شرکت X Corp که شبکه اجتماعی ایکس را اداره میکند بهتازگی از استارتاپ Operation Bluebird شکایت کرده است. Operation Bluebird یک استارتاپ نوپا است که ادعا میکند ایکس برند توییتر را رها کرده و این استارتاپ در عوض میخواهد یک شبکه اجتماعی جدید با نام توییتر راهاندازی کند.
به گزارش ورج، ایکس در دادخواستی که روز سهشنبه ثبت شده، ادعا میکند Operation Bluebird بهطور وقیحانهای در تلاش است علائم تجاری توییتر را تصاحب کند. ایکس تأکید دارد که توییتر هرگز از بین نرفته و همچنان بهطور انحصاری متعلق به X Corp است.
استارتاپ Operation Bluebird اخیراً دادخواستی به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده ارائه کرد و خواستار لغو مالکیت X Corp بر علائم تجاری «Twitter» و «Tweet» شد. این شرکت ادعا کرده بود که X Corp از نظر قانونی حقوق خود نسبت به برند توییتر را رها کرده و هیچ قصدی برای ازسرگیری استفاده از آن نداشته است. همزمان، Operation Bluebird درخواست ثبت علامت تجاری «Twitter» را نیز برای راهاندازی سایتی جدید با نام Twitter.new ارائه داده بود.

شرکت X Corp متعلق به ایلان ماسک حالا استدلال میکند که تغییر برند پلتفرم شبکه اجتماعی به معنای ترک حقوق علائم تجاری نیست. این شرکت میگوید کاربران همچنان به X با نام توییتر اشاره میکنند و پستها را توییت مینامند. همچنین برخی وبسایتها هنگام لینک دادن کاربران به X هنوز آیکون پرنده معروف توییتر را نمایش میدهند. در این دادخواست همچنین آمده است که تا تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۲۵، بیش از چهار میلیون کاربر از طریق دامنه twitter.com به ایکس دسترسی پیدا کردهاند. شبکه اجتماعی ایکس از سال گذشته ترافیک دامنه twitter.com را به x.com هدایت میکند.
با وجود تغییر نام و استفاده از هویتی کاملاً عاری از نماد پرنده، ایکس همچنان در تلاش است علائم تجاری اصلی توییتر را حفظ کند. این پلتفرم شبکه اجتماعی بهتازگی شرایط استفاده (Terms of Service) خود را بهروزرسانی کرده و دوباره ارجاعاتی به توییتر را در آن گنجانده است. در گذشته، تمام اشارات به توییتر از این بخش حذف شده بود.