به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمهدی قویدل، در نشست کارگروه پیشگیری از اعتیاد که در استانداری کرمان برگزار شد، اظهار داشت: با وجود ارائه گزارشهای متعدد، نتیجه مطلوب بهدست نمیآید زیرا بسیاری از برنامهها فاقد انسجام است و هر دستگاه بهصورت جزیرهای عمل میکند.
وی با بیان اینکه آسیبهای ناشی از اعتیاد در حوزههایی چون زنان، کودکان، کارگران و دانشآموزان بسیار گسترده است، افزود: اقدامات فعلی پاسخگوی این حجم از مشکلات نیست و باید یک سبد مداخلاتی مشخص با تعیین نقش و وظایف هر دستگاه تهیه و اجرا شود.
وی همچنین با اشاره به تدوین شیوهنامه مراقبت پس از خروج معتادان از مراکز ماده ۱۶ گفت: این شیوهنامه با مشارکت ۱۴ دستگاه تهیه شده اما در استان بهصورت کامل اجرا نشده است و همین موضوع باعث تداوم بازگشت معتادان متجاهر به چرخه مصرف میشود.
قویدل، درباره چرخه ناقص بازتوانی معتادان نیز اظهار داشت: نیروی انتظامی شناسایی و جمعآوری را انجام میدهد و بهزیستی نیز وظیفه درمان و باز اجتماعیسازی را برعهده دارد، اما این زنجیره در نقطه اصلی یعنی "بازگشت فرد به جامعه" قطع میشود و بهدلیل نبود شغل، حمایتهای تکمیلی و برنامهریزی پس از خروج، بسیاری از بهبودیافتگان دوباره درگیر اعتیاد میشوند.
وی با اشاره به محدودیت ظرفیت استان در پشتیبانی از افراد ترخیصشده از مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ گفت: بسیاری از دستگاهها از جمله شهرداری، اداره کار، ورزش و جوانان، کمیته امداد و حتی بهزیستی، تنها در حد شعار از این افراد حمایت میکنند و در عمل اقدام مؤثری انجام نمیشود.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان با بیان اینکه وجود بیش از هزار و ۲۰۰ سازمان مردمنهاد در استان یک ظرفیت مهم است، افزود: تنها حدود ۲۰۰ سمن توان ورود به موضوع اعتیاد را دارند و همین سمنها نیز از حمایت کافی برخوردار نیستند.
قویدل، همچنین با انتقاد از دخالتهای غیرکارشناسی در فعالیت گرمخانهها گفت: گرمخانه یک اقدام علمی در کاهش آسیبهاست، اما برخی مأموران بدون هماهنگی با گروههای جهادی و شهرداری در روند کار آنها اختلال ایجاد میکنند.
وی عملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در سطح ملی را نیز مورد نقد قرار داد و تأکید کرد: این شورا باید در تأمین امکانات، تجهیزات آموزشی، حمایت از مراکز یاریگران زندگی و اجرای طرحهای پیشگیرانه، نقش فعالتری ایفا کند.
قویدل، در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح شیوهنامه اجرایی بازتوانی و بازاجتماعی نمودن معتادان متجاهر در استان کرمان، گفت: اعتیاد و خصوصاً پدیده تجاهر به اعتیاد، یکی از مهمترین عوامل بروز آسیبهای اجتماعی در استان است و همین موضوع ضرورت تدوین یک برنامه منسجم و بومی را برجسته میکند.
وی افزود: بسیاری از معتادان متجاهر پس از طی دوره درمان، بهدلیل نبود حمایتهای جدی اجتماعی، مجدد به چرخه اعتیاد بازمیگردند.
وی ادامه داد: در این شیوهنامه تلاش شده است با تجمیع مشارکت دستگاهها و بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی، فرآیند درمان، بازتوانی و مراقبت بعد از خروج بهصورت عملیاتی و قابل نظارت طراحی شود.
معاون قضائی دادگستری کرمان با بیان اینکه این شیوهنامه یک «نقشه راه جامع» برای مدیریت فرآیند بازتوانی است، توضیح داد: از جمعآوری و غربالگری انتظامی و قضائی تا طبقهبندی معتادان، اشتغالزایی، مهارتآموزی، نظارت پس از خروج و حتی مدیریت محل سکونت بهبودیافتگان، همگی در چارچوب این سند پیشبینی شده است.
قویدل، با تأکید بر نقش همافزایی دستگاهها گفت: اجرای این شیوهنامه تنها زمانی موفق خواهد بود که همه نهادها از جمله بهزیستی، علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شهرداری، کمیته امداد، فرمانداری، سمنها و خیرین بهطور هماهنگ عمل کنند و نظارت مستمر و ایجاد شعب ویژه قضائی نیز بخش مهمی از ضمانت اجرای آن است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای دقیق این شیوهنامه، شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی، بازتوانی واقعی معتادان متجاهر و افزایش امنیت و سلامت عمومی در استان کرمان باشیم.












