خودروی یک میلیارد تومانی «تویوتا» را بشناسید

خبرآنلاین جمعه 07 آذر 1404 - 18:01
پروباکس یکی از آن خودروهایی است که انگار برای ماندگاری ساخته شده؛ نه برای دنبال کردن مُد. در بازاری که هر سال مدل‌ها از نو طراحی می‌شوند و فناوری‌های جدید سرازیر می‌شود، این استشین‌واگن جمع‌ و جور ژاپنی همچنان همان نسخه ساده، مقاوم و بی‌ادعایی است که سال‌ها پیش معرفی شد.

امیرمسعود عابدین: اگر در خیابان‌های ژاپن دنبال خودرویی بگردید که بیش از هر چیز کارایی را فریاد می‌زند، احتمالا خیلی زود با پروباکس روبه‌رو می‌شوید. استیشن‌واگنی با ظاهری کاملا کاربردی و طراحی‌ که بیشتر یادآور ابزار کار است تا محصولی برای نمایش در ویترین‌ها. اما همین سادگی، همین سرسختی و همین پرهیز از تغییرات چشمگیر، دلیل اصلی محبوبیت آن شده است. تویوتا برای مدل ۲۰۲۶ پروباکس را با چند تغییر کوچک اما مهم آماده کرده تا همچنان با استانداردهای جدید هماهنگ بماند و همین مسیر طولانی را ادامه دهد.

پروباکس، مقاوم در برابر تغییرات

خودروی یک میلیارد تومانی «تویوتا» را بشناسیدپروباکس از سال ۲۰۰۲ در جاده‌هاست و نسل فعلی آن نیز از ۲۰۱۴ تاکنون بدون تحول اساسی ادامه یافته است. در این مدت فقط اصلاحات جزئی داشته، طوری که هنوز همان ترکیب آشنا مثل بدنه و کابین ساده و تمرکز کامل بر دوام و کاربری را ارائه می‌دهد. مدل ۲۰۲۶ نیز این فلسفه را تغییر نداده و تویوتا تنها مواردی را افزوده که برای رعایت استانداردهای جدید ضروری بوده‌اند.

به‌روزرسانی‌هایی برای همراهی با قوانین جدید

مهم‌ترین بخش تغییرات امسال مربوط به پکیج Toyota Safety Sense است که حالا نسخه کامل‌تری شده و وظایف بیشتری برعهده می‌گیرد. سیستم ایمنی پیش از تصادف اکنون در تقاطع‌ها هم وارد عمل می‌شود، کمک‌رانندگی فعال در کنترل فرمان و کاهش سرعت دخالت هوشمندانه‌تری دارد و ترمز پشتیبانی پارک نیز برای مانورهای محدود شهری اضافه شده است. به‌عبارت ساده، پروباکس بیش از قبل به راننده کمک می‌کند تا اشتباهات کوچک، به دردسرهای بزرگ تبدیل نشوند.

کابین ساده؛ مثل همیشه

خودروی یک میلیارد تومانی «تویوتا» را بشناسید

در داخل کابین خبری از نمایشگرهای بزرگ و منوی پیچیده نیست. همچنان همان روح کاربردی پروباکس را می‌بینیم؛ با این تفاوت که پنل نشانگر حالا یک صفحه ۴٫۲ اینچی جدید دارد. فرمان نیز از کرولا قرض گرفته شده و ظاهر مدرن‌تری پیدا کرده است. اما مهم‌ترین نکته این است که تویوتا هنوز معتقد است این خودرو نیازی به سیستم سرگرمی پیچیده ندارد، بنابراین همان قاب پلاستیکی ساده جای آن را گرفته و به شکلی نمادین مقاومت پروباکس در برابر مد روز را یادآوری می‌کند.

خودروی یک میلیارد تومانی «تویوتا» را بشناسید

در لیست امکانات سفارشی و اختیاری نیز چیزهایی پیدا می‌شود که کاملا مناسب مشتریان این خودروست: آینه عقب با قابلیت تنظیم نور خودکار و مانیتور داخلی و روکش صندلی‌هایی که به‌سادگی تمیز می‌شوند.

پلتفرم قدیمی، کارکرد ثابت

خودروی یک میلیارد تومانی «تویوتا» را بشناسید

پروباکس همچنان روی پایه‌های مدل‌های قدیمی‌تر کرولا و حتی تاکسی JPN Taxi استوار است. پلتفرمی که سال‌هاست امتحانش را پس داده و به‌جای کنار گذاشته شدن، با اصلاحات کوچک به زندگی خود ادامه می‌دهد. برای سال ۲۰۲۶، تویوتا موتور ۱٫۳ لیتری را حذف کرده و تنها موتور ۱٫۵ لیتری ۱۰۷ اسب‌بخاری را نگه داشته است؛ موتوری ساده، قابل‌اعتماد و جفت‌شده با یک CVT که بسته به نسخه، به چرخ‌های جلو یا تمام چرخ‌ها نیرو می‌دهد. نسخه هیبریدی نیز همچنان یک گزینه کم‌مصرف و مقرون‌ به‌ صرفه باقی مانده است.

خودروی یک میلیارد تومانی «تویوتا» را بشناسید

قیمت؛ همچنان برگ برنده

پروباکس جدید با قیمت پایه حدود ۱٫۹ میلیون ین عرضه می‌شود و نسخه‌های کامل‌تر آن تا حدود ۲٫۲۶ میلیون ین می‌رسند (رقمی بین ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار، معادل یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان). هرچند اندکی از قبل گران‌تر شده، اما همچنان یکی از اقتصادی‌ترین گزینه‌ها برای شرکت‌ها، ناوگان‌ها و خریدارانی است که یک خودروی ساده و بدون دردسر می‌خواهند.

با خروج رقیب اصلی آن یعنی نیسان AD از بازار، تنها مزدا فامیلیا ون باقی مانده که آن هم عملا نسخه‌ای دیگر از همین پلتفرم است. یعنی پروباکس امروز بیش از هر زمان دیگری تنها نگهبان یک سبک قدیمی اما پرطرفدار است؛ سبکی که در آن سادگی و دوام، همچنان ارزشمندتر از نمایش و فناوری است.

منبع: carscoops

۲۲۷۳۲۲

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.