به گزارش ایرنا، مهدی زندیه وکیلی روز شنبه در نشست نهضت نوسازی مدارس با مشارکت مردمی با اشاره به همافزایی و همدلی شکل گرفته با مجمع خیرین استان و سایر دستاندرکاران، اظهار کرد: همه ما ماموریتی مشترک برای توسعه و پیشرفت استان و خدمترسانی به مردم تعریف کردهایم.
وی افزود: در شرایط کنونی که درگیر جنگ هستیم، تمام تلاش مدیریت ارشد استان بر حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از وقفه در خدماترسانی به مردم است تا سختیهای جنگ کمتر احساس شود.
استاندار مرکزی عنوان کرد: شرایط کنونی عادی نیست و نمیتوان مانند شرایط عادی رفتار، تصمیمگیری و کار کرد و باید در نظر داشت جمهوری اسلامی با بزرگترین قدرتهای نظامی جهان درگیر است و این شرایط قابل مقایسه با دوران عادی خدمتمان نیست، بنابراین باید تصمیمات و اقدامات متناسب با وضعیت جنگی باشد و دستگاههای نظارتی نیز باید این شرایط را درک کنند.
زندیهوکیلی به نمونه مشارکت داوطلبانه بسیجیان و مردمی که با امکانات شخصی خود در راستای اهداف کمک میکنند، اشاره کرد و افزود: این روحیه فداکاری باید در آحاد مردم و مسئولان تقویت شود و با وجود کمبودها و محدودیتها، نباید کار را رها کرد.
وی با اشاره به مشارکت گسترده خیرین و مردم نیکاندیش، گفت: امید است که مانعی برای مسیر ترسیم شده، به ویژه در برنامه راهبردی دولت برای توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، وجود نداشته باشد.
استاندار مرکزی با بیان اینکه در طلیعه یک دوره پیشرفت و آبادی برای کشور هستیم و نسل دوم انقلاب به عرصه آمده است، توجه به آموزش و پرورش را در این مقطع ضروری دانست و گفت: آموزش و پرورش بنیانهای یک تمدن بزرگ و یک قدرت جهانی را پایهریزی میکند.
زندیه وکیلی همچنین به مهاجرت سرمایهها و بازگشت سرمایهگذاران در همین ایام جنگ اشاره کرد و گفت: شاهد هستیم که سرمایهگذارانی از خارج کشور، سرمایههای خود را به پروژههای داخلی تزریق میکنند که نشاندهنده تغییر رویکرد و آمادگی کشور برای یک دوره درخشان است.
توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، برنامه محوری دولت
وی با تاکید بر اینکه توسعه عدالت در فضاهای آموزشی به عنوان محوریترین برنامه دولت دنبال میشود، خواستار مشارکت فعال همه دستگاههای اجرایی، فرمانداریها، شهرداریها و دهیاریها در تحقق نهضت نوسازی مدارس و مشارکت مردمی شد و گفت: امید است این حرکت نیز همانند برنامههای پیشین با موفقیت همراه باشد.
استاندار مرکزی اظهار کرد: در دورههای مختلف مسئولیت، خدمت به مردم با وجود سختیها، فرصتی مغتنم بوده است و امروز نیز با وجود دشواریهای موجود، با اتکا به خداوند و نیت خالصانه برای خدمت، میتوانیم از این فرصت به بهترین نحو بهرهمند شویم.
زندیهوکیلی با اشاره به اینکه خداوند نیت خدمتگزاران را میبیند و این امر آثار خیر دنیوی و اخروی خواهد داشت، تاکید کرد: باید به نحوی اقدام شود که مدیون خون شهدا نباشیم، به ویژه شهدایی که این روزها به فیض شهادت نائل میشوند.
وی در ادامه، برنامه توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را یکی از محوریترین برنامههای دولت دانست و گفت: در استان مرکزی نیز این برنامه در اولویت قرار دارد و در کنار برنامه انرژی خورشیدی که از نگاه رئیس جمهور برنامهای محوری است، این اولویت دوم استان محسوب میشود.
استاندار مرکزی با تاکید بر لزوم همکاری همه بخشها، از فرمانداریها، شهرداریها، دهیاریها و سایر مجموعههای دولتی و اجرایی خواست تا با نگاهی فراتر از مسئولیتهای بخشی خود، در این برنامه محوری دولت مشارکت فعال داشته باشند.
زندیهوکیلی خاطرنشان کرد: همانطور که در گذشته با همکاری و همدلی در برنامههایی مانند انرژی خورشیدی توفیقات خوبی حاصل شد، انتظار داریم در این زمینه نیز شاهد همافزایی و موفقیتهای مشابه باشیم.
۸۵ پروژه نوسازی مدارس با مشارکت مردم تکمیل شد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی، از تکمیل ۸۵ پروژه از مجموع ۱۴۰ پروژه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی این استان خبر داد و گفت: با اولویتبندی برنامهریزیها، تلاش میشود تا پایان سال جاری ۸۵ پروژه را تحویل داده و مابقی نیز تا دهه فجر سال آینده به اتمام برسد.
رضا مظهری همچنین سازوکار پیشبینی شده در بند “خ” ماده ۲۰ قانون را راهکاری موثر برای جذب سرمایههای مالیاتی در ساخت مدارس دانست.
وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم که مورد تاکید رئیس جمهور است، اظهار کرد: این نهضت با برنامهریزی از ابتدای سال ۱۴۰۴ و در قالب ۱۴۰ پروژه آغاز شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۴، تعداد ۸۵ پروژه از این مجموع تکمیل و تحویل شده است، همچنین، طبق برنامه، ۴۳ پروژه دیگر تا شهریور ماه سال جاری و ۱۲ پروژه باقیمانده تا دهه فجر سال ۱۴۰۵ به اتمام خواهد رسید تا این ۱۴۰ پروژه نهضت مدرسه سازی به سرانجام برسد.
مظهری در ادامه به تامین منابع مالی این پروژهها اشاره کرد و گفت: منابع مالی این پروژهها از محل اعتبارات دولتی، کمکهای خیرین، مسئولیت اجتماعی شرکتها، بنیاد برکت و مالیات بند “خ” ماده ۲۰ قانون جهش تولید مسکن تامین میشود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی، بند “خ” ماده ۲۰ قانون را یکی از مباحث مهم در تامین مالی پروژههای مدرسه سازی دانست و تصریح کرد: طبق این قانون، خیرینی که ۵۰ درصد هزینه ساخت مدرسه را تقبل میکنند، چنانچه ۵۰ درصد دوم سهم دولت را نیز خودشان تقبل کرده و اجرا نمایند، کل مبلغ هزینه شده به عنوان اعتبار مالیاتی آنها محسوب میشود.
مظهری با معرفی یکی از پروژههای شاخص استان، اظهار کرد: یکی از سه مدرسه برتر کشور در حوزه دانشآموزان با نیازهای ویژه (اوتیسم) در استان مرکزی احداث شده است، این مدرسه با الگوبرداری از بهترین مدارس مشابه در همدان و سایر استانها ساخته شده و یکی از بهترین فضاهای آموزشی برای طیف اوتیسم محسوب میشود.
وی علت تاخیر در بهرهبرداری رسمی از این مدرسه را تکمیل پارک اوتیسم خانوادگی در جلوی آن عنوان کرد و گفت: این مدرسه که اولین مدرسه اوتیسم در کشور با چنین پارکی خواهد بود، منتظر تکمیل پارک توسط شهرداری است تا بتواند به طور کامل در اختیار دانشآموزان و خانوادههایشان قرار گیرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده که ۴۵ میلیارد تومان آن سهم خیرین و ۱۵ میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات توسط اداره کل نوسازی مدارس شده است.
مظهری بیان کرد: امید است با تکمیل این پارک، مدرسه مذکور که حدود سه ماه است قابلیت بهرهبرداری دارد، به زودی افتتاح شود و بتواند خدمات آموزشی و حمایتی ارزشمندی را به دانشآموزان اوتیسم و خانوادههایشان ارائه دهد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: پنجشنبه گذشته، کلنگ احداث مدرسه شقایق خمین که مزین به نام امام خمینی (ره) است، با حضور آیتالله سید کاظم نورمفیدی، به زمین زده شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی افزود: همچنین مدرسه شاهد امام رضا (ع) با مشارکت بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی کلنگزنی شد، این بنیاد که خود مسئولیت پیمانکاری و طراحی را بر عهده دارد، یکی از هشت پروژه ملی است که در کشور اجرا خواهد کرد.
مظهری از برنامهریزی برای کلنگزنی سومین پروژه، یعنی مدرسه عارفه خمین، با حضور آیتالله عمار حکیم در همین هفته خبر داد و افزود: خیر نیکوکار، دکتر افسری، نیز به عنوان چهارمین مشارکتکننده، چهارمین مدرسه را که یکی از سه مدرسه تخریبی استان است، در دست اقدام دارد و امیدواریم نقشه آن چهارشنبه آینده آماده و عملیات اجرایی آغاز شود.
وی گفت: تمامی مدارس احداث شده در طرح “کمیل” (مجموعه پروژههایی که با این نام معرفی شدهاند) قبل از شهریور ماه سال جاری به دانشآموزان تحویل خواهد شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی اظهار کرد: بیش از یکهزار میلیارد تومان اعتبار برای مقاومسازی، بازسازی و تخریب حدود ۸۰ درصد از مدارس استان مورد نیاز است و این امر مستلزم همت همگانی و مشارکت خیرین است.
وی با اشاره به ضرورت مقاومسازی استاندارد مدارس، تصریح کرد: صرف مقاومسازی کافی نیست و در بسیاری از موارد، تاسیسات و سازه ساختمانها نیز باید به طور کامل نوسازی شود تا مدرسه استانداردهای لازم را داشته باشد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان مرکزی، با قدردانی از مشارکت خیرین، به طرحهای حمایتی جدید اشاره کرد و گفت: خیر نیکوکار، آقای میرزاخانی، مایل به ساخت مدرسهای با حداقل ۱۰ کلاس درس است و آمادگی خود را برای تامین هزینههای فارغالتحصیلی و تامین کانکس برای گروههای بالای ۱۰ نفر اعلام کرده است.
مظهری همچنین به تامین اعتبار پروژههای بزرگ اشاره کرد و گفت: مدرسه شهید مصطفی خمینی محلات برای تکمیل نیازمند حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است که در حال حاضر خیری برای آن اعلام آمادگی نکرده است.
وی در خصوص هوشمندسازی مدارس، بیان کرد: طبق برنامه هفتم توسعه، ۵۰ درصد مدارس در مناطق محروم باید هوشمند شوند و این فرآیند در حال انجام است.












