عصر ایران - آیا تا به حال آرزو کرده اید که از یک فروشگاه خرید کنید و بدون ایستادن در صف، فقط از در خارج شوید؟ برای غول های فروشگاه های زنجیره ای مثل 7-ایلِوِن (7-Eleven)، این آرزو همین حالا به واقعیت تبدیل شده است. این شرکت با راه اندازی فروشگاه های بدون کارمند خود به نام «اکس-استور» (X-Store) در حال تعریف مجدد تجربه خرید در سراسر جهان است.
فیلمی از فروشگاه اکس-استور در تایوان
فروشگاه های اکس-استور با استفاده از هوش مصنوعی، یک تجربه خرید کاملا بدون اصطکاک ارائه می دهند.
روش کار این گونه است که مشتری با استفاده از اپلیکیشن موبایل یا کارت اعتباری وارد فروشگاه می شود.
بیش از 140 دوربین سقفی و رادارهای نوری که به هوش مصنوعی مجهز هستند، حرکات مشتریان و کالاهایی که برمی دارند را لحظه به لحظه دنبال می کنند.
هنگامی که مشتری از فروشگاه خارج می شود، مبلغ به طور خودکار از حساب او کسر می گردد. بر همین اساس، کل فرآیند پرداخت به چند ثانیه کاهش پیدا می کند.

ممکن است فکر کنید هدف اصلی این فروشگاه ها، اخراج کارمندان و کاهش هزینه های حقوق است، اما مدیران 7-ایلون دیدگاهی راهبردی تر دارند.
به گفته مقامات این مجموعه، هدف شرکت کسب سود کوتاه مدت یا صرفه جویی در نیروی کار نیست، بلکه باید این کار را انجام دهیم تا برای کمبود کارکنان خدماتی در آینده آماده شویم.
در واقع، این فناوری یک بیمه برای تضمین تداوم کسب و کار است. با توجه به کاهش نیروی کار در بسیاری از کشورها، هوش مصنوعی نقشی حیاتی برای تضمین باز ماندن فروشگاه ها و ارائه خدمات 24 ساعته ایفا می کند.
فروشگاه های اکس-استور تنها برای خرید تنقلات نیستند؛ آنها تبدیل به یک مرکز خدمات جامع محلی شده اند.
یکی از نوآوری های جذاب در شعبه های جدید، سیستم میکرو-انبار هوشمند دریافت بسته است. این سیستم بسته های پستی مشتریان را تحویل می گیرد. فضای ذخیره سازی با استفاده از فناوری اینترنت اشیا بر اساس اندازه بسته ها تنظیم می شود.
این ویژگی، نقش فروشگاه را از یک مرکز فروش صرف، به یک مرکز لجستیک محلی گسترش می دهد و به مشتریان امکان می دهد همزمان با خرید، بسته های خود را نیز تحویل بگیرند.

آیا مردم این فناوری را پذیرفته اند؟ شواهد نشان می دهد که بله. فروشگاه های بدون کارمند 7-ایلون در محیط هایی مانند دانشگاه ها که جوانان و علاقه مندان به فناوری حضور دارند، به سرعت به موفقیت رسیده اند. پنج مورد از نه فروشگاه بدون کارمند آن، در پردیس های دانشگاهی تایوان قرار دارند و گزارش شده است که در برخی موارد، این فروشگاه ها توانسته اند ترافیک مشتریان را سه برابر و فروش را دو برابر شعب سنتی کنند.
فناوری اکس-استور نه یک پروژه کوچک، بلکه یک نقشه راه برای آینده خرده فروشی است. با گسترش این مدل ها توسط 7-ایلون و رقبای آن، به زودی شاهد خواهیم بود که خرید کردن در فروشگاه های محله در هر شهر به یک تجربه سریع، خودکار و هیجان انگیز تبدیل می شود.
