به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی روز چهارشنبه در آیین افتتاح این پروژهها در شهرستان قاینات، اظهار کرد: این پروژهها با هدف محرومیتزدایی، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و ایجاد توازن در خدمات شهری در محلات هدف شامل بافتهای فرسوده، تاریخی و سکونتگاههای غیررسمی اجرا شده است.
میرمحمد مودی افزود: بخش مهمی از این طرحها به توسعه فضاهای جمعی و فرهنگی اختصاص دارد که در این زمینه، دو خانه محله در محله امید سرایان و محله خونیکیهای قاین با مجموع زیربنای هزار و ۱۰۰ متر مربع افتتاح شد.
وی ادامه داد: این مراکز با هدف توانمندسازی ساکنان و ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی، نقش موثری در ارتقای عدالت اجتماعی در محلات کمبرخوردار ایفا میکنند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: در شهرستان بیرجند نیز سه پروژه مهم شامل فاز سوم ساماندهی آبهای سطحی محله موسیابنجعفر با هدف پیشگیری از بحرانهای فصلی، احداث و تجهیز پایگاه خدمات اجتماعی در محله کارگران برای کاهش آسیبهای اجتماعی و تبدیل آرامستان متروکه دکتر ناصح در محله ۱۷ شهریور به بوستان شهری به بهرهبرداری رسید.
وی اضافه کرد: همچنین پروژههای بهسازی، کفسازی و سنگفرش معابر در شهرهای گزیک و قهستان شهرستان درمیان و محله میانده شهرستان خوسف افتتاح شد که هدف از اجرای آنها بهبود سیمای شهری، تسهیل تردد شهروندان و احیای هویت محلات قدیمی بوده است.
استاندار خراسان جنوبی نیز در این آیین گفت: اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری خراسان جنوبی که پیش از این ۲۴ میلیارد تومان بود، اکنون با بیش از ۱۰۰ درصد افزایش به ۵۴ میلیارد تومان رسیده است.
سیدمحمدرضا هاشمی با اشاره به تأکید رئیسجمهور بر مدیریت محلهمحور اظهار کرد: هر جا مسئولیت اجرای امور به مردم واگذار شده، نتایج موفقیتآمیزی حاصل شده است.
وی با بیان اینکه بافتهای فرسوده بخشی از میراث فرهنگی و هویتی شهرها هستند، بر ضرورت حفظ و احیای این بافتها تاکید کرد و افزود: نوسازی، بهسازی و بازسازی بافتهای فرسوده علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، به اشتغالزایی و ایجاد نشاط اجتماعی در محلات نیز کمک میکند.
استاندار خراسان جنوبی با قدردانی از نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی به خراسان جنوبی بیان کرد: بیشترین میزان اعتبارات تخصیصی به استان مربوط به وزارت راه و شهرسازی است که این امر با پیگیریهای ادارهکل راه و شهرسازی استان محقق شده است.
وی با بیان اینکه با حمایت وزارت راه و شهرسازی تاکنون بیش از هفت همت اعتبار به خراسان جنوبی تزریق شده است عنوان کرد: از مجموع ۱۷ همت اعتبار عمرانی مصوبات سفر سال گذشته رئیسجمهور به استان، سه همت مربوط به حوزه راه و شهرسازی بوده که تاکنون بیش از ۸۰ درصد آن تخصیص یافته است.
هاشمی همچنین به اقدامات ادارهکل راه و شهرسازی استان در حوزه نهضت ملی مسکن و دوباندهسازی محورهای مواصلاتی اشاره کرد و افزود: پروژه دوباندهسازی محور بیرجند - قاین پس از ۱۷ سال در آستانه تکمیل قرار دارد.
به گزارش ایرنا، استان مرزی خراسان جنوبی با جمعیتی معادل ۸۰۰ هزار نفر دارای ۱۲ شهرستان و ۳۲ شهر است.
بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته در ۱۵ شهر استان خراسان جنوبی، یک هزار و ۲۹۳ هکتار پلاک هدف بازآفرینی شناسایی شده است که این میزان شامل ۷۵۷ هکتار بافت فرسوده، ۱۳۶ هکتار بافت تاریخی، پلاکهای سکونتگاه غیررسمی و روستاهای ادغام شده در محدوده قانونی شهرها است.
از مجموع جمعیت ۳۶۸ هزار و ۱۹۴ نفری شهرهای مورد مطالعه، ۱۲۳ هزار و ۲۰۱ نفر معادل ۳۳.۴۶ درصد جمعیت در این محلات ساکن هستند که لزوم توجه ویژه به زیرساختهای این مناطق را دوچندان میکند.
در مرکز استان (بیرجند) ۶۵۴ هکتار بافت هدف شناسایی شده که ۷۴ هزار و ۸۲۷ نفر در آن ساکن هستند، پس از آن شهر قاین با ۱۲۷ هکتار، نهبندان با ۹۹ هکتار و طبس مسینا با ۵۹ هکتار بیشترین سهم را از بافتهای ناکارآمد استان دارا هستند.














