امام جمعه زنجان: افزایش بهره‌وری در نظام اداری استان شتاب گیرد

ایرنا شنبه 09 خرداد 1405 - 12:29
زنجان - ایرنا - نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: امیدواریم با تقویت اختیارات استانی و رویکرد جهادی در مدیریت، اصلاح ساختارها و افزایش بهره‌وری در نظام اداری استان شتاب گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی روز شنبه در جلسه شورای راهبری تحول اداری استان زنجان که با حضور علاء الدین رفیع زاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی برگزار شد، افزود: تعدد دستگاه‌ها، موازی کاری، هم‌پوشانی ماموریت‌ها و سهم بالای هزینه‌های جاری باعث شده است بخش قابل توجهی از منابع اداری و فرهنگی به جای اجرای ماموریت‌های اصلی، صرف نگهداری ساختارها شود.

حسینی با اشاره به اهمیت حکمرانی داده‌مبنا و حرکت به سمت ساختارهای بهینه و چابک، اظهار کرد: علاوه بر موانع شناخته‌شده اداری، عوامل دیگری نیز وجود دارد که اگر کنترل نشود، حتی با ایجاد نرم‌افزارها و سامانه‌های مناسب هم خروجی کافی به دست نمی‌آید.

وی ملاحظات و تعارفات را از جمله این عوامل دانست و افزود: در برخی موارد برای انجام یک ماموریت مشخص، در کشور ما هماهنگی با دستگاه‌های متعدد لازم می‌شود؛ در حالیکه در برخی کشورها همان موضوع در قالب یک وزارتخانه یا یک مجموعه متمرکز مورد پیگیری قرار می گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با انتقاد از انجام کارهای موازی در دستگاه‌ها تصریح کرد: مجموعه‌هایی که از کمبود نیرو یا اعتبار رنج می‌برند، در جایی دیگر با فعالیت‌های موازی و هزینه‌های اضافی جبران می‌شود و همین مسئله بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

حسینی با اشاره به تجربه‌های میدانی از بخش فرهنگی، گفت: در برخی دستگاه‌ها بخش زیادی از منابع صرف نیروی انسانی و نگهداری مجموعه‌ها می‌شود و عملاً بودجه کافی برای اجرای برنامه‌ها باقی نمی‌ماند؛ به طوری که در مواردی تا حدود ۸۰ درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و حفظ ساختار می‌شود.

وی همچنین به تعدد نهادهای فرهنگی و نبود سازوکار همکاری مشخص اشاره کرد و افزود: در استان نهادهای متعددی در حوزه فرهنگ فعال هستند اما تعامل و تقسیم‌کار روشن میان آنها تعریف نشده و همین موضوع مانع هم‌افزایی و اثربخشی می‌شود.

امام جمعه زنجان شرایط کشور را فرصتی برای اتخاذ تصمیم‌های سخت و اصلاحات ساختاری دانست و ادامه داد: در دوره‌هایی که امکان تصمیم‌گیری‌های دشوار فراهم می‌شود، می‌توان از این ظرفیت برای کنار گذاشتن تعارفات، جلوگیری از موازی‌کاری‌های بدون دلیل و حرکت به سمت ساختارهای کارآمدتر استفاده کرد.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از مدل‌های موفق مدیریتی گفت: الگوهای قرارگاهی که امروز در برخی حوزه‌ها مشاهده می‌شود می‌تواند به شکل متناسب در بخش‌های اداری و اجرایی نیز به کار گرفته شود تا مجموعه‌ها در کنار هم ماموریت‌ها را پیش ببرند و فرآیندهای پرهزینه کاهش یابد.

حسینی همچنین نسبت به ورود تصدی‌گرانه دستگاه‌ها به حوزه‌هایی که مردم توان انجام آن را دارند هشدار داد و بیان کرد: اگر نهادهای دولتی و عمومی در برخی خدمات مردمی وارد اجرا شوند، ممکن است هزینه‌ها را افزایش دهند و کیفیت و کمیت خدمات را به شکلی تغییر دهند که مشارکت مردم تضعیف شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.