به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژهای، صبح یکشنبه، در مراسم روز دانشجو که با حضور دانشجویان، اساتید و مدیران دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک شانزدهم آذر و گرامیداشت یاد و نام شهدای دانشجو، از جمله شهیدان قندچی، بزرگنیا و شریعترضوی، تأکید کرد: روز دانشجو نماد ایستادگی در برابر استکبار، بیعدالتی و فساد است.
وی در تشریح زمینههای شکلگیری حادثه ۱۶ آذر یادآور شد: پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تنها چند ماه گذشته بود که مجدداً روابط ایران و بریتانیا برقرار شد و اعلام شد معاون وقت رئیسجمهور آمریکا قصد سفر به ایران دارد.
وی ادامه داد: این تصمیم در همان زمان موجب خشم مردم و دانشجویان شد، زیرا کودتاگران و حامیان آنان قصد داشتند از شرایط جدید بهرهبرداری کنند اما دانشجویان در برابر این وضعیت ایستادند، اعتراض و مردم را آگاه کردند.
رئیس قوه قضاییه افزود: در چنین روزی تعداد زیادی از دانشجویان معترض هدف گلوله قرار گرفتند که در نهایت سه دانشجو به شهادت رسیدند و در واقع این مبارزان در مسیر مبارزه با استکبار، بیعدالتی و فساد جان خود را فدا کردند.
وی حضور در میان دانشجویان را فرصتی مغتنم دانست و گفت: بارها احساس کردهام هر زمان که دیر به چنین نشستهایی برسـم، ضرر کردهام، زیرا ارتباط با دانشجویان و شنیدن دغدغههای اصلی آنان، انرژی و انگیزهای تازه به همراه دارد.
محسنی اژهای ابراز کرد: دیدن فضای صمیمی میان دانشجویان و اساتید و شنیدن سخنان صریح و مسائل اصلی آنان، حس مسئولیت بیشتری را در مسئولان زنده میکند و باید این حس در وجود ما حس شده و به عمل تبدیل شود.
عدالت؛ خواست همگانی و مطالبه مشترک
وی تحقق عدالت را مطالبه بسیار درستی خواند و گفت: عدالت موضوعی است که همه انبیا، اولیا، عدالتخواهان و عقلا در طول تاریخ به دنبال آن بودهاند و حتی کسانی که باورهای دینی ندارند، باز هم عدالت را یک اصل بنیادین میدانند و گاه از آن سوءاستفاده میکنند تا به اهداف خود برسند که این امر نشان میدهد عدالت تا چه اندازه در همه عرصهها ریشهدار و مورد توجه است.
رئیس قوه قضاییه خطاب به دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان امروز در جایگاه مطالبهگر قرار دارند اما پس از فارغالتحصیلی و قرارگیری در جایگاه مدیریت در بخش دولتی، خصوصی یا هر حوزه دیگر باید پاسخگو باشند.
وی تصریح کرد: مسئله مهم این است که چگونه میتوان تضمین کرد فردی که امروز مطالبهگر عدالت است، فردا که خود در جایگاه تصمیمگیر قرار میگیرد، پاسخگو، مسئولیتپذیر و وفادار به همان ارزشها باقی بماند.
محسنی اژهای با تأکید بر اینکه انسان ممکن است دچار لغزش شود اما دستگاه قضایی باید زمینه بازگشت، اصلاح و جبران را فراهم کند، گفت: اصل بر کمک به بازگشت افراد است و نباید به سقوط بیشتر سوق داد.
وی با اشاره به ضرورت اتخاذ رویکردی تربیتی، انسانی و اسلامی در مواجهه با خطاهای اجتماعی گفت: هیچیک از ما از لغزش مصون نیستیم و انسان ممکن است خطا کند؛ اما مهم آن است که جامعه و دستگاهها شرایط بازگشت و جبران را فراهم کنند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه معتقد است فرصتدادن به خطاکار (در صورتی که آمادگی اصلاح داشته باشد ) نه تنها منفی نیست، بلکه یک اصل دینی و انسانی است، تأکید کرد: فرصتدهی باید همراه با مراقبت، مسئولیتپذیری و حمایت باشد تا هم فرد به مسیر درست بازگردد و هم آسیبهای اجتماعی کاهش یابد.
وی بهترین زمان برای جلوگیری از انحراف را مرحله آغازین لغزش دانست و گفت: گاهی افراد هنوز در قدم اول خطا هستند و اینجا وظیفه ماست که با خیرخواهی، تذکر محترمانه و هشدار دلسوزانه اجازه ندهیم قدمهای بعدی برداشته شود.
بیتفاوتی یا برخوردهای تحقیرآمیز مردم را به سمت انحراف بیشتر میبرد
محسنی اژهای با انتقاد از برخی رویکردهای نادرست که تنها بر کشف جرم پس از وقوع تصریح کرد: تمرکز دارند، تأکید کرد: اگر بتوان از لغزش جلوگیری کرد، چرا باید صبر کنیم تا جرم کامل شود؟ رویکرد درست، پیشگیری، کمک، راهنمایی و فراهمکردن مسیر اصلاح است، نه اینکه کسی را در دام خطا رها کنیم و بعد از وقوع جرم مورد مؤاخذه قرار دهیم.
وی با اشاره به جایگاه توبه در فرهنگ اسلامی یادآور شد: توبه یک نعمت بزرگ الهی است و قوه قضائیه باید شرایطی فراهم کند که افراد بتوانند خطاهای گذشته را جبران کنند و به زندگی سالم اجتماعی بازگردند، در واقع دستگاه قضایی رسالت دارد تا زمینه بازگشت و اصلاح را تسهیل کند.
رئیس قوه قضائیه همچنین نقش خانواده، فضای معنوی، محیطهای تربیتی مثل مساجد و هیئتها و نهادهای فرهنگی را در کاهش لغزشها مهم دانست و افزود:
پیشگیری مقدم بر درمان است و جامعه باید فضایی ایجاد کند که افراد کمتر دچار لغزش شوند و اگر هم لغزیدند، مسیر بازگشت برای آنان باز باشد.»
وی خاطرنشان کرد:هدف دستگاه قضا تنبیه بهعنوان غایت نیست، بلکه اصلاح، بازدارندگی، حفظ آبرو و کمک به بازگشت افراد به مسیر صحیح اسلامی و عقلانی است.












