دادههای تجمیعی CDN آروانکلاد نشان میدهد که همزمان با جمعه سیاه (Black Friday) ترافیک فروشگاههای اینترنتی افزایش ۴.۶۳ برابری نسبت به هفته قبل (جمعه سی آبان) داشته است. نکته در خور توجه جمعه سیاه امسال، پیشتازی خریدهای اعتباری بوده که با رشدی بیش از چهار برابر روبهرو شده است.
این دادهها حاصل بررسی «میزان ترافیک» انواع فروشگاههای آنلاین است که ترافیک کاربران آنها از شبکه توزیع محتوای آروان عبور میکند. آروانکلاد اعلام کرده که دادههای موجود از ترکیب دادههای ترافیکی چند کسبوکار مختلف در چند دستهبندی متنوع است که به منظور تحلیل رفتار کاربران انجام شده است.
همانطور که در نمودار دیده میشود، ترافیک کمپینهای جمعه سیاه این سایتها، از ساعت 10 شب پنجشنبه تا 12:30 نیمه شب جمعه، ۱.۵ برابر افزایش داشته و بعد از یک افت نسبی، از ساعت نه و نیم صبح جمعه تا پایان روز جمعه همچنان جستوجو برای کالاهای تخفیفدار ادامه داشته است.

بیش از ۹۶درصد ترافیک کمپینهای جمعهی سیاه، ترافیک کش شده بوده است؛ به این معنا که پاسخدهی به کاربران پلتفرمهایی که از زیرساخت آروان استفاده میکردهاند، از طریق پاپسایتهای CDN آروان انجام شده است. همچنین استفاده از ترافیک کش شده به معنای پاسخدهی به کاربر از نزدیکترین پاپسایت و با سرعت بسیار بالاتر و تاخیر بسیار کمتری (حدود 54ms) است که مستقیم کیفیت دسترسی کاربران نهایی این پلتفرمها را بهبود میبخشد؛ بهویژه در چنین کمپینهای پرترافیکی.
دادههای تجمیعی CDN آروانکلاد نشان میدهد، در جمعه سیاه حدود 4.5 میلیون آیپی یکتا از وبسایتهای حاضر در این کمپین بازدید داشتهاند که این عدد معادل حدود ۱۳ میلیون کاربر بوده است.
براساس این گزارش، حدود ۳۸درصد کاربران کمپینهای بلک فرایدی از اینترنت اپراتور همراه اول، حدود ۳۴درصد از اپراتور ایرانسل و باقی کاربران از دیگر ISPها استفاده کردهاند.

همچنین دادههای نمودار زیر نشان میدهد که کاربرانی که با سیستمعامل اندروید کمپینهای بلک فرایدی را دنبال کردند ۷۴درصد از کاربران را تشکیل میدادند. ۱۹درصد از کاربران IOS و ۴درصد از کاربران ویندوز نیز از دنبالکنندگان تخفیفهای جمعه بودند. کاربرانی که با تلفن همراه شخصی خود کمپینها را بررسی میکردند ۳۳درصد سامسونگی، ۱۹درصد آیفون و باقی با دیگر موبایلها چک میکردند. این نوع دادهها میتواند به توسعهدهندگان و صاحبان وبسایتها کمک کند تا کمپینهای آینده خود را متناسب با نیاز و استفاده کاربران بهبود و تغییر دهند.

امسال بسیاری از فروشگاههای آنلاین مانند فروشگاههای پوشاک یا آرایشی-بهداشتی، ترافیکی نزدیک به 5 برابر بیشتر از هفتههای پیش از بلک فرایدی را تجربه کردهاند.
در مقام دوم خردهفروشیها -که مجموعه متنوعی از محصولات را عرضه میکنند- و خریدهای اعتباری، با ترافیک 4.5 برابری قرار دارند؛ مقامی که برای پلتفرمهای خرید اعتباری بهعنوان بازیگر تازهنفس این عرصه، جالب توجه است.
فروشگاهها مانند فروشگاههای وسایل الکترونیکی نیز کمی در این کمپینهای بلک فرایدی شلوغتر شدند، اما در مقابل سایتهایی مانند سایتهای آموزشی تغییر متمایزی در کمپین جمعه از خود نشان ندادند و جامانده از رونق بلک فرایدی بودند.

بهرغم اقبال رشد ترافیکی، باید توجه داشته باشیم که همچنان پلتفرمهایی که به عرضه اقلام متنوعی میپردازند، نسبت به فروشگاههای تخصصی که آروانکلاد بررسی کرده است، بیش از ۷.۵ برابر ترافیک و بازدید کاربران را به خود اختصاص دادهاند.
