همشهری آنلاین - سیدسروش طباطباییپور: نمونهاش ماجرایی است که این روزها برای صدها خودرو در روسیه رخ داده. در هفتههای اخیر، صدها خودروی پورشه در سراسر روسیه، از مسکو تا کراسنودار، بهطور ناگهانی از کار افتادهاند و روشن نمیشوند. این اتفاق در حالی رخ داده که شرکت آلمانی پورشه از سال ۲۰۲۲، پس از حمله روسیه به اوکراین، فعالیتهای تجاری خود را در روسیه متوقف کرده بود. با این حال، خودروهای این برند همچنان در میان روسها محبوباند تا اینکه این اختلال گسترده، همهچیز را تغییر داد.
بیشتر بخوانید:
لاغر شو؛ پورشه بگیر!
بررسیها نشان میدهد که این مشکل به سیستم ردیابی ماهوارهای خودروها مربوط است. این سیستم که برای موقعیتیابی خودرو طراحی شده، درصورت قطع ارتباط با ماهوارههای پورشه، بهطور خودکار موتور را قفل میکند. بهنظر میرسد این ارتباط بهطور عمدی یا تصادفی قطع شده و خودروها را به اشیایی بیحرکت تبدیل کرده است. تمامی مدلهای پورشه تولیدشده پس از سال ۲۰۱۳ که به این سیستم مجهز هستند، در معرض این اختلال قرار گرفتهاند.
نمایندگی بزرگ تین خودرو در روسیه اعلام کرده که حجم درخواستهای خدمات پس از فروش بهطور چشمگیری افزایش یافته است. برخی مالکان با بازنشانی سیستم هشدار کارخانه یا جدا کردن کامل سیستم موقعیتیاب توانستهاند خودروهای خود را دوباره راهاندازی کنند.
این اتفاق بیسابقه، یادآور تأثیرات گسترده تحریمهای بینالمللی بر فناوریهای متصل به اینترنت و ماهواره است. در موارد مشابه، در کشور خودمان، ایران نیز برخی تجهیزات پزشکی یا صنعتی که نیاز به بهروزرسانی نرمافزاری از سرورهای خارجی داشتند، بهدلیل تحریمها از کار افتادهاند. همچنین، در ونزوئلا، برخی خدمات دیجیتال و نرمافزارهای بانکی بهدلیل تحریمهای آمریکا غیرفعال شدند.
ماجرای پورشه در روسیه، نمونهای هشداردهنده از وابستگی شدید به فناوریهای خارجی است؛ جایی که قطع یک ارتباط ماهوارهای میتواند هزاران خودروی لوکس را به آهنپارههایی بیمصرف تبدیل کند. این رخداد، بحثهایی جدی درباره امنیت دیجیتال، مالکیت واقعی بر فناوری و پیامدهای ژئوپلیتیکی تحریمها را در سطح جهانی برانگیخته است.












