اتاق اصناف تهران با صدور اطلاعیهای جدید، مسئولیت رسته خدمات پس از فروش و رجیستری گوشیهای موبایل را رسماً به «اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و صوت و تصویر» واگذار کرد. این تصمیم با هدف پایاندادن به اختلافات طولانیمدت میان اتحادیههای صنفی و ساماندهی بازار موبایل اتخاذ شده است.
به گزارش دیجیاتو به نقل از تسنیم، بر اساس ابلاغیه جدید، پس از ماهها رایزنی و اختلافنظر میان اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و اتحادیه مخابرات بر سر متولی رسته خدمات پس از فروش و تعمیرات، سرانجام کمیسیون حل اختلاف و تشخیص در جلسه ۱۵ مهرماه، رأی خود را به نفع اتحادیه فروشندگان صادر کرد. این مصوبه در جلسه تکمیلی ۴ آبانماه هیئترئیسه اتاق اصناف تهران نیز به تأیید نهایی رسید.
طبق دستورالعمل ابلاغی «حمیدرضا رستگار»، رئیس اتاق اصناف تهران، تمامی وظایف مربوط به رجیستری و امور گارانتی به اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و صوت و تصویر سپرده شده است. پیش از این، واردکنندگان و فروشندگان با وجود دریافت مجوز فروش از اتحادیه فروشندگان، برای ارائه خدمات پس از فروش ناچار به دریافت مجوز جداگانه از اتحادیه مخابرات بودند. این موازیکاری علاوه بر ایجاد بروکراسی اداری، باعث سرگردانی فعالان بازار شده بود.
با اجرای این مصوبه، واردکنندگان و تولیدکنندگان برای فعالیت در رسته خدمات پس از فروش، دیگر نیازی به اخذ مجوز از اتحادیه مخابرات ندارند و تنها مجوز اتحادیه فروشندگان تلفن همراه و صوت و تصویر برای فعالیت آنها کافی خواهد بود.
یکی از چالشهای اصلی در سالهای گذشته، سردرگمی مصرفکنندگان در پیگیری شکایات مربوط به گارانتی بود. از آنجا که رسته خدمات پس از فروش بخشی از فرآیند واردات و عرضه محسوب میشد، اما متولی جداگانهای داشت، بسیاری از خریداران برای پیگیری حقوق خود میان دو اتحادیه پاسکاری میشدند.
با یکپارچهشدن مرجع رسیدگی، از این پس مصرفکنندگان میتوانند موضوعات مربوط به گارانتی، رجیستری و خدمات پس از فروش را صرفاً از طریق اتحادیه فروشندگان تلفن همراه پیگیری کنند.