به گزارش ایسنا، رحمت امینی، داور بخش نوجوان سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان درباره روند کمی و کیفی آثار روی صحنه این رویداد هنری توضیحاتی ارایه و تاکید کرد:نسل امروز با سرعتی شبیه بهروز شدن گوشیهای هوشمند در حال تغییر است و باید متناسب این وضعیت، برای این نسل برنامهریزی کنیم.
او در ارزیابی روند برگزاری جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: این جشنواره سی دوره را پشت سر گذاشته و دیگر جشنوارهای کمتجربه محسوب نمیشود. هر دبیری که انتخاب میشود با ساختار مشخص و تعریفشدهای روبهرو است، بهویژه در شهری مانند همدان که خاستگاه اصلی این رویداد است. اگرچه در چند دوره، جشنواره در اصفهان برگزار شد، اما دوباره به خانه نخست خود بازگشت؛ جایی که سالها پیش با عنوان جشنواره «امید همدان» آغاز شد و قرار بود منشأ اثر در تئاتر کودک و نوجوان کشور باشد.
او افزود: امروزه بسیاری از گروههای تئاتری در استانهای مختلف و از جمله تهران، چشم امیدشان به این جشنواره است و تلاش میکنند آثارشان را به سطحی برسانند که در همدان روی صحنه برود. این مسئله بسیار مهم است و مسئولان جشنواره باید به آن افتخار کنند و در عین حال با تقویت این جریان، کیفیت برگزاری را آنقدر بالا ببرند که گروهها از فردای اختتامیه دوره سیام، برای حضور قدرتمندتر در دوره بعد برنامهریزی کنند.
امینی خاطرنشان کرد: اهمیت جشنواره همدان آنچنان است که اگر قرار باشد تنها چند جشنواره در کشور باقی بماند، قطعاً یکی از آنها همین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است؛ بنابراین هیچ ایرادی ندارد که بودجه جشنوارههای کماثر به این رویداد اختصاص یابد.
این مدرس تئاتر با تأکید بر تأثیر جشنواره بر فرهنگسازی تماشای تئاتر در میان نوجوانان گفت: امروز در یکی از سالنها که با حضور دانشآموزان اجرا داشت، متوجه شدم چقدر رفتار تماشاگر نوجوان نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده است. نوجوانی که بین ۱۲ تا ۱۶ سال سن دارد، اگر در چنین فضایی با تمرکز و احترام تئاتر ببیند، یعنی در مسیر تبدیل شدن به تماشاگر حرفهای قرار گرفته است. تئاتر نه سینماست و نه شهربازی؛ تماشاگر باید بیاموزد که در سکوت و تمرکز به اجرای زنده احترام بگذارد. این فرهنگسازی فقط با دیدن مستمر تئاتر شکل میگیرد. این یک رابطه دوطرفه است؛ تولیدکنندگان باید آثار باکیفیت عرضه کنند تا مخاطب حرفهای تربیت شود.
این کارگردان درباره کیفیت آثار بخش نوجوان جشنواره امسال اظهار کرد: در بخش نوجوان که بخش نسبتاً دشواری هم هست، انتظاراتم تا حدی برآورده شد. شاهد بازیهای درخشانی از کودکان و نوجوانان، بهویژه دختران ۷ تا ۹ ساله بودم که واقعاً امیدبخش است.
امینی درباره تغییرات نسلی و نقش آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری توضیح داد: نسل امروز با سرعتی شبیه بهروز شدن گوشیهای هوشمند در حال تغییر است. کودکان ۹ تا ۱۳ سال امروز، از نظر درک و فهم، عملاً به مراتب جلوتر از همنسلان ما در گذشته هستند. بنابراین باید ردهبندیهای سنی بازنگری شود و روانشناسان و جامعهشناسان در این زمینه ورود کنند. همپوشانی میان گروههای سنی بسیار بیشتر از گذشته شده و امروز نوجوان ۱۷ تا ۲۵ سال بهراحتی میتواند آثار بزرگسال را درک و تحلیل کند. بنابراین جشنوارهها باید ابتدا هدف خود را مشخص کنند؛ اگر هدف، انتخاب و داوری تولیدات سال است، جشنواره کار خود را انجام میدهد اما اگر بخواهد در روند تولید نیز دخالت کند، موضوع پیچیده میشود.
او ادامه داد: این جشنواره باید در طول سال فعال بماند؛ آثار برتر را شناسایی و دعوت کند و ارتباطش را با گروهها قطع نکند اما تربیت و هدایت گروههای سنی مختلف نوجوان، خردسال و کودک وظیفه اصلی آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری و ….است. متأسفانه آموزش و پرورش در این زمینه بسیار کمکاری میکند و به برگزاری جشنواره دانشآموزی بسنده کرده است. بهترین فرصت برای تربیت و پرورش فرهنگی کودکان از مهد کودک تا دبیرستان شکل میگیرد. بنابراین این دورهها باید با جدیت تقویت شوند تا در نهایت بتوان در جشنوارهها شاهد بهترین خروجیها باشیم.
امینی در پایان با اشاره به تلاش هنرمندان گفت: راننده یکی از ماشینهایی که مسئول جابهجایی بچهها بود از من پرسید نظرم درباره تئاتر چیست. به او گفتم: با وجود همه مشکلات اقتصادی و سیاسی، تئاتر در کشور ما راه خودش را پیدا کرده و رشد کرده است. او تعجب کرد و گفت خوشحالم که یک نفر نگاه مثبت دارد. گفتم این نگاه من خوشبینانه نیست؛ واقع بینانه است. وقتی میبینم گروهها با تمام کمبودها با انگیزه روی صحنه میدرخشند، یعنی هنرمندان تئاتر از بسیاری حوزههای کشور وظیفهشان را درستتر انجام میدهند.
سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری آزاده انصاری تا ۲۰ آذر در حال برگزاری است.
