به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی با حضور رئیسجمهور و جمعی از مسئولان ملی و استانی، از ارتقای چشمگیر زیرساختهای آموزشی استان خبر داد.
وی با اشاره به عملکرد استان در حوزه ساختوسازهای آموزشی گفت: قزوین طی سالهای اخیر موفق به احداث ۱۱۳ باب مدرسه در قالب ۶۸۹ کلاس درس و ایجاد ۴۶ فضای ورزشی شده است؛ اقدامی که سرانه آموزشی استان را از ۵.۵ به ۵.۸ متر مربع و سرانه ورزشی را به ۴۶ سانتیمتر مربع افزایش داد و موجب جمعآوری کامل کانکسها و حذف محرومیت از تحصیل به دلیل کمبود فضا شد.
اصغری افزود: مشارکت بخش خصوصی نیز با تفاهمنامه ساخت ۳۰ مدرسه و بهرهگیری از ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکتها، نقش مهمی در پیشبرد اهداف ایفا کرد. همچنین با اجرای برنامههای حمایتی، تعداد کلاسهای بالای ۳۵ نفر به ۱۲۱ کلاس کاهش یافت و ۷۱۲ دانشآموز بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.
وی با تاکید بر رویکرد کیفیتمحور آموزش و پرورش استان ادامه داد: تحول آموزشی با تشکیل شورای راهبری تحول و کارگروههای تخصصی آغاز شد. در همین راستا، طرح توانمندسازی “توانا” با مشارکت ۹۵ درصد معلمان و برنامه ارتقای مهارت مدیریتی “مدرسه تراز” با مشارکت ۹۹ درصد مدیران اجرا شد.
مدیرکل آموزش و پرورش قزوین اجرای طرح حمایتی «حامی» برای جلوگیری از تکرار پایه، راهاندازی ۱۱ هنرستان جوار صنعت و توسعه کارگاههای هوش مصنوعی را از دیگر اقدامات مهم استان دانست و گفت: نتیجه این برنامهها ارتقای جایگاه ملی استان است؛ بهطوریکه قزوین رتبه دوم کشور در پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی با ۹۹.۳ درصد و رتبه سوم در جذب خالص پایه اول ابتدایی با ۹۸.۱ درصد را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه مشارکت مردمی کلیدیترین عامل توسعه عدالت آموزشی است، اضافه کرد: فرهنگ مشارکت در مدارس نهادینه شده و این روند موجب تقویت حس اعتماد، همبستگی اجتماعی و مسئولیتپذیری شده است.
اصغری با اشاره به نگاه «حل مسئله» در مدیریت آموزش و پرورش استان و چشمانداز سال ۱۴۰۷ گفت: هدف ما تبدیل آموزش و پرورش قزوین به سازمانی یادگیرنده، با معلمان و مدیران مشارکتپذیر و اولیای مشارکتجو است؛ بهگونهای که جایگاه استان در جمع پنج استان برتر کشور تثبیت شود.

در پایان این نشست، با حضور رئیسجمهور، تفاهمنامه ساخت ۵ مدرسه هوشمند میان دولت و چهار شرکت صنعتی استان قزوین به امضا رسید.












