عصر ایران - پروژه ب ام و ۲۸۰۰ اسپایکاپ نتیجه یک آزمایش غیرمعمول در تاریخ خودروسازی است؛ جایی که شرکت ب ام و، شاسی یک سدان ۲۵۰۰ را در اختیار شرکت ایتالیایی برتونه قرار داد و از مارچلو گاندینی، طراح افسانهای، خواست تا بدون هیچ محدودیتی آن را بازطراحی کند.
این همکاری، مهندسی رادیکال آلمانی را با یک بینش ایتالیایی درآمیخت و نتیجهای فراتر از حد انتظار به دنبال داشت.

این خودرو یک مدل مفهومی صرف نبود، بلکه یک پروتوتایپ کاملاً کارا و عملیاتی محسوب میشد. مشخصات اصلی ۲۸۰۰ اسپایکاپ به شرح زیر است:
شاسی: شاسی فولادی کوتاه شده بامو ۲۵۰۰.
پیشرانه: موتور ۶ سیلندر خطی ۲.۸ لیتری با توان ۱۷۰ اسب بخار.
انتقال قدرت: دیفرانسیل عقب با گیربکس ۴ سرعته دستی.
نوآوری واقعی این خودرو در بالای کمربند بدنه آن نهفته بود: یک سقف کشویی سهتکه از جنس فولاد ضدزنگ که محافظت در برابر واژگونی را نیز تأمین میکرد و امکان تبدیل یکپارچه از حالت اسپایدر (Spider) به کوپه (Coupé) را فراهم میساخت، بدون نیاز به پنلهای قابل جداسازی.

در فضای داخلی، تنها پدالها و نشانگرها دستنخورده باقی ماندند و باقی اجزا توسط برتونه طراحی شدند. داشبورد، صندلیها و روکشها همگی با روکشهایی به رنگ جسورانه سبز-در-سبز تکمیل شدند.
علیرغم سلامت فنی و جسارت مفهومی، این طرح برای برندی مانند بامو که در آن زمان همچنان در حال تعریف هویت "دقت-محور و محتاط" خود بود، بیش از حد رادیکال و گویا به نظر میرسید و هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید.
