برخورد بی‌سابقه با دارندگان «طرح ترافیک» قانونی است؟

نامه نیوز یکشنبه 16 آذر 1404 - 07:43
پیامک‌هایی که طی امروز و روزهای هفته گذشته به دارندگان «طرح ترافیک سالانه» مبنی بر «تردد غیرمجاز در روزهای زوج و فرد» ارسال شده است، یک اتفاق «بی‌سابقه» در مدیریت ترافیک تهران محسوب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از پشت‌صحنه این پیامک‌ها که حتی منجر به «جریمه تعدادی از دارندگان مجوز سالانه طرح ترافیک» نیز شده است، نشان می‌دهد: طبق مصوبه شورای شهر تهران و همچنین تاییدیه بهمن سال گذشته شورای ترافیک تهران، کسانی که طرح ترافیک سالانه را از شهرداری تهران، با پرداخت بهای کامل مجوز، خریداری کرده‌اند، دارنده حق شهری برای ورود به محدوده زوج و فرد و همچنین محدوده مرکزی تهران هستند.

این گروه از دارندگان مجوز طرح ترافیک، مطابق رویه حداقل دو دهه گذشته و همچنین با استناد به «ماده 11 مصوبه بهمن سال گذشته شورای شهر تهران درباره طرح ترافیک سال 1404»، تحت هر شرایطی حتی در زمان روزهای آلودگی‌هوا، مجاز به تردد در شهر تهران و داخل محدوده طرح ترافیک هستند.

طبق مقررات از قبل نوشته شده،‌ شهرداری تهران فقط در روزهایی که «شاخص آلودگی هوا بالای عدد 150 می‌رود»، مجاز است «فروش روزانه طرح ترافیک» را متوقف کند.

با این حال از هفته گذشته، به شکل عجیب و بی‌سابقه، «کارگروه اضطرار آلودگی‌هوا تردد خودروهای دارای طرح ترافیک سالانه را مشمول زوج و فرد از درب منزل کرد». شهروندانی که از قبل،‌ «خدمات شهری طرح ترافیک» را از شهرداری خریداری کرده‌اند حالا امکان استفاده از آن را ندارند.

پشت‌صحنه این برخورد می‌تواند ناشی از «دعوای دولت و شهرداری تهران» طی دو ماه اخیر در ارتباط با حریم پایتخت و سایر مسائل شهری و احتمالاً سیاسی باشد.

مقامات شهرداری تهران نسبت به «بی‌اعتبار شدن ناگهانی مجوزهای سالانه طرح ترافیک»، اعتراض‌شان را به مقامات دولتی اعلام کرده‌اند.

اما امروز در شرایطی که، «تهران تعطیل یا دورکار نشد» و حتی «مدارس و دانشگاه‌ها» باز بودند و همچنین شاخص آلودگی‌هوا بالای عدد 150 نرفت، کارگروه اضطرار باز هم «زوج و فرد» را برای دارندگان طرح ترافیک سالانه، اعمال کرد.

پیامک‌هایی که ارسال می‌شود،‌ «امضاء» ندارد و مشخص نیست راهور یا شهرداری مبدا ارسال آنها هستند.

طبق مقررات ترافیکی مرتبط با طرح ترافیک، هر نوع تغییر در ضوابط اولاً نباید مشمول «دارندگان حق طرح ترافیک» نشود و دوماً «تغییرات باید در شورای ترافیک استان» به تصویب برسد.

کارگروه اضطرار می‌تواند مرحله اول باشد اما مرحله نهایی شورای ترافیک استان است.

دارندگان خودروهای امدادی،‌ آتش‌نشانی، صاحبان بخش خصوصی داخل محدوده مرکزی شهر تهران، ساکنان این محدوده و همچنین گروه‌های دیگر، دارای طرح ترافیک سالانه هستند.

 

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.