زندیه وکیلی:حل آلودگی هوای مرکزی نیازمندحمایت همه‌جانبه دستگاه قضا است

خبرگزاری مهر یکشنبه 19 بهمن 1404 - 15:47
اراک- استاندار مرکزی با تأکید بر اهمیت حل معضل آلودگی هوا در این استان گفت: حمایت دستگاه قضایی برای مقابله با مازوت‌سوزی و کاهش آلایندگی‌ها ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی زندیه وکیلی بعد از ظهر یکشنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی با حضور رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در ابتدای فعالیت دولت چهاردهم، تنها سه مگاوات انرژی خورشیدی در استان تولید می‌شد، اما اکنون این میزان به ۵۲۰ مگاوات رسیده و پیش‌بینی می‌شود با حضور رئیس جمهور یا وزیر نیرو، تولید انرژی خورشیدی استان به ۶۳۰ مگاوات افزایش یابد.

وی افزود: استان مرکزی اکنون رتبه اول کشور در تولید انرژی خورشیدی را دارد و این میزان معادل یک چهارم کل انرژی خورشیدی کشور است.

زندیه وکیلی تصریح کرد: هدف‌گذاری استان مرکزی، تولید ۵ هزار مگاوات انرژی خورشیدی طی سه سال است که تاکنون ۳ هزار مگاوات زمین تحویل داده شده و ۱۸۰۰ مگاوات در حال اجرا است.

وی ادامه داد: با توجه به دستور رئیس جمهور، استان مرکزی در زمینه عدالت آموزشی و توسعه مدارس چهارم کشور است و طی یک سال گذشته ۱۸۰ مدرسه ساخته شده و پروژه‌ها تا اول مهر تکمیل خواهد شد.

استاندار مرکزی تاکید کرد: چهار آزادراه ملی مهم در استان در دست اجراست که سه پروژه در این یک سال آغاز شده و پروژه چهارم تا قبل از عید با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ‌زنی خواهد شد که می‌توان به آزادراه کنارگذر اراک به طول ۵۰ کیلومتر، آزادراه اراک-خرم‌آباد، آزادراه ثابتان و آزادراه اراک-راهنمایی اشاره کرد.

وی افزود: در استان مرکزی بیش از یک میلیون تن آسفالت در محورهای شریانی اجرا و اقدامات ایمن‌سازی راه‌ها انجام شده که منجر به کاهش تلفات جاده‌ای شده است.

زندیه وکیلی گفت: با آغاز دولت چهاردهم، پروژه‌های مسکن ملی با مشکلات و تجمعات مردمی مواجه بودند که با همکاری دستگاه قضایی، مسائل پروژه ۸۰۰۰ واحدی حل شد و اکنون پروژه‌ها با روند مناسب در حال اجرا هستند.

وی ادامه داد: استان مرکزی رکورد صادرات غیرنفتی پس از انقلاب را با ۱.۶ میلیارد دلار ثبت کرده است و این رقم تنها شامل گمرکات استان بوده و صادرات از سایر استان‌ها نیز به آن افزوده می‌شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین دغدغه مردم استان مرکزی گفت: اولویت نخست مردم، مسائل مرتبط با آلودگی هوا است چراکه مازوت‌سوزی فشار زیادی بر مردم وارد کرده و تصمیمات لازم در این زمینه در حال اجرا است و انتظار داریم دستگاه قضایی مرکز نیز از ما حمایت کند.
زندیه وکیلی با اشاره به مشکلات ناشی از خصوصی‌ سازی‌های غیرحساب‌شده صنایع بزرگ استان مرکزی تصریح کرد: عمده صنایع دولتی مادر در اراک خصوصی‌سازی شدند که برخی معضلات ایجاد کرد و با پیگیری‌های انجام شده بسیاری از این مشکلات برطرف شده است.

وی افزود: شرکت آذرآب اراک یک واحد صنعتی استراتژیک و منحصر به فرد در کشور و منطقه، سال‌ها به دلیل پرونده‌های قضایی بلاتکلیف، با مشکلات جدی مواجه است.

زندیه وکیلی تصریح کرد: انتظار می رود با همکاری و حمایت دستگاه قضایی مرکز، این مسائل هرچه سریع‌تر حل شود تا آذرآب بتواند نقش خود در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور را ادامه دهد.

استاندار مرکزی با اشاره به مشکلات زمین‌ها و املاک موقوفه این استان ادامه داد: حدود ۷۰ روستا در شهرستان‌های اراک و شازند با مسائل اوقافی روبه‌رو می باشند و پیشنهاد شده است که یک هیات عالی قضایی پرونده‌ها را بررسی کند و تصمیمات اجرایی آن قابلیت اجرا داشته باشد تا پس از بیش از ۵۰ سال، مشکلات مردم برطرف شود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.