حجتالله درودگر روز شنبه در آیین اختتامیه طرح همت، با اشاره به اینکه بازماندگی از تحصیل از جمله آسیبهای تصریحشده در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان است، افزود: اقدامات انجامشده در این زمینه قابل تقدیر است اما هنوز کامل نشده و باید تلاش شود همه کودکانی که امکان آموزش دارند و آموزشپذیر هستند به تحصیل بازگردند.
وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون باید به صورت کامل دنبال شود و نه صرفاً در بخشی از آن، افزود: واقعیت این است که ما این قانون را در استان به خوبی اجرا نکردیم و از خیلی از استانها عقب افتادیم، در حالی که استان مرکزی از نخستین استانهایی بود که مرکز شوق زندگی را در مرکز استان راهاندازی کرد، اما این ظرفیت نباید در حد نام و یک فضای محدود باقی بماند و لازم است به شکل موثر و عملیاتی فعال شود.
دادستان عمومی و انقلاب استان مرکزی با اشاره به حضور نمایندگان دستگاههای مختلف در این نشست، این مشارکت را نشانه جدی گرفته شدن موضوع دانست و اظهار کرد: انتظار میرود این همافزایی استمرار داشته باشد و هر دستگاه متناسب با وظایف قانونی خود وارد میدان شود.
درودگر از نمایندگان دستگاهها خواست متن قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به دقت مطالعه کنند و گفت: ابتدا تکالیف و وظایف مشخصشده برای دستگاهها در قانون بررسی شود و سپس اجرای آن با رویکرد مسئولیتپذیر و پیگیرانه دنبال شود.
وی همچنین تامین فضای مناسب برای تجمیع و استقرار نمایندگان دستگاهها را از نیازهای اولیه اجرای هماهنگ قانون عنوان کرد و افزود: باید مکان مناسب برای فعالیت مشترک و پیگیریهای بینبخشی فراهم شود و دستگاههای مسئول نسبت به تعهدات قانونی خود در این زمینه اقدام کنند.
دادستان عمومی و انقلاب اراک با اشاره به پراکندگی و عدم همافزایی در ارائه خدمات حمایتی به کودکان و نوجوانان، بر لزوم تجمیع این خدمات در یک مرکز واحد تأکید کرد و خواستار همکاری دستگاههای اجرایی برای تحقق این هدف شد.
اجرای طرح همت برای ارتقای خودآگاهی و کاهش آسیبهای اجتماعی در میان دانش آموزان
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: طرح همت با هدف ارتقای مهارتهای هویت، خودآگاهی، مدیریت هیجانات و تفکر نقاد در میان دانش آموزان، طی چهار تا پنج سال اخیر با همکاری آموزش و پرورش و دستگاههای مرتبط در این استان اجرا شده است.
محسن خیرمند افزود: موضوع در حوزه دانشآموزی است و تلاش داریم با اجرای این طرح، وضعیت دانش آموزان را در زمینه مهارت های فردی و اجتماعی ارتقا دهیم.
وی اظهار کرد: همت در واقع عنوانی برای مجموعه ای از مهارت ها شامل هویت، خودآگاهی، مدیریت هیجانات و تفکر نقاد است که از چند سال پیش در آموزش و پرورش آغاز شد که این طرح در ابتدا به عنوان یکی از برنامههای سطح سه پیشگیری مطرح بود، اما با هماهنگی های انجام شده با آموزش و پرورش، به سطح یک پیشگیری منتقل شد.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: برخی از آسیبهایی که اکنون در حوزه دانشآموزان با آن مواجه هستیم، ناشی از ناتوانی در کنترل هیجانات یا ضعف در تفکر نقاد در میان نوجوانان است و به همین دلیل این دوره با تکیه بر همین سه محور طراحی شد تا رفتارهایی که باید آموزش داده شود، به صورت هدفمند به دانش آموزان منتقل شود.
خیرمند اظهار کرد: در نهایت، هدف اصلی ما از اجرای این طرح، کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی است که در گروه هدف این برنامه نیز دانشآموزان دوره متوسطه اول در استان مرکزی هستند.
وی افزود: این دوره در قالب سه روز و در مجموع ۱۲ ساعت برگزار میشود و برای اجرای اثربخش آن، یک دوره تربیت مربی نیز برگزار شد که در مجموع ۲ هزار و ۱۶۸ نفر ساعت آموزش مربی به ثبت رسید.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: سال گذشته، یک هزار و ۹۰۶ دانش آموز در این دورهها شرکت کردند و در مجموع ۲۲ هزار و ۸۷۲ نفر ساعت آموزش ارائه شد که از این تعداد، ۱۹۷ نفر پسر و یک هزار و ۷۰۹ نفر دختر بودند که در قالب ۷۸ دوره آموزشی تحت پوشش قرار گرفتند.
خیرمند با اشاره به ارزیابی علمی این طرح افزود: برای آنکه اجرای طرح از پشتوانه علمی نیز برخوردار باشد، پژوهشی همزمان با برگزاری دوره انجام شد که در این پژوهش، با استفاده از ۲ آزمون و در قالب نمونه ای ۳۷۰ نفری از دانش آموزان، ۲ گروه گواه و آزمایش مورد بررسی و رصد قرار گرفتند.
وی گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که دوره همت از اثربخشی بالایی برخوردار بوده است و این موضوع میتواند پشتوانه مناسبی برای تداوم و توسعه اجرای آن در مدارس باشد.
جذب۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرحهای آموزشی پیشگیرانه در استان مرکزی
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دفتر امور اجتماعی استانداری، در مجموع ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار از شورای اجتماعی کشور برای اجرای برنامههای آموزشی و پیشگیرانه در استان جذب و در محل خود هزینه شد.
خیرمند افزود: این اعتبارات در پی برگزاری نشستهای کارشناسی و برنامهریزیهای اولیه اختصاص یافت و بخشی از آن در حوزه آموزش و اجرای کارگاههای تخصصی مورد استفاده قرار گرفت.
وی بیان کرد: در قالب کارگاههای تربیت مربی طرح همت، ۵۵ مرد و ۱۳۹ زن به عنوان مربیان این دورهها آموزش دیدند و تلاش شد اجرای برنامهها به صورت متوازن در همه شهرستانهای استان دنبال شود تا هیچ منطقهای از این ظرفیت آموزشی محروم نماند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: در بخش دانشآموزی، برای پسران ۱۱ کارگاه در هشت مدرسه در شهرستانهای اراک، زرندیه، مهاجران و تفرش برگزار شد که در مجموع ۲ هزار و ۳۶۴ نفر ساعت آموزش را شامل شد.
خیرمند ادامه داد: همچنین در شهرستانهای اراک، فراهان، تفرش، آشتیان، خنداب، محلات، خمین و دلیجان، کارگاههایی در ۳۳ مدرسه برگزار شد که حاصل آن ۲۲ هزار و ۸۷۲ نفر ساعت آموزش بود.
وی تصریح کرد: برنامهریزی برای اجرای کارگاهها در شهرستانهای ساوه و زرندیه برای اسفندماه انجام شده بود، اما به دلیل شرایط پیشآمده، مخاطرات موجود و غیرحضوری شدن مدارس، اجرای این بخش از برنامه به تعویق افتاد و مقرر شد به محض فراهم شدن شرایط، حتی در فصل تابستان، این دورهها برگزار شود.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: پایش و شناسایی بازماندگان از تحصیل باید بر پایه تجمیع و تطبیق بانکهای اطلاعاتی انجام شود و تجربه استان مرکزی نشان داد هرجا دادهها کنار هم قرار گرفته، امکان تصمیمگیری دقیق و اقدام میدانی فراهم شده است.
شناسایی بازماندگان از تحصیل در استان مرکزی به رتبه نخست کشور رسید
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: این استان در جذب بازماندگان از تحصیل رتبه نخست کشور را کسب کرد که این موفقیت حاصل تدوین و اجرای یک شیوهنامه عملیاتی، بومی و دقیق و همچنین همراهی مناسب دستگاههای اجرایی بود.
عبدالرضا پیرحسینلو افزود: با ورود منسجم فرمانداران، برگزاری منظم جلسات در شهرستانها و همکاری دستگاههای اجرایی، شمار افراد بازمانده از تحصیل در این استان بهصورت کاملتری شناسایی شد و استان مرکزی در این بخش رتبه نخست کشور را کسب کرد.
وی تصریح کرد: سالهای گذشته، شناسایی افراد لازمالتعلیم و بازمانده از تحصیل معمولا به ۱۰ تا ۱۵ درصد میرسید و بخش زیادی از این مسئله به سالهای بعد منتقل میشد، اما با ورود فرمانداران و تبدیل این موضوع به یک تکلیف قانونی، روند شناسایی و پیگیری به شکل جدیتری دنبال شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: با تاکید استاندار، مقرر شد فرمانداران بهصورت منظم جلسات مربوط به این موضوع را در سطح شهرستانها برگزار کنند و دستگاههای اجرایی از جمله شبکههای بهداشت و درمان، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای اثرگذار نیز به میدان آمدند.
پیرحسینلو ادامه داد: در این روند، فرمانداران از ظرفیت شبکه مویرگی دستگاهها تا دورترین روستاها و مناطق اقماری شهرستانها استفاده کردند تا افراد بازمانده از تحصیل بهصورت دقیق شناسایی شوند.
وی گفت: در حالی که آمار اولیه بازماندگان از تحصیل در استان ۵۹۶ نفر بود، با اجرای این روش و بررسیهای میدانی، در مجموع یکهزار و ۵۶۳ نفر بهطور کامل شناسایی شدند که این اقدام در سطح کشور کمنظیر بود و استان مرکزی را در جایگاه نخست کشور در موضوع شناسایی قرار داد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: پس از شناسایی، با استفاده از ظرفیت همه دستگاههای حاضر در ائتلاف نماد، اقدامات لازم برای جذب این افراد به چرخه آموزش آغاز شد.
پیرحسینلو افزود: از مجموع یکهزار و ۵۹۸ نفر شناساییشده در مرحله نهایی، ثبتنام ۳۲۱ نفر انجام و برای سایر افراد نیز براساس شرایط موجود، تعیین تکلیف صورت گرفت.
وی ادامه داد: در این بررسیها، ۲ نفر دارای سرپرست یا بیسرپرست، ۶ نفر دارای مشکل فقر اقتصادی، چهار نفر بدون علاقهمندی به تحصیل، ۲ نفر دارای مشکل سنجش، هفت نفر دارای مشخصات هویتی نادرست، ۱۰ نفر با ممانعت از تحصیل، ۳۳ نفر در حال تحصیل در مراکز غیرمجاز، ۲ نفر فوتشده، ۳۸ نفر آموزشناپذیر، ۳۵۱ نفر دارای مهاجرت دروناستانی، ۱۸۸ نفر دارای مهاجرت بروناستانی، ۳۲۰ نفر مهاجرت به خارج از کشور، ۱۲۲ نفر به دلیل شرایط جسمی و جثهای مشمول مهلت قانونی، یک نفر به دلیل ازدواج و پنج نفر از اتباع بودند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: اکنون، براساس آخرین آمار دریافت شده، ۳۵ نفر در فهرست شناسایینشدهها قرار دارند که تاکنون راهکار موثری برای شناسایی آنان به دست نیامده است.
پیرحسینلو گفت: برای تکتک افراد لازمالتعلیم شناساییشده، در مناطق آموزشی پرونده تشکیل شده و همه اقدامات دستگاههای مختلف باید در این پروندهها ثبت شود تا مشخص باشد تمامی ظرفیتها برای بازگرداندن فرد به چرخه آموزش به کار گرفته شده است.











