به دلیل بیماری یکی از بستگان در این ایام کرونایی مجبور به شب زنده داری بر بالین بیمار شدم، بیمار شب تا صبح از درد شدید سر و کمر به خود پیچید و ناله کرد و اول صبح او را به اورژانس یکی از بیمارستانهای یزد بردیم.
پس از گرفتن نوار قلب، فشار خون و تزریق دو آمپول، درد بیمار کمی خفیف شد و پس از آن دکتر اورژانس چند قلم دارو هم نوشت، دارویی که پس از مراجعه به چند داروخانه یافت نشد و یکی از داروخانه داران گفت در داروخانه هلال احمر پیدا می شود.
به داروخانه هلال احمر مراجعه کردم، یکی از پرسنل داروخانه، دفترچه و نسخه ها را تحویل می گرفت و اجازه ورود به اتاق تحویل دارو را نمی داد، دفترچه را تحویل دادم و منتظر شدم، هر لحظه بر حجم مراجعه کنندگان اضافه می شد و همه در یک اتاق تقریبا ۲۰ متری در انتظار تحویل دارو بودند.
بیش از یک ساعت در سالن کوچک انتظار نشستیم و در این یک ساعت به حدود ۵۰ درصد مراجعه کنندگان گفته می شد که این دارو را نداریم و یا مشابه ایرانی آن را داریم و خارجی نیست، پس از حدود یک ساعت انتظار از فردی که دفترچه ها را تحویل می گرفت پرسیدم چرا این قدر باید معطل شویم، الان یک ساعت است که اینجا نشستهایم که پاسخ داد: یک ساعت که خوبه، کامپیوترها بالا نمی آید و کار تحویل نسخه طول می کشد.
پس از یک ساعت علافی در جمع مراجعه کنندگانی که احتمال آلودگی هرکدام از آنان به ویروس کرونا وجود داشت، نوبت به نسخه من رسید و برگه دفترچه را پس دادند و اعلام کردند که نسخه را باید حتما متخصص ریه یا عفونی بنویسد و نسخه پزشک عمومی قابل قبول نیست، آه از نهادم بلند شد به متصدی داروخانه گفتم آیا امکان آن وجود نداشت که در زمان تحویل نسخه این موضوع را اعلام کنید تا این همه برای گرفتن پاسخ منفی معطل نشوم.
برای متصدی داروخانه توضیح دادم که این نسخه را پزشک کشیک اورژانس بیمارستان نوشته نه پزشکی عمومی در یک مطب، ساعت ۶ صبح که بیمار از درد به خود می پیچد، متخصص باید از کجا پیدا کرد تا نسخه بنویسد؟ آیا بیماری که فشار خون بالا و درد شدید دارد را باید تا عصر برای ویزیت پزشک متخصص معطل کرد؟ حداقل یک یادداشت روی شیشه داروخانه بزنید و اعلام کنید که فروش و توزیع داروهای کرونا که تعداد آنها از انگشتان یک دست بیشتر نیست، بدون نسخه پزشک متخصص ممنوع است تا مراجعه کنندگان تکلیف خود را بدانند و معطل نشوند.
حین بحث من با متصدی داروخانه، یک روستایی که پزشک متخصص برایش نسخه نوشته بود نیز با جواب "این دارو را نداریم" مواجه شد و او می گفت حالا چکار کنم و از کجا تهیه کنم؟ من نمی توانم دوباره به شهر بیایم اما پاسخ همان بود که "نداریم و نمی دانیم کجا دارد".
دارویی را که داروخانه هلال احمر به بهانه نداشتن مهر متخصص تحویل نداد از یکی از داروخانه های خصوصی تهیه کردم، پرسش این است که چه کسی باید پاسخگوی رویه یک بام و دو هوای دارو در یزد باشد؟
در حالی که مجموعه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد و کارشناسان دائم توصیه می کنند که از تجمع های غیرضروری پرهیز کنید، حداقل یکی دو ساعت در برخی داروخانه ها که به احتمال زیاد فرد مبتلا به کرونا نیز حضور دارد، افراد را در یک سالن کوچک انتظار معطل می کنند تا نسخه آنها پیچیده شود، پرسش اساسی اینجاست که آیا در این مکانها ویروس کرونا نیست و کسی مبتلا نمی شود؟
به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی استان باید بیش از تمرکز بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در هر جای دیگری که احتمال حضور فرد بیمار وجود دارد، به مجموعه های ارائه کننده خدمات به بیماران سر بزند که در این مکان ها حضور افراد بیمار قطعی است و احتمال شیوع ویروس از هر جای دیگری بیشتر است.