روانبخش با اشاره به پیشرفت پروژه بیان داشت: بخش جنوبی مسیر ۷۴ کیلومتری در محدوده قم در حال اجراست و بخشهای دیگر در استانهای همجوار نیز روند خوبی دارند.
وی درباره فناوری به کار رفته در روند اجرای این پروژه گفت: در روند اجرایی این پروژه جای آسفالت از بتنآرمه استفاده شده که عمر مفید ۵۰ تا ۶۰ سال دارد و در برابر گرما، ترکخوردگی و فرسایش مقاومت بالایی دارد. این روش علاوه بر دوام بیشتر، هزینههای نگهداری راهها را نیز کاهش میدهد.
وی افزود:: پروژه اکنون به یک مدل مطالعاتی برای دانشگاهها و مراکز علمی تبدیل شده و گروههای پژوهشی از سراسر کشور از روند این طرح بازدید میکنند. همچنین حضور خبرنگاران نیز نقش مهمی در اطلاعرسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم دارد.
جمشید شیخاکبری، مدیرعامل شرکت ناودیس راه و سرمایهگذار این پروژه در حاشیه بازدید خبرنگاران از این پروژه گفت: فاز نخست آزادراه به طول ۱۲ کیلومتر که از ضلع جنوبی شهرک شکوهیه تا تقاطع محور جعفریه ادامه دارد،تا پایان سال جاری آماده بهرهبرداری خواهد شد. این پروژه با مشارکت بخش خصوصی و سهم ۵۰ درصدی سرمایهگذار، بهعنوان الگویی نوآورانه در کشور اجرا و طراحی میشود.
وی افزود:بهره برداری این قطعه از عملیات اجرایی طرح آزاد راه شهید سلیمانی که بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است بخش از گرههای ترافیکی شهر قم را مرتفع خواهد کرد.
شیخ اکبری: درباره ویژگیهای فنی پروژه توضیح داد: این محور به طول ۷۴ کیلومتر با سه خط رفت و سه خط برگشت (6 باند) با روسازی بتنی در حال ساخت و تکمیل است.
سرمایه گذار این پروژه افزود: هدف ما ایجاد مسیر و آزادراهی استاندارد، پایدار و بینقص است که ضمن تضمین کیفیت در ساخت، سالها خدمات ایمن و مطمئن به مسافران و شهروندان ارائه دهد.
شیخاکبری درباره تأمین منابع مالی افزود: 50 درصد هزینهها توسط سرمایهگذار و ۵۰ درصد توسط دولت تأمین شده است. تاکنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری انجام شده و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر تا پایان آذرماه اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: با همکاری بخش خصوصی و تخصیص سهمی از عوارض آزادراهی تهران–قم، ادامه پروژه بدون نیاز به منابع دولتی امکانپذیر شده و این مدل میتواند الگویی برای احداث و توسعه آزادراههای آینده کشور باشد.
شیخ اکبری تأکید کرد: ادامه مسیر آزادراه تا کیلومتر ۳۲ در سال آینده تکمیل خواهد شد و هدف نهایی ما ایجاد آزادراهی با کیفیت بالا و ماندگار است که علاوه بر خدمترسانی به مردم، تجربه موفقی برای سایر پروژههای کشور باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه اعتماد به بخش خصوصی یکی از عوامل کلیدی پیشبرد پروژههای عمرانی است. خاطر نشان کرد: با اعتماد دولت به سرمایهگذاران بخش خصوصی، منابع مالی بهتر جذب شده و پروژهها با کیفیت و سرعت بیشتری اجرا میشوند. این اعتماد متقابل، مشارکت مسئولانه و شفاف بخش خصوصی را تضمین میکند.
46












