به گزارش همشهریآنلاین، مخفیانه و به دور از چشم رسانهها، از دو هفته گذشته، درست همین روزهایی که غزه هنوز از بمبارانهای اسرائیل نفس تازه نکرده، چرخهای دیپلماسی برای ساخت جاده و خطآهن ابوظبی_حیفا به حرکت افتاد. خبرگزاری واینت اسرائیل، افشا کرد که میری ریگیو، وزیر ترابری اسرائیل، در سفری پنهانی به امارات رفته تا پروژهای را احیا کند که امارات را از میان عربستان و اردن به بندر حیفا متصل میکند؛ مسیری که قرار است کالاهای هند و خاورمیانه را از دل اسرائیل راهی اروپا کند.
بخش اعظم این پروژه در اردن و عربستان احداث شده و حالا تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر باقی مانده. پیدا است روزهایی که کودکان غزه زیر بمباران دفن میشدند، کار بر این پروژه در سکوت ادامه داشت و حالا امارت و اسرائیل میخواهند مراحل نهایی آن را تکمیل کنند.
این مسیر بخشی از کریدور بزرگ هند–غرب آسیا–اروپا یا همان پروژه آیمِک (IMEC) و یکی از محورهای مهم توافق ابراهیم است. توافقی که در چارجوب عادیسازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و نجات آن از انزواء، میخواهد با این پروژه، جیبها هم را گرم کند، آن هم وقتی که گرمای خونهای ریخته شده در غزه هنوز تازه و درجریان است.












