مدیرعامل AMD می‌گوید نگرانی‌ها پیرامون حباب هوش مصنوعی اغراق‌آمیز هستند

دیجیاتو یکشنبه 16 آذر 1404 - 14:01
«لیسا سو»، مدیرعامل AMD، باور ندارد که بازار هوش مصنوعی صرفاً حباب باشد. The post مدیرعامل AMD می‌گوید نگرانی‌ها پیرامون حباب هوش مصنوعی اغراق‌آمیز هستند appeared first on دیجیاتو.

برخی کارشناسان معتقدند تب داغ هوش مصنوعی یک حباب زودگذر است که به زودی می‌ترکد. بااین‌حال «لیسا سو»، مدیرعامل AMD، نظر کاملاً متفاوتی دارد. او با لحنی قاطع و صریح به این نگرانی‌ها پاسخ داده و تأکید کرده که صنعت هوش مصنوعی هنوز در دوران نوزادی خود به سر می‌برد و مسیر طولانی و پررونقی در پیش دارد.

در کنفرانس WIRED در سان‌فرانسیسکو، خبرنگار این نشریه از مدیرعامل AMD پرسید که آیا صنعت هوش مصنوعی در حباب قرار دارد یا خیر. او پاسخ داد: «از دیدگاه من، قطعاً نه.» لیسا سو معتقد است که نگرانی‌ها دراین‌باره «کمی اغراق‌آمیز» هستند. استدلال اصلی او این است که هوش مصنوعی هنوز در ابتدای مسیر تکامل خود قرار دارد. سو می‌گوید: «هر چقدر هم که مدل‌های فعلی خوب باشند، مدل بعدی بهتر خواهد بود.» این پیشرفت مداوم باعث می‌شود که نیاز به قدرت پردازشی بیشتر (و در نتیجه تراشه‌‌های بیشتر) همیشه وجود داشته باشد و دلیلی برای توقف سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

نظرات مدیرعامل AMD درباره حباب هوش مصنوعی

نظرات مدیرعامل AMD درباره حباب هوش مصنوعی

یکی از نشانه‌های جدی‌بودن AMD در بازار هوش مصنوعی، قرارداد سنگین با OpenAI است. طبق این توافق، OpenAI متعهد شده است که طی سال‌های آینده ۶ گیگاوات از پردازشگرهای گرافیکی سری Instinct شرکت AMD را در دیتاسنترهای خود نصب کند. اولین محموله ۱ گیگاواتی برای نیمه دوم سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شده است. نکته جالب اینجاست که OpenAI حق دارد پس از تحقق اهداف این قرارداد، تا ۱۶۰ میلیون سهم از AMD را با قیمت ناچیز (یک پنی) خریداری کند که عملاً ۱۰ درصد سهام شرکت را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

از سوی دیگر AMD تأیید کرده که حاضر است برای ادامه تجارت با چین، هزینه آن را بپردازد. با وجود محدودیت‌های صادراتی آمریکا، AMD آماده است تا با پرداخت ۱۵ درصد مالیات صادراتی جدید (که توسط دولت ترامپ وضع شده)، چیپ‌های هوش مصنوعی MI308 را به چین صادر کند.

لیسا سو که توانسته ارزش بازار AMD را از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۳۰۰ میلیارد دلار برساند، اکنون بزرگ‌ترین چالش خود را رقابت با انویدیا (با ارزش ۴.۴ تریلیون دلار) و همچنین مشتریانش (مثل گوگل و آمازون که خودشان تراشه می‌سازند) می‌داند. او می‌گوید شب‌ها با این فکر بیدار می‌ماند که «چگونه می‌توانیم در نوآوری سریع‌تر عمل کنیم؟» هدف او شکست‌دادن یک رقیب خاص نیست، بلکه جلوزدن از نقشه راه تکنولوژی برای تصاحب موج بعدی دیتاسنترهاست.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.