به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش بعدازظهر شنبه در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران از آزادراه شهید سلیمانی با اشاره به وضعیت آغازین این طرح، اظهار داشت: عملیات اجرایی آزادراه در سال ۱۳۹۹ با برآورد اولیه ۱.۲ همت و اتکا به مشارکت بخش خصوصی کلید خورده بود اما به دلیل محققنشدن تعهدات مالی دولت و بانک عامل در همان سالهای ابتدایی با توقف روبهرو شد.
وی با اشاره به تلاشهای صورتگرفته برای خروج پروژه از شرایط رکود افزود: پیگیریهای مستمر مجمع نمایندگان قم موجب شد این آزادراه در سال گذشته در فهرست شش طرح اولویتدار و پیشران حملونقل کشور قرار گیرد و زمینه برای احیای روند اجرایی آن فراهم شود.
روانبخش با توضیح درباره نحوه تأمین مالی پروژه در مقاطع مختلف عنوان کرد: در آغاز کار، پیشبینی شده بود ۴۰ درصد هزینهها از سوی بخش خصوصی، ۳۰ درصد از طرف دولت و ۳۰ درصد از طریق بانک عامل تأمین شود اما با عدم ایفای تعهدات دولتی و انصراف بانک، ناگزیر سهم دولت و سرمایهگذار خصوصی به طور مساوی به ۵۰ درصد افزایش یافت.
نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: با تزریق اعتبارات جدید دولت چهاردهم، پروژه از نیمه دوم سال گذشته از رکود خارج شد و تنها در قطعه نخست که ۱۲ کیلومتر طول دارد، چهار هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری پیشبینی شده و تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص یافته است و حدود یکهزار و دویست میلیارد تومان دیگر نیز باید برای تکمیل سهم دولتی این قطعه تخصیص یابد.
وی با اشاره به تصمیمات تازه برای تضمین تداوم اجرای پروژه بیان کرد: بر اساس توافق انجامشده با وزارت راه و شهرسازی، مقرر شده ۷۰ درصد از درآمد عوارض آزادراه تهران–قم به آزادراه شهید سلیمانی اختصاص یابد و این موضوع در کمیسیون عمران مجلس با امضای معاونان وزیر راه نهایی شده و به زودی برای تصویب به هیئت دولت ارائه خواهد شد.
روانبخش تأکید کرد: با تصویب هیئت دولت، بودجهای پایدار برای پروژه شکل میگیرد و پیمانکار موظف خواهد بود سالانه ۲۰ کیلومتر از مسیر را اجرا کند و اگر این روند تثبیت شود، قطعه نخست به طول ۱۲ کیلومتر تا پایان سال جاری به بهرهبرداری میرسد، ۲۰ کیلومتر دیگر نیز در سال ۱۴۰۵ تکمیل خواهد شد و کل آزادراه تا پایان سال ۱۴۰۶ قابل افتتاح خواهد بود.
وی درباره مشخصات فنی قطعه نخست نیز توضیح داد: این بخش از آزادراه از جاده جعفریه آغاز میشود و با اتصال به آزادراه قم–تهران و جاده امیرکبیر، نقش مهمی در توزیع بار ترافیکی ورودیهای قم، افزایش ایمنی و کاهش تداخلهای ترافیکی منطقه خواهد داشت.
نماینده مردم قم با اشاره به اینکه این طرح در آستانه قرار گرفتن در فهرست پروژههای نیمهتمام تاریخی قم همچون مونوریل بود گفت: اقدام مشترک مجمع نمایندگان استان، همراهی دولت چهاردهم و تلاش مجموعه پیمانکاری سبب شد پروژه بار دیگر فعال شود و مسیر اجرای آن با ثبات بیشتری ادامه پیدا کند.











