کانون انجمن های صنفی کارفرمایی سواری کرایه بین شهری کشور اعلام کرد: فعالیت این سامانه ها بدون اخذ مجوزهای قانونی، علاوه بر ایجاد رقابت ناسالم، موجب تضییع حقوق رانندگان و شرکت های دارای پروانه معتبر و تهدید امنیت و سلامت مسافران می شود.
به گزارش تابناک، کانون انجمن های صنفی کارفرمایی سواری کرایه بین شهری تاکید کرد: با توجه به مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر واگذاری مسئولیت صدور مجوز و نظارت بر این پلتفرم ها به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، انتظار می رود این سازمان هرچه سریع تر اقدامات لازم را برای ساماندهی و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی این سامانه ها انجام دهد.
کانون انجمن های صنفی کارفرمایی سواری کرایه بین شهری کشور تأکید کرد: ادامه فعالیت غیرمجاز این پلتفرم ها نقض آشکار قوانین و مقررات جاری کشور است و برخورد جدی با آن ها مطالبه اصلی فعالان قانونی این حوزه است.
بدون اسناد حمل
چند ماه پیش نیز رضا بهشتی دبیر این کانون در گفت و گویی اعلام کرده بود : فعالیت در بخش حمل و نقل جاده ای مسافری نیازمند اسناد حمل ( صورت وضعیت مسافری ) است که شرکت هایی که در قالب پلتفرم های اینترنتی به امر حمل و نقل مسافر اقدام می کنند نه تنها اسناد حمل ندارند بلکه مسئولیت آن را هم قبول نمی کنند و زیر بار این مسئولیت هم نمی روند.
وی افزوده بود: برای مثال وقتی برای ناوگان سواری کرایه از طرف شرکت حمل و نقل، اسناد حمل صادر می شود و علاوه بر مسئولیت هایی که راننده در قبال مسافر و خدمات دهی به آنها، کلیه مسئولیت ها هم با شرکت حمل و نقل است.

وی تاکید کرده بود: در صورت هر گونه حادثه جاده ای و ... در کمیسیون های ماده 11 و 12 و 14 موارد بررسی و نسبت به میزان تقصیر در حوادث احتمالی با آنان برخورد شده و نسبت به تعطیلی یک ماهه، یک ساله و حتی در مواردی حتی به لغو دایمی مجوز شرکت اقدام می شود.
به گفته بهشتی در حال حاضر شرکت هایی که در قالب پلتفرم های اینترنتی در حال فعالیت هستند، هیچ یک از این مسئولیت ها را ندارند.
امنیت مسافران: بدون اسناد حمل رسمی و مسئولیت شرکتها در حوادث جادهای، مسافران در معرض ریسک بالا قرار میگیرند. رانندگان اینترنتی اغلب ۱۴-۱۶ ساعت کار میکنند که منجر به خستگی و افزایش تصادفات میشود (رشد ۳۰۰ درصدی گزارشهای حوادث در ۱۴۰۲-۱۴۰۴). در مقابل، شرکتهای سنتی مسئولیت کامل حوادث را بر عهده دارند و در کمیسیونهای قانونی پاسخگو هستند.