افزایش هزینه و انباشت کانتینرها در بنادر، صنعت لجستیک را تهدید می کند

ایرنا جمعه 08 خرداد 1405 - 14:55
تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات جدی فعالان حوزه لجستیک و صاحبان کالا در کشور گفت: افزایش هزینه‌ها و انباشت کانتینرها در بنادر، نیاز به تاب‌آوری و همکاری بیشتر بین نهادهای دولتی و خصوصی را دوچندان کرده است.

پیمان سنندجی در گفـت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:‌ فعالان حوزه لجستیک و صاحبان کالا در ایران با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند که بر تداوم کسب‌وکارها و جریان کالا در کشور سایه افکنده است.

وی بیان‌داشت: افزایش چند برابری هزینه‌ها، انباشت کانتینرها در بنادر و معضلات مرتبط با ثبت سفارش و تعهدات ارزی، از جمله مهم‌ترین این مسائل محسوب می‌شوند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران ادامه‌ داد: در شرایط فعلی، بسیاری از صاحبان کالا با کانتینرهای خود که در بنادر خارجی مانند جبل‌علی امارات، کراچی پاکستان، ناواشیوا هند و سایر نقاط جهان معطل مانده‌اند، با هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری، دموراژ و انبارداری دست و پنجه نرم می‌کنند. این وضعیت منجر به افزایش اختلافات بین صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه کشتی‌های ایرانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند اقداماتی نظیر تمدید مهلت ثبت سفارش و رفع تعهدات ارزی صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد این اقدامات کافی نبوده و بسیاری از کالاهایی که به گمرک رسیده‌اند، همچنان در انتظار ترخیص و رفع موانع اداری هستند.

سنندجی تصریح‌کرد: در این شرایط بر ضرورت توجه جدی‌تر به موضوع تاب‌آوری در صنعت لجستیک تأکید داریم و معتقدیم که در شرایط پرنوسان کنونی، انعطاف‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی برای بقاء حیاتی است.

پیگیری مشکلات از طریق مجلس و اتاق بازرگانی

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران اضافه‌ کرد: در همین راستا، جمع‌بندی جلسات برگزار شده با مدیران و تصمیم‌گیران حوزه لجستیک، بر لزوم همکاری و مساعدت مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات تأکید دارد.

وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی تهران نیز در نظر دارد تا با برگزاری جلسات مشترک بین کمیسیون‌های تخصصی خود از جمله کمیسیون توسعه تجارت، کسب‌وکار، صنعت و معدن و حمل‌ونقل، به بررسی دقیق‌تر مسائل و ارائه راهکارهای عملیاتی بپردازد.

سنندجی گفت:‌ انتظار می‌رود با برگزاری این جلسات بتوان راهکارهایی برای تسهیل رویه‌های کسب‌وکار و بهبود شرایط صاحبان کالا یافت.

اقدامات دولت و انتظارات آتی

وی تاکید کرد:‌ فعالان اقتصادی ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط دولت، از جمله تفویض اختیارات به استانداران و عملکرد مطلوب گمرک، معتقدند که هنوز اقدامات بیشتری لازم است. به نظر می‌رسد مشکلات اصلی در لایه‌های میانی و اجرایی وجود دارد که نیازمند توجه ویژه مدیران ارشد سازمان‌ها است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران افزود: در شرایط کنونی که کشور با بحران‌های منطقه‌ای و جنگ دست و پنجه نرم می‌کند، فعالان اقتصادی از درک دغدغه‌های دولت در این شرایط پیچیده سخن می‌گویند، اما در عین حال امیدوارند با اعلام و پیگیری نقاط گلوگاهی، شاهد رفع موانع و بهبود اوضاع باشند.

ظرفیت بنادر شمالی؛ فرصتی در کنار چالش‌ها

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بنادر شمالی گفت: برخی کارشناسان معتقدند با وجود اینکه این بنادر ظرفیت قابل توجهی دارند، اما هنوز از همه پتانسیل آنها استفاده نشده است.

سنندجی اضافه‌کرد: در حالی که بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی ظرفیت بالایی برای جذب کالا دارند، اما تکمیل ظرفیت این بنادر و جذب کالاها نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

وی یادآور شد: فعالان اقتصادی بر استفاده از همه ظرفیت‌های کشور؛ اعم از بنادر شمالی و جنوبی، برای عبور از بحران فعلی تأکید دارند و امیدوارند با همدلی و هم‌افزایی، بتوان بر چالش‌های موجود فائق آمد و شرایط لجستیک کشور را بهبود بخشید.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.