برخلاف سالهای گذشته شاهد داربی میلان در ریاض نخواهیم بود.
به گزارش فوتبال 360، ریاض، پایتخت عربستان، برای ششمین بار میزبان سوپرجام ایتالیا شده اما این دوره از رقابتها با شیوه 4 تیمی، رنگ و بوی متفاوتی دارد.
با پایان نیمهنهاییها در ورزشگاه ملک سعود (الاول پارک) ناپولی با پیروزی مقابل میلان و بولونیا با برتری در ضربات پنالتی مقابل اینتر، فینالیست شدند.
فینال روز دوشنبه بین ناپولی و بولونیا برگزار میشود. برخلاف انتظارات اولیه، هیچ نشانی از داربی پرهیجان میلان نیست. این وضعیت، میزبانی عربستان را در معرض ضرر مالی قابل توجهی قرار داده زیرا هدف اصلی از برگزاری این تورنمنت، بهرهبرداری اقتصادی از جذابیت جهانی داربی میلان بود.
عربستان سعودی برای میزبانی سوپرجام ایتالیا قراردادی چندساله با لیگ سری آ امضا کرده. این قرارداد با ارزش آن بیش از ۱۳۸ میلیون یورو تا سال ۲۰۲۹، شامل پرداختهای مستقیم به لیگ ایتالیاست اما برای میزبان، بازگشت سرمایه از طریق فروش بلیط، حقوق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ و جذب گردشگران ورزشی پیشبینی شده بود.
منابع آگاه اشاره میکنند مسئولان سعودی به طور خاص بر روی احتمال برگزاری داربی میلان در فینال حساب باز کرده بودند. این تقابل تاریخی بین 2 غول شهر میلان میتوانست مخاطبان جهانی را جذب کند و درآمدهای جانبی را افزایش دهد.
در دورههای قبلی، وقتی فینال شامل تیمهای بزرگ مانند اینتر یا میلان میشد، فروش بلیط و قراردادهای تبلیغاتی رونق بیشتری داشت اما حالا، با حذف هر 2 تیم میلانی در نیمهنهایی، این فرصت از دست رفته.
یکی از نشانههای بارز این شکست اقتصادی، استقبال ضعیف از بازیهای نیمهنهایی بود. در دیدار ناپولی مقابل میلان، تنها حدود ۱۶ هزار و ۸۹۶ بلیط فروخته شد؛ یعنی حدود ۶۷ درصد ظرفیت استادیوم. تصاویر نشاندهنده صندلیهای خالی متعدد در ورزشگاه بود؛ حتی با وجود حضور ستارگانی مانند هویلوند و لیائو در ترکیب 2 تیم.
نیمهنهایی دوم بین بولونیا و اینتر وضعیت مشابهی داشت. با وجود جذابیت اینتر به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، بخشهای وسیعی از استادیوم خالی ماند.
کارشناسان معتقدند هواداران محلی سعودی، علاقه کمتری به تیمهایی مانند بولونیا یا حتی ناپولی نشان میدهند. آنها بیشتر منتظر دیدن تقابلهای کلاسیک مانند داربی میلان یا حضور یوونتوس هستند.
برای عربستان، این عدم استقبال نه تنها به معنای از دست رفتن درآمد بلیطفروشی است، بلکه تأثیر منفی بر قراردادهای اسپانسرینگ دارد.
شرکتهای بزرگ حالا با پخش تلویزیونی محدودتر روبهرو هستند. حقوق پخش جهانی سوپرجام معمولاً وقتی فینال، داربی میلان باشد تا ۲۰ درصد افزایش مییابد.
بعد از پایان سوپرجام ایتالیا، سوپرجام اسپانیا در عربستان برگزار میشود. باید دید در آنجا فینال رقابتها تبدیل به الکلاسیکو میشود یا سرنوشتی مانند ایتالیا خواهد داشت.