متا در یک پرونده مهم ضدانحصار در برابر کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) برنده شده و این کمیسیون نتوانسته است انحصارطلبی این شرکت را ثابت کند. یک قاضی فدرال حکم داده که متا (فیسبوک سابق) با وجود خرید اینستاگرام و واتساپ در بازار شبکههای اجتماعی انحصار ایجاد نکرده است.
«جیمز بوزبِرگ»، قاضی منطقهای ایالات متحده در حکمی اعلام کرده که متا غیرمنصفانه بازار «شبکههای اجتماعی شخصی»، یعنی بازاری که شامل بخشی از رسانههای اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و اسنپچت میشود، را محدود نکرده است. این رأی که FTC میتواند به آن اعتراض کند، به این معناست که اجبار متا به فروش اینستاگرام و واتساپ فعلاً ممکن نخواهد بود.
بوزبرگ میگوید به FTC هشدار داده بود که در زمینه تعریف بازار و اثبات انحصار غیرقانونی متا کار سختی دارد. در نهایت نیز این کمیسیون نتوانست ثابت کند که این شرکت با رقابتی جدی از سوی سایر انواع رسانههای اجتماعی مواجه نیست. این مسئله بهویژه پس از رشد سریع تیکتاک در هالهای از ابهام قرار گرفت و متا هم در دفاعیات خود مانور زیادی روی آن داده بود.

بوزبرگ در حکم خود نوشته است: «چشماندازی که پنج سال پیش وجود داشت، یعنی وقتی کمیسیون تجارت فدرال این پرونده ضدانحصار را مطرح کرد، بهطرز چشمگیری تغییر کرده است.» قاضی یادآور شده که دولت باید انحصار فعلی یا قریبالوقوع را اثبات میکرد و نمیتوانست به اثبات سلطه در دورههای گذشته اکتفا کند.
کمیسیون تجارت فدرال مدعی بود که متا با تصاحب رقبا، یعنی اینستاگرام و واتساپ که برایش تهدید محسوب میشدند، در بازار رسانههای اجتماعی انحصاری غیرقانونی ایجاد کرده است. اما متا در دادگاه این سؤال را مطرح کرد که با توجه به تغییرات بزرگ چشمانداز بازار رسانههای اجتماعی آیا چنین ادعایی هنوز وجاهت دارد یا خیر.
FTC سعی داشت در دادگاه ثابت کند که کاربران برای برقراری ارتباط با دوستان خود به اپهای متا مراجعه کرده بودند، بنابراین سرویسهای این شرکت رقیب اپهای ویدیومحور مثل یوتوب و تیکتاک نیست، اما قاضی قانع نشد و باور دارد که اپهای متا با تیکتاک و یوتوب قابل تعویض هستند. یکی از نمونههای این اتفاق زمانی افتاد که کاربران تیکتاک در اثر ممنوعیت کوتاه این سرویس در آمریکا به اپهای متا رفتند.