تفاوت تیپ‌های خودرو سهند چیست؟

عصر ایران سه شنبه 11 آذر 1404 - 13:46
اختلاف ارزان‌ترین و گران‌ترین سهند در کارخانه پارس‌خودرو حدود ۲۰۰ میلیون است؛ تمام تیپ‌ها اما بر یک ساختار مشترک بنا شده‌اند: همان پلتفرم تیبا و ساینا با موتور ۹۰ اسبی.

ارزان‌ترین سهند در کارخانه پارس‌خودرو 574 میلیون و گران‌ترین تیپ نزدیک به780 میلیون تومان قیمت دارد.

به گزارش فرارو؛ پارس‌خودرو قیمت جدید تیپ‌های مختلف سهند را در کارخانه اعلام کرد. نکته قابل توجه، تجهیز تمامی مدل‌ها به سیستم SBR است. همان سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی که پیشتر در لیست جدید محصولات ایران‌خودرو دیده شده بود و حالا هم بخاطر الزام سازمان استاندارد خودروسازان به مجهز کردن تمام خوردوهای تولیدی پس از مهر 1404 به دیگر شرکت‌ها هم تسری یافته است.

سهند S با کد N231S

این تیپ، پایه‌ای‌ترین عضو خانواده سهند محسوب می‌شود که همچنان بر پلتفرم قدیمی تیبا و ساینا تکیه دارد. این نسخه همچنین امکانات رفاهی محدودتری در مقایسه با سایر تیپ‌ها دارد.

به اعتقاد برخی کارشناسان -با توجه به قیمت نزدیک به 600 میلیون این تیپ- تفاوت فنی خاصی با ساینا ندارد. حتی خریداران سهند S هم از عدم کفایت آن در سربالایی‌ها و همچنی سروصدای کابین در دورهای بالاتر شاکی هستند.

سهند G با کد  N231G

این تیپ در حقیقت نسخه کامل‌تر مدل دستی است که تلاش کرده بخشی از کاستی‌ها را با امکانات بیشتر (از جمله اضافه‌شدن مجموعه‌ای از تجهیزات رفاهی و بهبودهایی در کابین) جبران کند. با این حال، اختلاف کمتر از 30 میلیون دو تیپ S و G همچنان محل بحث است.

در شرایط واقعی رانندگی تفاوتی با نسخه پایه احساس نمس‌شود و با همان ضعف‌های شناخته‌شده مانند صدای موتور، عایق‌بندی متوسط و توان به نسب محدود قوای محرکه در شرایط سنگین به فروش می‌رسد.

سهند اتومات با کد  N239A

این مدل گران‌ترین تیپ بنزینی خانواده سهند است که به راحتی بیشتر در تردد شهری شهرت دارد؛ همین گیربکس اتومات اما با توجه به توان محدود موتور، شتاب‌گیری مدل اتومات را کندتر از نسخه‌های دستی کرده.

از سوی دیگر، مصرف سوخت و صدای موتور هم در فشارهای بالا افزایش می‌یابد.

هرچند سهند اتومات سطح بهتری از امکانات رفاهی را تدارک دیده اما ساختار کلی و پلتفرم همان است که بود و هیچ تفاوتی با مدل‌های دستی ندارد.

سهند دوگانه‌سوز با کد  N239C

کد C دروازه ورود سهندهای دوگانه‌سوز به خط تولید محسوب می‌شود که البته بخاطر مخزن CNG بخشی از فضای صندوق را اشغال و در نتیجه این وزن اضافی، شتاب‌گیری و توان خودرو هم متاثر می‌شود.

علاوه بر این موارد، خریداران سهند دوگانه‌سوز پایه از افت توان خودرو در حالت گازسوز (که در موتورهای کوچک داخلی رایج است) گله‌مندند.

این مدل از لحاظ امکانات، نسخه پایه دوگانه‌سوز به حساب می‌آید و بخش عمده تفاوت آن با مدل D به همین حوزه مربوط است، نه فنی.

سهند دوگانه‌سوز با کد N239D

تیپ D کامل‌ترین نسخه دوگانه‌سوز این خانواده و دومین تیپ گران‌قیمت گروه سهند به‌شمار می‌آید.

پارس‌خودرو با اضافه کردن چند آپشن رفاهی و بهبودهایی در تریم داخلی (با همان موتور و گیربکس‌)، تیپ جدیدی را به نام «فول‌آپشن» و حدود 40 میلیون گران‌تر روانه بازار کرده است.

بدین ترتیب، معضلات مشترکی مثل افت توان در حالت گازسوز، محدودیت فضای بار و عایق‌بندی متوسط در این نسخه هم به قوت باقی است.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.