فعالیت «قرارگاه خودکشی» در دانشگاه علوم پزشکی ایران

خبرگزاری مهر یکشنبه 27 اردیبهشت 1405 - 13:53
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از فعالیت «قرارگاه خودکشی» در دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، نادر توکلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی سلامت و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایران در ایام جنگ در سالن همایش روزی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد ، با اشاره به اهمیت امیدآفرینی، مشارکت و همراهی همه گروه‌ها در جهت انسجام ملی، گفت: بحث تاب‌آوری در حوزه نظام سلامت ارتباط مستقیمی با این همراهی دارد. خوشبختانه تجربه خوبی از مدیریت بحران‌های مختلف در کشور داریم.

وی افزود: مدیریت خدمات سلامت در استان تهران توسط سه دانشگاه اصلی و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. تجربه هم‌افزایی به شکل قرارگاهی یا کمیته اضطرار بهداشت و درمان نشان داد که همراهی می‌تواند به ستاد اضطرار منجر شده و بهره‌وری و انسجام بیشتر و استفاده از توان عملیاتی در حوزه‌های مختلف را به دنبال داشته باشد. این مدل به‌ویژه در جنگ تحمیلی اخیر تجربه موفقیت‌آمیزی بوده است.

توکلی با تأکید بر اهمیت کلان‌شهر تهران و شهرستان‌های اطراف، اظهار داشت: ارتقا و حفظ خدمات سلامت در حاشیه شهرستان‌های تهران یکی از اولویت‌های ماست. خوشبختانه زنجیره درمانی در جنوب غرب استان تهران شکل گرفته و بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده در شبکه‌های بهداشت شهرستان‌های قدس، شهریار، ملارد، رباط‌کریم و بهارستان، ارتقای خدمات در حوزه درمان و بهداشت، امنیت خاطری برای مردم ایجاد کرده است. در زمان جنگ نیز ارجاع زیادی از این مناطق به کلان‌شهر تهران نداشتیم که نشان‌دهنده موفقیت این زنجیره خدمات است.

وی بیان کرد: در زمان جنگ، لطمات و تخریب‌هایی در محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایران داشتیم؛ از جمله بیمارستان مطهری، بیمارستان پرستاری و دانشکده مدیریت مورد اصابت قرار گرفتند. همچنین در مجاورت بیمارستان رباط‌کریم حمله‌ای صورت گرفت که آسیب موقتی ایجاد شد، اما بلافاصله ترمیم و بیمارستان به چرخه فعالیت بازگشت. در بخش خصوصی، بیمارستان جزو آسیب‌دیده‌ها بود و بیمارستانی در مجاورت پارک علم و فناوری در ملارد نیز مورد حمله قرار گرفت که فعلاً فعالیتش متوقف است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز خرسندی گفت: علیرغم تمام این اتفاقات، خوشبختانه خسارت جانی در کادر درمان و سلامت نداشتیم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. در بزنگاه‌های بحران، بیمارستان مطهری تخلیه و خدمات آن با بیمارستان حضرت فاطمه(س) ادغام شد و ارائه خدمات ادامه یافت.

توکلی در ادامه با تأکید بر نظارت مستمر بر حوزه‌های دارو، غذا، داروخانه‌ها، مراکز صنعتی و درمانی در بازه‌های زمانی مشخص، از افتتاح مرکز «سراج» در هفته سلامت به عنوان یکی از مراکز مهم محله‌محور و ارتقادهنده سلامت یاد کرد.

وی همچنین از فعالیت «قرارگاه خودکشی» در دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: در این قرارگاه، آمارهای اقدام به خودکشی به صورت مستند و مستقیم در داشبوردهای مربوطه بررسی می‌شود. این رصد در حوزه دانشجویی و همچنین شبکه‌های بهداشت اطراف استان تهران انجام می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مراکز درمانی مسمومیت و تخت‌های مربوطه در مناطق حاشیه‌ای راه‌اندازی شده است؛ از جمله بیمارستان سرباز، بیمارستان امام سجاد و امام خمینی شهریار که بیماران دارای مسمومیت عمدی یا سهوی در آنها پذیرش می‌شوند.

توکلی با اشاره به تعاملات خوب فرهنگی و دانشجویی در مراسم مختلف، تصریح کرد: با وجود تمام شرایط بحرانی، توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگی شده است و خوشبختانه بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده، دانشگاه علوم پزشکی ایران جزو دانشگاه‌های شاخص و برتر در پیشرفت برنامه عملیاتی در استان تهران است.

وی گفت: در زمان جنگ، جلسات مدیریت بحران به طور منظم هفتگی با همه مدیران استان تهران برگزار شد. این هماهنگی باعث شد بتوانیم موضوعات امنیتی، خدمات درمانی، ذخیره سوخت بیمارستان‌ها و به‌روزرسانی ژنراتورها را پوشش دهیم و پشتوانه‌های لازم را برای ادامه خدمات در شرایط بحران فراهم کنیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.