کابلکشی انجام شده بود؛ همینطور موتور، ژنراتور، پمپ و تجهیزات دیگر نصب شده و شبکهای کاملاً حرفهای تا لب دریا ایجاد کرده بودند؛ گویی یک "شرکت پخش سوخت" غیررسمی در دل طبیعت تاسیس شده است.
وی گفت: وقتی برای مقابله وارد عمل میشویم، برخی فریاد میزنند که "به جان مردم بیبضاعت افتادهاید". اما کافی است پشت این دوربینها را ببینند که چه کاخهایی از محل قاچاق در همان مناطق ساخته شده است. فردی که چنین کاخی میسازد، دیگر حاضر نیست کشاورزی یا صیادی کند؛ چرا باید با رنج و زحمت در میان موج و سرما به دریا بزند وقتی میتواند با فروش سوخت قاچاق چندین برابر درآمد کسب کند؟
گیر ما صاحبان اصلی قاچاق هستند، نه کولبرهای بیپناه
فرمانده کل انتظامی فراجا تصریح کرد: بارها به همکارانم گفتهام که مبارزه با قاچاق کالا باید بسیار جدی باشد. اما هشدار دادهام که برخورد با افراد کممقدار (کسی که یک توپ پارچه، یک تلویزیون یا یک وسیله کوچک حمل میکند) هدف ما نیست. گیر ما صاحبان اصلی قاچاق هستند، نه کولبرهای بیپناه. ما با کسانی طرفیم که کولبرها را اجیر میکنند و مردم ضعیف را در قالب طرحهای مختلف به خدمت منافع نامشروع خود درمیآورند.
به جای سهمیه سوخت مستقیما کمک مالی لازم در اختیار مردم بگذاریم
وی افزود: حتی به همکارانم گفتم اگر لازم است، بهجای دادن سهمیه سوخت به این افراد، مستقیماً کمک مالی لازم را در اختیارشان بگذاریم؛ بنده شخصاً حاضر بودهام موضوع را با وزیر نفت مطرح کنم تا این کمکها بهصورت سالم و شفاف پرداخت شود، اما اجازه ندهیم که ثروت ملی در مسیر نادرست مصرف شود. چگونه میتوان پذیرفت که ثروت کشور دست عدهای سودجو بیافتد و در مقابل، مردم فقیر درگیر مشکلات معیشتی باشند؟.












