«موزیک تک ۴» حال خوب را به مردم هدیه می‌دهد/از چنگ ایلامی تا سازهای الکترونیک نواحی

ایرنا یکشنبه 03 خرداد 1405 - 23:19
تهران- ایرنا- نوازنده پیشکسوت نی انبان در حالی با گروه زیادی از نوازندگان جنوبی «موزیک تک ۴» را برگزار می‌کند که معتقد است این برنامه گام مهمی برای هدیه دادن حال خوب به مردم ایران است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، محسن شریفیان نوازنده باسابقه نی انبان که دبیری و طراحی «موزیک تک ۴» را با محوریت موسیقی جنوب در موزه هنرهای معاصر تهران برعهده دارد، درباره طراحی و چیدمان موسیقی‌های اجرایی در این برنامه اظهارداشت: نگاه و توجه ما به موسیقی معاصر جنوب ایران است، بر همین اساس سعی کرده‌ام به عنوان مقدمه به تاریخ موسیقی جنوب ایران بپردازیم و نشان دهیم که این موسیقی چقدر قدمت و تاریخ دارد و مخاطب را با این تاریخ کهن آشنا کنیم.

وی گفت: رپرتوار این برنامه با نواختن بوق های شاخی مارپیچ که ریشه در موسیقی باستانی ایران دارد و به نوعی بازگوکننده بخش تلاقی فرهنگی بین خلیج فارس و مناطق دیگر است آغاز می‌شود و در ادامه به معرفی چنگ باستانی دوره ایلامی می‌پردازیم که با طرح ها و اشکال مختلف در مناطقی مثل شوش وجود داشته است.

شریفیان افزود: در یکی دیگر از گالری‌ها، موسیقی آیینی هرمزگان نواخته می‌شود و در بخش دیگر زنان و دختران نوازنده، موسیقی خودشان را در حوزه خلیج فارس اجرا می‌کنند.

این نوازنده پیشکسوت نی انبان بیان کرد: در ادامه این رپرتوار موسیقایی، روایت‌های مختلفی از موسیقی‌های خلیج فارس داریم که یکی از نوازنده‌ها با نواختن ساکسیفون تلاقی فرهنگ های مختلف از شرق و غرب را به نمایش می‌گذارند.

وی اظهارداشت: عودنوازی را به عنوان یکی از سازهای شاخص منطقه نیز خواهیم داشت و در نهایت به موسیقی‌های الکترونیک می‌رسیم که نسل فعلی کار می‌کنند. در این بخش در کنار «حوض روغن» نگاهی به کوک های مختلف نی انبان داریم و موسیقی الکترونیک نواحی را نمایش می‌دهیم. رونمایی از کتابی درباره موسیقی بحرین با ترجمه بردیا بهرام نژاد نیز بخش دیگری از روایت موسیقی معاصر جنوب است.

شریفیان با ابراز خرسندی از حضور جوانان در تالیف و ترجمه کتاب‌های مرتبط با فرهنگ موسیقی جنوب گفت: با این اقدام جوانان امروزی، فرهنگ موسیقی بوشهر ارائه و مردم به خوبی با آنها آشنا می‌شوند.

چیدمان موسیقایی منطبق با موزه

این پژوهشگر موسیقی با بیان اینکه چیدمان موسیقایی در موزه هنرهای معاصر کاملا منطبق با فضای موزه است، افزود: محتواهای اجرایی ما با فضا و المان‌های موزه هماهنگ و منطبق است.

«موزیک تک ۴» حال خوب را به مردم هدیه می‌دهد/از چنگ ایلامی تا سازهای الکترونیک نواحی

وی درباره بهره‌گیری از سازهای ابداعی و بازسازی شده در این اجرا بیان کرد: چنگی که قرار است تداعی کننده چنگ دوره ایلامی باشد به نوعی بازسازی شده است چرا که ما نمونه‌ای از آن نداریم و نوازنده این ساز برداشت‌هایش از چنگ آن دوره را می‌نوازد.

شریفیان اظهارداشت: سازهای الکترونیکی که در حوزه موسیقی نواحی استفاده خواهیم کرد مثل لیانیک، کوک های‌ مختلف نی انبان را دارند و نسل جوان را با نواختن این سازها آشنا می‌کند از جمله سازهای ابداعی است که امروز در موزه هنرهای معاصر نواخته می‌شود.

این نوازنده پیشکسوت نی انبان درباره فاصله گرفتن نسل جوان از موسیقی‌های اصیل جنوب با ورود به موسیقی‌های الکترونیک نواحی گفت: لاجرم به این سمت خواهیم رفت. ما خودمان هم از یکسری موسیقی‌های مان فاصله گرفته‌ایم. در گروه لیان سازهایی که داریم متعلق به ۵۰سال پیش نیست؛ به همین دلیل نسل بعد هم نیاز دارد با زبان امروزی با فرهنگش ارتباط برقرار کند.

وی افزود: اگر ما آگاهانه تغییرات را ایجاد کنیم و ریشه‌ها را نگه داریم و این گفتمان سنت و مدرنیته را حفظ کنیم بسیار موفق عمل کرده‌ایم. معتقدم ما با گفتمانی که میان نسل‌ها ایجاد می‌کنیم جوانانمان را به ریشه‌های خودشان علاقه‌مند می‌کنیم.

شریفیان با اشاره به کارکرد ساز بوق شاخی اظهارداشت: این ساز به شکل های حلزونی، مارپیچ و هلالی از دوره باستان نواخته می شده و کارکردش هم همیشه اعلان خبر بوده است و مقدمه‌ای برای نواختن سنج و دمام. در این برنامه نیز شاید یکی از جذابترین صحنه‌ها نواختن تعداد زیادی شاخ بوقی در کنار بادگیرهای موزه هنرهای معاصر است که در تاریخ موسیقی ایران ماندگار می‌شود.

این پژوهشگر موسیقی جنوب با تشکر از حضور نسل جوان در اجرای موسیقی معاصر بوشهر خاطر نشان کرد: همه جوانان در کنار هم در شرایط سخت موجود کنارمان قرار گرفتند تا با اجرایمان بتوانیم حال خوب را به همه مردم هدیه بدهیم. بیش از ۵۰ نوازنده در این اجرا حضور دارند و امیدوارم مسئولان نیز به چنین رویدادهایی کمک کنند تا ادامه یابد چرا که همه باید کنار هم باشیم که یک اتفاق خوب رقم بخورد و به جوانان امکانات و فضا دهیم که خودشان را بروز دهند و هنرشان را عرضه کنند.

براساس این گزارش، برنامه «موزیک تک ۴» که ترکیبی از اجراهای متنوع با محوریت موسیقی جنوب ایران است روز پنجشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند بلیت‌های این برنامه را از ساعت ۱۴:۳۰ روز اجرا از گیشه موزه هنرهای معاصر تهران تهیه کنند.

در این برنامه آکا صفویی، سحر منیری، بهرنگ عباسپور، لیانا شریفیان، مرتی عزیززاده، فریده سرسنگی، بهنام شهرکی، آتنا خاریابند، امید سعیدی، صالحه زهره‌وند، مغداد اسفندی، آتنا قرائی، ایمان رضایی، داوود منصوری، محمود بردک‌نیا، علی براتی، مرتضی پالیزدان، محمد شریعت، فرزاد خسرومقدم، حسین کاوه‌خو، بهروز شریفیان، مونا آقاجانی، داوود اریکه، پژمان زارع، فرهاد گرزم، علی بوشهری، صادق حسین‌پور، محسن قدرتی، پارسا پالیزدان، ژوبین عسکریه، علی میرالی(کاوه)، احسان حیدرزاده، فرامرز صداقتی، عرفان احمدی، حسین رستمی، حمیدرضا نوری، امیر رستمی، دیمن عسگری، کیمیا صابونی، ثمین موسوی، شهره روستا، کیارش بازیار، وحید موسوی، ربین تباک و میلاد پیرمرادیان به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

همچنین در «موزیک تک ۴» از کتاب موسیقی بحرین» با ترجمه بردیا بهرام‌نژاد رونمایی خواهد شد.

«موزیک تک ۴» با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه هنرهای معاصر تهران و انجمن موسیقی ایران برگزار می‌شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.