ترامپ عاشق این خودروهای کوچک است

خبرآنلاین یکشنبه 16 آذر 1404 - 20:21
ورود کِی‌ کارها، خودروهای فوق‌کوچک ژاپنی به بازار آمریکا و ابراز علاقه دونالد ترامپ به این خودروها، موضوع جدیدی است که توجهات را به سمت خود جلب کرده است.

امیرمسعود عابدین: بحث درباره کِی‌ کارها (kei car)، کوچکترین و جمع‌وجورترین مدل‌های بازار ژاپن، سال‌هاست که در آمریکا مطرح می‌شود، اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نزدیک نشده بود. اما اخیرا با اظهارات دونالد ترامپ و تاکید او بر اینکه این خودروهای ریزجثه «بامزه» باید در آمریکا ساخته و فروخته شوند، دوباره بحث‌ها جان گرفته است. از سوی دیگر، وزارت حمل و نقل و NHTSA (اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا) نیز وارد گفتگوهای تازه‌ای شده‌اند؛ گفتگوهایی که هنوز مشخص نیست دقیقا به چه تغییری منجر خواهد شد، اما کنجکاوی و بحث‌های زیادی ایجاد کرده‌اند.

کِی کار یک نوع خودروی بسیار کوچک و مقرون‌به‌صرفه ژاپنی است که برای استفاده در شهر طراحی شده و در ژاپن دسته‌بندی قانونی ویژه‌ای دارد. این نوع خودروها از سال ۱۹۴۹ به‌عنوان راهی برای تشویق مردم به داشتن خودرو شخصی در دوران پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفتند.

ترامپ و علاقه شخصی به کِی‌کارها

ترامپ عاشق این خودروهای کوچک است

براساس گزارش motor۱، جرقه اصلی این بحث از خود دونالد ترامپ آغاز شد. او در نشستی مطبوعاتی، پس از اشاره به لغو برخی استانداردهای مصرف سوخت، از علاقه‌اش به کِی‌کارها گفت؛ خودروهایی که در سفر اخیرش به ژاپن توجهش را جلب کرده‌اند. ترامپ آن‌ها را «واقعا بامزه» توصیف کرد و گفت دوست دارد این مدل‌ها دوباره مانند بیتل قدیمی به خیابان‌های آمریکا راه پیدا کنند.

او ادعا کرد که ساخت آن‌ها در آمریکا ممنوع است و اعلام کرد که وزیر حمل و نقل را مامور کرده تا سریعا مسیر تولیدشان را هموار کند. شان دافی وزیر حمل و نقل آمریکا نیز در ادامه گفت: «اگر خودروسازی مثل تویوتا یا دیگر برندها بخواهند خودروهای کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه تولید کنند، ما موانع را برداشته‌ایم.»

پس از انتشار سخنان ترامپ و وزیر حمل‌ و نقل درباره اصلاح مقررات، وزارت حمل و نقل اعلام کرد که هر خودرویی از جمله کِی‌کارها، برای حضور قانونی در آمریکا باید استانداردهای ایمنی فدرال FMVSS را رعایت کند. استانداردهایی که مقاومت بدنه در تصادف، حفاظت از سرنشینان و الزامات ریز و دقیق مهندسی را در بر می‌گیرد.

اما مشکل کجاست؟

ترامپ عاشق این خودروهای کوچک است

با وجود سخنان خوش‌بینانه، پیچیدگی‌های قانونی همچنان پابرجاست. مهم‌ترین چالش، استانداردهای ایمنی FMVSS است؛ سندی ۱۴۰۰ صفحه‌ای که جزئی‌ترین موارد ایمنی را تعیین می‌کند. از میزان جابه‌جایی فرمان در تصادف گرفته تا ساختار صندلی‌ها و مقاومت سقف؛ قوانینی که اغلب خودروهای Kei قادر به رعایت آن‌ها نیستند.

با این حال، عدم رعایت FMVSS همیشه به معنی ممنوعیت کامل نیست. خودروسازان آمریکایی نیز مدل‌هایی مثل خودروهای مخصوص پیست را تولید می‌کنند که این استانداردها را رعایت نمی‌کنند. اما مسئله اصلی برای کِی‌ کارها، امکان ثبت قانونی آن‌ها در ایالت‌های مختلف است؛ جایی که قوانین سختگیرانه‌تری برای خودروهای جدید اعمال می‌شود.

بسیاری از ایالت‌ها اجازه نمی‌دهند که یک خودروی جدید فاقد استانداردهای FMVSS در جاده‌های عمومی استفاده شود، حتی اگر خودروهای مشابهی مثل گلف‌کارت‌ها با محدودیت‌های مشخص مجاز باشند.

58322

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.