معاون وزیر علوم: مدل مشترکی برای ایجاد برج‌های فناوری در کشور در حال اجراست

ایرنا پنج شنبه 07 خرداد 1405 - 09:02
یاسوج - ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه‌ریزی برای احداث برج‌های فناوری خبر داد و گفت: با همکاری وزارت علوم، صندوق نوآوری و بخش خصوصی، مدل مشترکی برای ایجاد برج‌های فناوری در کشور در حال اجراست و استان‌ها براساس ظرفیت و میزان تقاضا در این طرح مشارکت خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، محمد نبی شهیکی شامگاه چهارشنبه در نشست با استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تربیت سرمایه انسانی متناسب با نیازهای زیست‌بوم فناوری از سوی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: نیاز است از این ظرفیت‌ها به نحو احسن در راستای توسعه همه جانبه استفاده شود.

‌وی گفت: هنوز کارهای انجام‌نشده فراوانی در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان ها وجود دارد و نخستین مساله، تربیت سرمایه انسانی متناسب با نیازهای زیست‌بوم فناوری است.

وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از دانشجویان با مهارت‌های مورد نیاز شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تربیت نمی‌شوند و این موضوع نیازمند بازنگری و برنامه‌ریزی جدی در دانشگاه‌هاست.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم با اشاره به جمعیت دانشجویی دانشگاه‌های استان گفت: حدود ۶ هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان کهگیلویه وبویراحمد تحصیل می‌کنند اما سبد مهارتی بسیاری از آنان متناسب با نیازهای پارک علم و فناوری نیست.

شهیکی اضافه کرد: مقرر شد درباره فعال‌سازی مرکز رشد دانشگاه و ایجاد چند خوشه تخصصی کسب‌وکار تصمیم‌گیری شود تا ورودی شرکت‌های فناور به پارک علم و فناوری افزایش یابد و جریان جدیدی در حوزه فناوری استان شکل بگیرد.

وی با تأکید بر لزوم ارتباط مؤثر میان دانشگاه و پارک علم و فناوری افزود: زنجیره میان حوزه دانشی و فناوری هنوز به‌صورت کامل در استان شکل نگرفته و این ارتباط نیازمند مدل‌سازی دقیق و برنامه‌ریزی منسجم است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تصریح کرد: تجربه پارک‌های موفق کشور و دنیا نشان می‌دهد که پارک‌های علم و فناوری در مجاورت دانشگاه‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند، زیرا ریشه اصلی تحولات دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد.

شهیکی ادامه داد: در استان‌هایی که صنعت پیشرو و بزرگ وجود ندارد، نزدیک بودن پارک علم و فناوری به دانشگاه اهمیت دوچندان پیدا می‌کند و اگر این پیوند شکل نگیرد، توسعه فناوری با چالش جدی مواجه خواهد شد.

وی همچنین به وضعیت صندوق پژوهش و فناوری استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: سرمایه پایه این صندوق بسیار پایین است و در شرایط فعلی امکان ورود جدی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری را ندارد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم افزود: در حالی که برخی صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور از سرمایه قابل توجهی برخوردارند و می‌توانند چندین برابر منابع خود از صندوق نوآوری و شکوفایی اهرم مالی دریافت کنند، صندوق این استان هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

شهیکی تأکید کرد: اگر سرمایه صندوق پژوهش و فناوری کهگیلویه وبویراحمد افزایش پیدا کند، صندوق نوآوری نیز می‌تواند در قالب سرمایه‌گذاری، تسهیلات و خطوط اعتباری حمایت‌های بیشتری انجام دهد.

وی اظهار داشت: توسعه پارک‌های علم و فناوری فقط با منابع دولتی امکان‌پذیر نیست و باید بخش خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وارد میدان شود.

شهیکی افزود: در بازدید از مجموعه‌های فناور استان به‌ویژه در حوزه گیاهان دارویی، ظرفیت‌های خوبی مشاهده شد که نیازمند تکمیل زنجیره تولید، تأمین تجهیزات و حضور منتورهای صنعتی برای تجاری‌سازی محصولات هستند.

وی با اشاره به توافق‌های انجام‌شده برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان کهگیلویه وبویراحمد گفت: بخشی از تجهیزات مورد نیاز این شرکت‌ها از طریق حمایت‌های وزارت علوم و صندوق نوآوری تأمین خواهد شد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ابراز امیدواری کرد با همکاری استانداری، دانشگاه، پارک علم و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه شکل‌گیری زیست‌بوم پویا و اثرگذار فناوری در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.

کمبود زمین چالش توسعه صنعتی و اقتصادی استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه " کمبود زمین" به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی توسعه صنعتی و اقتصادی استان شناخته می‌شود، از عزم جدی برای رفع این مانع خبر داد.

یداله رحمانی نیروی انسانی را بزرگترین ظرفیت استان دانست و گفت: نیروی انسانی توانمند ما در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش درخشیدند.

استاندار با بیان اینکه کمبود زمین در یاسوج مهم‌ترین مشکل پیش روی توسعه استان است، به رشد ۴۵ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان استان از ۱۸ به ۲۶ شرکت و افزایش ۱۱۷ درصدی هسته‌های فناور از ۱۶۰ به بیش از ۳۵۰ هسته اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی ما فقدان فضای مناسب برای پارک علم و فناوری است و سوله‌ای که هم‌اکنون به صورت موقت ۴۰ شرکت در آن مستقر هستند، متعلق به استانداری است. وی افزود: دانشگاه یاسوج فقط ۳۰ هکتار وسعت دارد در حالی که دانشگاه‌های کشور کمتر از ۲۰۰ هکتار وسعت ندارند و برای توسعه دانشگاه و پارک علم وفناوری در واگذاری زمین محدودیت داریم.

استاندار از توافق با دانشگاه آزاد اسلامی برای اضافه کردن ۱۶ هکتار زمین با ۱۲ هزار مترمربع زیربنا در کنار پارک علم و فناوری خبر داد و گفت: رییس دانشگاه آزاد نیز موافق واگذاری به بخش دولتی برای ایجاد پارک هستند.

رحمانی با اشاره به سفر دکتر هاشمی وزیر ارتباطات به استان و مصوبات مهم حوزه ارتباطات، خواستار حمایت مالی از صندوق پژوهش و فناوری شد و گفت: کمک شود ضریب ها به نفع استان از مقدار ۵٠ به ۵٠ کنونی حداقل ۲۰ به ۸۰ شود.

وی با تأکید بر عزم جدی برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری تاکید کرد: اگر مشکل واگذاری زمین حل شود، حداکثر طی ۴ تا ۶ ماه این مجموعه را آماده می‌کنیم.

استاندار مسیر توسعه و پیشرفت کشور را دانش بنیان کردن اقتصاد دانست و گفت:این موضوع در سیاست های اقتصاد مقاومتی رهبرشهید مورد تاکید قرار گرفته است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.