منصور ستوده روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به وضعیت بحران کم آبی در استان، اظهار کرد: کاهش بارندگی در استان قزوین متاسفانه همراه با برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی، بزرگترین چالش ما در حوزه تامین آب منطقه است.
وی یادآور شد: اگرچه بارندگی های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش را نشان می دهد اما با توجه به کاهش آن نسبت به بلندمدت، بیانگر این موضوع است که بایستی برنامه های متناسب با کم آبی در استان اجرایی شود.
ستوده با اشاره به اینکه ۸۶ درصد مصرف آب استان از منابع آبهای زیرزمینی تامین میشود، از تمرکز جمعیتی در دشت ممنوعه بحرانی قزوین، افت شدید سطح سفرههای آب زیرزمینی، خشک شدن چاهها و تالاب الله آباد به عنوان مهمترین چالشهای حوزه منابع آب زیرزمینی در استان یاد کرد.
وی همچنین به افزایش نرخ فرونشست زمین، به ویژه در شهرستانهای بویینزهرا و تاکستان اشاره کرد و آن را یکی از پیامدهای جدی برداشت غیراصولی از منابع آب زیرزمینی دانست.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای قزوین، از اجرای پنج طرح مهم ملی توسعه منابع آب توسط این شرکت خبر داد و گفت: احداث سدهای بالاخانلو و نهب به همراه شبکه آبرسانی آنها و همچنین عملیات آب رسانی از سد طالقان به ۱۶ شهر و ۱۹۴ روستای استان از جمله این طرحها هستند.
وی با اشاره به طرح آبرسانی از سد طالقان که تامین آب شرب ۱۶ شهر و ۱۹۴ روستای استان را تا افق ۱۴۲۵ هدف قرار داده، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی فاز دوم این پروژه که آب شرب شهرهای محمدیه و مهرگان را تامین میکند، در حال حاضر ۲۵.۵ درصد است و عملیات اجرایی آن به طور جدی توسط ۲ پیمانکار ادامه دارد.
ستوده در خصوص طرحهای آبی در دست مطالعه استان نیز، تاکید کرد: مطالعات فاز دوم احداث سد بورمانک در منطقه طارم سفلی که هدف آن تامین آب شرب به یک شهر و ۱۵۱ روستا و بهبود آبیاری یک هزار و ۳۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه است و همچنین مطالعات طرح انتقال آب از سرشاخههای الموترود و حوضههای مجاور به دشت قزوین نیز با هدف جبران کمبود آب توسط مشاوران آن در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای قزوین در پایان بر ضرورت همکاری همه دستگاهها و همچنین مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب، برای عبور از بحران کم آبی در استان تاکید کرد.












