پزشکیان گفت، ایران‌خودرو عمل کرد

الف پنج شنبه 04 دی 1404 - 17:08
ایران‌خودرو که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد توليد كشور را در اختیار دارد، اعلام کرده به‌زودی از خودروی انووی که از قواي محركه هیبریدی برخوردار است رونمایی کرده و تولید آن آغاز خواهد شد و اقدامات زيربنايي جهت کاهش مصرف سوخت سایر خودروها نیز در دست اجرا است.

به گزارش الف، اکنون كه کشور با چالش‌های عمیقی مانند ناترازی انرژی، آلودگی هوای کلان ‌شهرها، فرسودگي شديد ناوگان حمل‌ونقل كشور و افزایش قیمت بنزین روبه‌رو است. کارشناسان صنعت خودرو و انرژی در كشور، استفاده از فناوری هیبریدی را نه تنها بعنوان يكي از پیشرفته‌ترین تكنولوژي هاي كاهش مصرف سوخت و آلايندگي، بلکه عملی‌ترین راه‌حل در شرایط فعلي کشور می‌دانند. (ناترازي هم‌زمان بنزين، برق و ساير حامل هاي انرژي و نيز نبود زيرساخت‌هاي گسترده شارژ در سطح كشور جهت توسعه خودروهاي  تمام الكتريكي).

برتری تکنولوژیکی هیبرید در چیست؟
فناوری خودروهاي فول هیبریدی، که ترکیبی از موتور احتراق داخلی (بنزین) و موتور الکتریکی است بدون نیاز به شارژ از منبع خارجی و با مصرف سوخت بسيار كمتر از مدل‌هاي مشابه بنزيني، قادر است با يك باك بنزين مسافتي در حدود هزار كيلومتر پيمايش داشته باشد مدل‌هايي از هيبريد كه شركت ايران‌خودرو با سرمايه گذاري گسترده جهت توسعه زير ساختهاي تكنولوژيكي مورد نياز (موتور، گيربكس، پك باتري و . . . .) در نظر دارد در ماههاي آتي با توليد انبوه به بازار كشور عرضه کند.
خودروهاي فول هيبريد، مصرف سوخت را تا حدود ۴۰ درصدکاهش می‌دهد. به‌خصوص در پیمایش‌های شهري از پتانسیل کاهش مصرف سوخت بیشتري نيز برخوردار هستند. همچنین به دليل ارائه گشتاور لحظه‌اي بيشتر، عملکرد رانندگی را ارتقا می‌بخشد. 
ایران‌خودرو با سرمايه گذاري گسترده اقدام به بومي‌سازي اين فناوري كرده و با حمایت‌های دولت می‌تواند بستر تامین قطعات كليدي مرتبط با این فناوری براي ساير خودروسازان كشور را فراهم کند. این گام، کشور را از وابستگی کامل به واردات رها می‌سازد و هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

خودروی هیبرید همان برقی است؟
یکی از سوتفاهم‌های رایج، برابری خودروهای هیبریدی و برقی است. خودروهای تمام‌ برقی، فاقد موتور بنزینی هستند و کاملاً به باتری وابسته‌اند. برد آن‌ها در شرايط اقليمي ايران عموماً حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است، اما نیاز به زیرساخت شارژ دارند. 
از منظر زیست‌محیطی، خودروهاي تمام برقی ظاهراً آلایندگی صفر دارند، اما این ادعا گمراه‌کننده است. تولید برق برای شارژ باتری‌ها عمدتاً از نیروگاه‌های حرارتی با راندمان عملكردي نسبتاً پايين و آلايندگي بالا (به‌ويژه در فصول سرد سال به‌دليل استفاده از سوخت مازوت) تأمین می‌شود. 
در کشور، ناترازی برق این مشکل را تشدید می‌کند. واردات خودروهای برقی که توسط برخی تشویق و پیشنهاد شده، یک اشتباه استراتژیک است. کمبود ایستگاه‌های شارژ، قطعی‌های مکرر برق و هزینه بالاي تعويض باتری، خودروهای برقی را به گزینه‌ای لوکس و داراي مطلوبيت پايين در بين مشتريان ايراني تبدیل کرده است. خودروهاي هیبریدي با توجه به عدم نیاز به زیرساخت شارژ، محدودیت های خودروهای برقی را ندارند.
ضمن اينكه امكان استفاده از قواي محركه بنزيني تنفس طبيعي، حساسيت اين خودروها را به كيفيت بنزين مصرفي كاهش داده و الزام به استفاده از مكمل هاي سوخت يا بنزين سوپر را به حداقل می رساند.

محرک اقتصادی برای پذیرش هیبرید چیست؟
از ديدگاه مصرف كننده ايراني در حال حاضر بدليل قيمت پايين بنزين، استفاده از خودروهاي هيبريدي كماكان از مطلوبيت بالايي برخوردار نمي باشد ولي پيش بيني مي شود با افزايش گام به گام قيمت بنزين در ماههاي آتي و نيز تخصيص معافيت هاي مالياتي براي خريداران خودروهاي هيبريدي توليد داخل، تقاضا براي اين نوع از خودروها در سال‌هاي آتي بشدت افزايش يابد.

دولت، ناگزیر به افزایش گام‌به‌گام قیمت بنزین است در ماههاي آتي، ناترازی ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتری روزانه را مدیریت و از واردات گسترده بنزين جلوگيري  کند.
هیچ تکنولوژی در کوتاه‌مدت این شکاف را پر نمی‌کند اما هیبرید، با مصرف ترکیبی، بهترین پل گذار است. مدل‌سازی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اگر ۲۰ درصد ناوگان خودرو كشور طي سالهاي آتي هیبریدی شود، واردات بنزین ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.
برای تشویق مردم برای خرید خودروی هیبرید، دولت می‌تواند معافيتهاي مالیاتی مثل حذف مالیات بر ارزش افزوده، ماليات شماره‌گذاری، عوارض ساليانه، هزينه طرح ترافيك را براي خودروهاي هيبريدي توليد داخل، براي يك دوره ۷ تا ۱۰ ساله اعمال کند سياستي مشابه اكثر كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه كه به توسعه فرهنگ استفاده از خودروهاي هيبريدي و برقي منجر گرديد.

ایران با بحران عمیق ناترازی سوخت روبه‌رو است:
حدود ۲۵ میلیون خودروی سواری و وانت بنزینی و ۱۰ میلیون موتورسیکلت بخش مصرف بخش عمده بنزين عرضه شده را به‌خود اختصاص داده‌اند اما باید در نظر داشت ۸ تا ۱۰ میلیون خودرو سواری و وانت فرسوده در كنار حدود ۴ ميليون موتور سيكلت فرسوده، روزانه به تنهايي حدود ۷۰ درصد بنزین عرضه شده را می‌بلعند و سهم عمده آلودگی هوا را دارد. موتورسیکلت‌های فرسوده به تنهایی بیشتر از خودروها در تولید آلودگی هوا نقش دارند.
برای كاهش ناترازي بنزين در كشور، اسقاط سالانه حداقل ۸۰۰ هزار تا يك ميليون دستگاه خودرو سواري و وانت فرسوده ضروری است.
یک خودروی فرسوده با مصرف ۱۲ لیتر در ۱۰۰ كيلومتر پيمايش، با هیبرید ۵ لیتری جایگزین شود و نتیجه آن کاهش ۶۰ درصدی مصرف سوخت و انتشار دی اکسید کربن می‌شود.

چرا هیبرید برنده است؟
عملکرد هیبریدها فراتر از صرفه‌جویی است. شتاب گشتاوری بالاتری دارند و در جاده‌های شیبدار بویژه در شروع حرکت، از عملکرد مناسب تري در مقايسه با خودروهاي بنزيني مشابه برخوردار هستند.
جهان نیز به سمت هیبرید در حرکت است. تولید هیبرید ایران‌خودرو پاسخی واقع‌بینانه به بحران‌های چندلایه اقتصادی، زیست‌محیطی و تکنولوژیکی است.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.