رامین کاشف آذر، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازطراحی ترمینال یک این فرودگاه، گفت: از حدود دو ماه گذشته، طرحهای پراکنده پیشین در این حوزه جمعبندی شد و در نهایت به یک طرح جامع رسیدیم که در آن بهصورت دقیق مشخص شد عملیات ترمینالی، گردش مسافر و نحوه بازآفرینی فرودگاه از منظر معماری و عملکردی چگونه خواهد بود.
وی افزود: در گام بعد، برای انتخاب بهترین طرح، یک فرایند رقابتی میان شرکتهای آشنا با معماری فرودگاهی و مسائل عملیاتی فرودگاه برگزار شد که در مرحله نخست ۱۴ طرح موردبررسی قرار گرفت و پس از داوری اولیه، ۸ طرح به مرحله ارزیابی تخصصی راه یافت.
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد: هیئت داوری در نهایت ۵ طرح را برای ارائه و دفاع انتخاب کرد و سه طرح دیگر به دلیل نداشتن قابلیت ادامه رقابت حذف شدند. در ادامه، با برگزاری جلسهای مبسوط و با حضور وزیر راه و شهرسازی، طرحها به طور کامل بررسی و توضیحات معماران شنیده شد.
کاشف آذر ادامه داد: در نهایت چند طرح معماری بهعنوان گزینههای برتر انتخاب و رتبهبندی شدند و مقرر شد تیمهای منتخب در قالب مشاور، همکاری خود را با شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ادامه دهند تا فرایند بازطراحی و بازآفرینی ترمینال یک بهصورت منسجم اجرایی شود.
وی با اشاره به گامهایی برای توسعه پروازهای خارجی گفت: راهبرد اصلی ما جذب حداکثری پروازهای بینالمللی در چارچوب ظرفیتهای موجود است، چراکه افزایش تعداد پروازها به طور مستقیم موجب افزایش دسترسی مردم ایران به مقاصد خارجی و توسعه سفرهای هوایی میشود و از این منظر در فرودگاه امام هیچ محدودیتی وجود ندارد.
اضافهشدن پرواز جدید اتریش به شبکه پروازی فرودگاه امام خمینی
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در همین مدت کوتاه، یک پرواز جدید به مقصد اتریش به شبکه پروازی فرودگاه اضافه شد، همچنین پروازهای شرکت «لوفتهانزا» نیز از ۱۶ ژانویه (۲۶ دی، ۱۴۰۴) بهصورت عملیاتی آغاز میشود و بلیتهای آن نیز به فروش رسیده است.
کاشف آذر ادامه داد: تلاش ما این است که این روند تداوم یابد و بتوانیم شرکتهای هواپیمایی و خطوط پروازی بیشتری را جذب کنیم. در حال حاضر بیشترین مقاصد پروازی فرودگاه امام خمینی (ره) مربوط به ترکیه، عراق و امارات متحده عربی است، اما مذاکرات برای اضافهشدن مقاصد و ایرلاینهای جدید در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: به همین منظور، برای نخستینبار «کمیته توسعه شبکه پروازی» با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری بهصورت تماموقت در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تشکیل شده و این کمیته بهطور مستمر در حال مذاکره با شرکتهای هواپیمایی مختلف است.
سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: ایجاد یک مسیر پروازی جدید برای ایرلاینها فرایندی پیچیده است و نیازمند قرار گرفتن در برنامههای فصلی، سنجش ظرفیت بازار و ارزیابی توانمندی عملیاتی شرکتهای هواپیمایی است، اما باوجود این ملاحظات، این کمیته با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری بهصورت جدی توسعه شبکه پروازی فرودگاه را دنبال میکند.












