گامی برای پایان تنش آبی غرب هرمزگان/ ابرپروژه آبرسانی «چارک به بستک» در آستانه بهره‌برداری

ایرنا دوشنبه 04 خرداد 1405 - 00:21
بندرعباس - ایرنا - ابرپروژه انتقال آب از محل آب‌شیرین‌کن چارک به بستک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات دیرینه ساکنان غرب هرمزگان، با عبور از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی، در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت که تکمیل این پروژه، عطش ۵۰ هزار نفر از اهالی چهار شهر و ۳۷ روستای این منطقه را تا افق ۱۴۲۵ فرو می‌نشاند.

به گزارش ایرنا، در راستای پیگیری‌های مستمر برای حل بحران آب در غرب هرمزگان، نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان با حضور در محل اجرای این ابر طرح، آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی آن را بررسی کردند.

گامی برای پایان تنش آبی غرب هرمزگان/ پروژه آبرسانی چارک به بستک در آستانه بهره‌برداری

تامین آب پایدار برای ۵۰ هزار نفر در ۴ شهر و ۳۷ روستا

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان روز شنبه در حاشیه این بازدید، پروژه آبرسانی از چارک به بستک را طرحی حیاتی برای توسعه و تثبیت جمعیت در این منطقه دانست و اظهار کرد: این پروژه با اعتباری افزون‌بر ۱۲ هزار میلیارد ریال در قالب ۱۰ پیمان مجزا تعریف شده است.

عبدالحمید حمزه‌پور افزود: با تکمیل پیمان‌های باقی‌مانده، نیاز آبی ۵۰ هزار نفر از ساکنان چهار شهر و ۳۷ روستا در شهرستان بستک تامین خواهد شد که تحولی بزرگ در شاخص‌های رفاهی منطقه ایجاد می‌کند.

گامی برای پایان تنش آبی غرب هرمزگان/ پروژه آبرسانی چارک به بستک در آستانه بهره‌برداری

افق‌گشایی برای تامین آب تا سال ۱۴۲۵

وی با اشاره به اینکه نیاز آبی فعلی منطقه ۱۴۳ لیتر بر ثانیه است، تصریح کرد: مرحله نخست این طرح شامل ۴۰ کیلومتر خط انتقال در مسیرهای سخت‌گذر است و در فاز دوم نیز ۲۸ کیلومتر دیگر به این خط افزوده خواهد شد تا نیاز آبی منطقه را تا افق سال ۱۴۲۵ به طور کامل پوشش دهد.

مدیرعامل آبفا هرمزگان یادآور شد: هم‌اکنون هشت هزار مترمکعب مخزن ذخیره احداث شده و پنج ایستگاه پمپاژ نیز در دست تکمیل است؛ همچنین در بخش زیرساخت‌های انرژی، ۲۸ کیلومتر خط انتقال برق اجرا شده که برای بهره‌برداری نهایی، نیازمند تامین فیدر اختصاصی با توان ۲.۵ مگاوات هستیم.

گامی برای پایان تنش آبی غرب هرمزگان/ پروژه آبرسانی چارک به بستک در آستانه بهره‌برداری

پیشرفت ۸۳ درصدی آب‌شیرین‌کن چارک

حمزه‌پور با بیان اینکه آب‌شیرین‌کن چارک نیز با پیشرفت ۸۳ درصدی در حال تکمیل است، گفت: با پایان این طرح که در مجموع به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد رسیده، یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم شهرستان بستک محقق خواهد شد.

وی در خصوص الگوی تامین مالی این پروژه توضیح داد: تاسیسات شیرین‌سازی با مشارکت بخش خصوصی و سایر زیرساخت‌ها شامل خط انتقال، مخازن ذخیره و ایستگاه‌های پمپاژ از محل اعتبارات دولتی و تملک دارایی تامین اعتبار شده است.

گامی برای پایان تنش آبی غرب هرمزگان/ پروژه آبرسانی چارک به بستک در آستانه بهره‌برداری

نیاز به ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل نهایی

مدیرعامل آبفا هرمزگان با اشاره به هزینه‌های انجام شده تاکنون، خاطرنشان کرد: تا این لحظه افزون بر ۸۹۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به ابعاد اقتصادی این طرح، تصریح کرد: این پروژه برای رسیدن به مرحله نهایی و بهره‌برداری کامل، نیازمند تخصیص ۱.۵ همت (۱۵ هزار میلیارد ریال) اعتبار است که امیدواریم با حمایت‌های استانداری و پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس، این مهم به سرعت محقق شود.

به گزارش ایرنا، درحال حاضر سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع مختلف برای تامین آب آشامیدنی مردم هرمزگان تولید، انتقال و توزیع می‌شود؛ از این میزان ۴۰ درصد از طریق چاه‌ها، ۳۵ درصد از طریق آب شیرین‌کن‌ها و ۲۵ درصد نیز از محل منابع سدها و بخشی از چشمه‌ها تامین می‌شود.

شهرستان بستک در ۲۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.