مرتضی غریبی در کارگاهی که با موضوع مبانی طرح کسب و کار توسط مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان استان مرکزی، برگزار شد، اظهار کرد: تجزیه و تحلیل کسب و کار را میتوان علم تشریح فرآیندها، مکانیزها، جریان های اطلاعاتی، اهداف و استراتژی ها در دنیای کسب و کار دانست که می تواند شامل راه حل های مکانیزه یا غیرمکانیزه باشد. نیازمندی هایی که بر اثر انجام فرآیندهای یک کسب و کار ارضا می شوند، در نتیجه این تجزیه و تحلیل مشخص می شوند.
وی افزود: تحلیل کسب و کار شامل تحلیل عناصر کسب و کار، تحلیل همه عناصر کسب و کار برای حل مسئله و دسترسی به هدف مشخص، تعریف، توضیح و سطح بندی و اندازه گیری دقیق اهداف، شکستن هدف با شاخص های قابل اندازه گیری و تعیین متغیرهای کنترل و سیاست گذاری، جمع آوری اطلاعات صحیح و سازگار همراه با فرآوری، برآورد و گزارش از اقدامات لازم برای تحلیل کسب و کار است.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان مرکزی تصریح کرد: طراحی راه حل های سازگار و مبتنی بر اطلاعات، ارزیابی راه حل ها و درجه بندی بر اساس هزینه و فایده و امکان بکارگیری آنها و اقدام به فعالیت بر اساس راه حل انتخاب شده نهایی و اصلاح و بهبود مستمر، از دیگر اقدامات در این زمینه است.
غریبی بیان کرد: هر مدل کسب و کار مانند سایر ساختههای بشر نیاز به معماری، مهندسی و طراحی دارد، مدل کسب و کار الگویی است که بر اساس آن یک کسب و کار طراحی شده و معماری نظام مند کسب و کار را شامل می شود، یک الگو و مدل کسب و کار شامل ساختار منظم و ساماندهی شده ای از برخی اجزاست که با هم شکل گیری، موفقیت و استمرار یک کسب و کار را تضمین می کنند.
وی در رابطه با اجزای اصلی هر کسب و کار که در تحلیل وارد میشوند، گفت: نیازهایی در مشتریان که محصولات یا خدمات تولیدی این کسب و کار را تامین کنند، عوامل و مواد اولیه ای که برای تولید این خدمات یا محصولات لازمند، روش های فنی و مهندسی که برای ترکیب این عوامل و مواد اولیه و ساخت محصول بکار گرفته میشوند، از جمله این اجزا است.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان مرکزی بیان کرد: از دیگر اجزای اصلی می توان به تحلیل مالی و تامین منابع، تحلیل رقبا، تحلیل شبکه های توزیع و تحلیل محیط کسب و کار اشاره کرد.
غریبی با بیان اینکه مکان، کالا، تبلیغات پیشبردی و قیمت، چهار عنصر بازاریابی است، ادامه داد: برای معماری موفق در کسب و کار باید شناخت بهتری از زنجیره تامین کسب و کار پیدا کرد و چشم انداز و رسالت کسب و کار را تدوین کرد، همچنین باید نسبت به محیط فعالیت، اطلاعات بیشتر و مناسبی به دست آورد و روندهای آینده مشتریان، تکنولوژی و بازارها را پیش بینی کرد، تجزیه و تحلیل درست از کسب و کار و درس گرفتن از گذشته نیز باید مورد توجه باشد.
وی تاکید کرد:
انتهای پیام