کف قیمت خودرو در بازار به حدود ۷۰۰ میلیون تومان رسیده و شکاف میان قدرت خرید اقشار کمدرآمد و قیمت خودرو بهشدت عمیق شده است.
بر اساس بررسی «دنیایاقتصاد»، برای خرید ارزانترین خودروی سواری با حداقل دستمزد باید ۷۰ ماه انتظار کشید؛ در حالیکه این رقم در اردیبهشت امسال ۴۸ ماه بود.
افزایش قیمتها همزمان با کاهش درآمد واقعی اقشار ضعیف و متوسط، آنها را بهتدریج از بازار خودرو حذف کرده است.
هماکنون ارزانترین خودروی سواری با قیمت ۷۳۰ میلیون تومان معامله میشود و تداوم رشد قیمتها میتواند بحران تقاضا را تشدید کند.
بررسی قیمت ۱۰ خودروی داخلی نسبت به پایه حقوق سال جاری (۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان) نشان میدهد میانگین مدت انتظار خرید از اردیبهشت تاکنون ۲۹.۲ ماه و حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.
کمترین زمان انتظار مربوط به پراید وانت با ۵۸ ماه است که در اردیبهشت ۳۸.۵ ماه بود. در این بازه، تنشهای بازار، جنگ ۱۲روزه، فعال شدن مکانیسم ماشه و بهویژه رشد شدید نرخ ارز اثرگذار بودهاند.
قیمت دلار از حدود ۸۴ هزار تومان در اردیبهشت به ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده و ۴۹.۶ درصد افزایش یافته است. تورم عمومی و دو مرحله افزایش قیمت کارخانهای خودرو (خرداد–تیر و مهر) نیز این روند را تشدید کردهاند، در حالیکه حقوقها تغییری نداشته است.
برای نمونه، زمان انتظار خرید پژو ۲۰۷ دندهای به ۱۰۸ ماه، ساینا دندهای ۷۰ ماه، پراید وانت ۵۸ ماه، شاهین G دندهای ۱۲۴ ماه، پژوپارس ELX-XU7P حدود ۱۱۱ ماه، تارا اتوماتیک ۱۴۸ ماه، اطلس ۸۸ ماه، دناپلاس دندهای ۱۲۱ ماه، رانا پلاس ۹۴ ماه و سورن پلاس ۱۱۹ ماه رسیده است.
این ارقام کاهش شدید قدرت خرید و شکلگیری رکود تورمی و بحران تقاضا در بازار خودرو را نشان میدهد.