در دومین همایش حمل و نقل و توسعه اقتصادی که با محوریت نقشآفرینی بخش خصوصی در نوسازی حملونقل و آینده ترانزیتی ایران در زنجیره ارزش منطقهای برگزار شد، مهمترین مسیر برای جهش اقتصادی و توسعه زیرساختها مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست، مدیرعامل بورس تهران، ضمن تأکید بر لزوم حرکت در مسیر درست اقتصاد، سرمایهگذاری در زیرساختها را شرط اصلی توسعه پایدار عنوان کرد و بازار سرمایه را بهعنوان راهکار اصلی تأمین مالی این پروژههای حیاتی، جایگزین نظام بانکی دانست.
به گزارش دیجیاتو به نقل از مدیریت ارتباطات بورس تهران، محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، در این نشست با اشاره به آمارهای جهانی اظهار داشت: «در حال حاضر سالانه ۲.۵ تریلیون دلار در دنیا روی زیرساختها سرمایهگذاری میشود، در حالی که نیاز واقعی سرمایهگذاری حدود ۶.۲ تریلیون دلار برآورد میشود. طبق ادبیات اقتصادی، نرخ بازده اقتصادی – اجتماعی سرمایهگذاری در زیرساخت حدود ۲۰ درصد است، به این معنا که با سرمایهگذاری ۱ دلار، تولید ناخالص داخلی حدود ۲۰ سنت افزایش پیدا میکند.»
گودرزی با اشاره به محدودیتها و ناترازیهای حاکم بر نظام بانکی کشور، گفت: « به دلیل ناترازیهای موجود در سیستم حکمرانی اقتصادی، بهویژه در بانکها، امکان تأمین مالی زیرساختها از مسیر بانکی وجود ندارد و اساسا در هیچجای دنیا موتور توسعه، بانکها نیستند.»
او با اشاره به این که بازار سرمایه راهکار اصلی و جایگزین برای تأمین مالی پروژههای زیرساختی است، ادامه داد:
«ادبیات شرکتهای عام پروژه از سال 1401 وارد بورس تهران شده و تاکنون دو پروژه بزرگ از این طریق تأمین مالی شده است. با این حال، حوزه زیرساخت تنوع بالایی دارد و بازار سرمایه میتواند از ابزارهای متنوعتری در این بخش استفاده کند.»
مدیرعامل بورس تهران در این همایش با یادآوری تجربههای موفق جهانی گفت: «در دنیا حدود ۱۲ پروژه بزرگ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری از طریق مشارکت عمومی و خصوصی تامین مالی شده است.»
او از صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت بهعنوان جذابترین و مؤثرترین ابزار قابل اجرا در بازار سرمایه ایران یاد کرد که میتواند نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کند و در توضیح سازوکار این صندوقها گفت: «دولت منابع مالی ندارد، بنابرین داراییهای دارای جریان نقدی خود را به صندوق زیرساخت منتقل میکند و از محل این جریان، سرمایهگذاری در پروژههای جدید انجام میشود.»
مدیرعامل بورس تهران همچنین اظهار کرد که بورس تهران در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر تجربه موفقی داشته و این مدل میتواند در بخش حملونقل نیز به کار گرفته شود.
گودرزی مهمترین عامل موفقیت صندوقهای زیرساخت را اعتماد و پایبندی دولت به قراردادها و ایجاد اطمینان برای بخش خصوصی دانست و گفت: « دغدغه مربوط به مجری طرح که در دهه 90 مطرح بود، امروز تا حد زیادی برطرف شده و توان فنی اجرای پروژههای بزرگ در کشور وجود دارد. آنچه اهمیت دارد، ایجاد اعتماد در بخش خصوصی است.»
مدیرعامل بورس تهران با بیان این که دغدغه اصلی بازار در تأمین مالی زیرساختها پیشبینی دقیق عایدات است، تأکید کرد:
«بورس تهران با بهرهگیری از ظرفیت نهادهای تخصصی مانند شرکتهای مجوزدار مشاور عرضه، شرکتهای مهندسین مشاور و موسسات رتبهبندی، تمامی جزئیات پروژهها را از نظر جریانات نقدی آتی، انتفاعی بودن و ریسکهای مترتب و سایر موضوعات فنی به دقت بررسی میکند. پس از بررسی مستندات مربوط و تایید کلی آن در هیات پذیرش، تایید لازم به سازمان بورس ارایه و مسیر تامین مالی پس از اخذ مجوز از سازمان بورس انجام می شود و بازار سرمایه آمادگی ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت را دارد.»
گودرزی همچنین از آمادگی کامل بورس تهران برای ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری زیرساخت و همکاری همهجانبه با اتاق تهران خبر داد.