به گزارش ایرنا، نشست شورای راهبری تحول اداری استان زنجان روز شنبه با حضور علاءالدین رفیعزاده معاون رییسجمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد و در آن، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به بیان مطالبات و چالشهای حوزه انتخابیه خود در زمینه ساختار اداری، سرمایه انسانی و کیفیت خدمات عمومی پرداختند.
در این نشست، موضوعاتی از جمله کمبود نیرو در بخشهای عملیاتی، پستهای بلاتصدی، وضعیت نیروهای شرکتی و حقالتدریس، عدالت در اجرای قوانین استخدامی و نیز ضرورت اصلاح فرآیندهای اداری و کاهش بروکراسی مورد تاکید قرار گرفت.
تعیین تکلیف نیروهای آموزش و پرورش و ساماندهی نیروهای شرکتی
نماینده مردم زنجان و طارم در این نشست با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات استان مستقیماً به حوزه اداری و استخدامی مربوط است بر تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: نیروهای نهضتی بهویژه گروههایی که پس از سال ۱۳۹۱ در وضعیت نامشخص قرار دارند و همچنین نیروهای حقالتدریس، داوطلب و حقالتدریسهای قانونی، نیازمند حمایت ویژه برای صدور مجوزهای لازم هستند؛ بهخصوص در شرایطی که آموزش و پرورش با کسری و کاهش نیرو مواجه است.
نبیالله محمدی همچنین به وضعیت نیروی انسانی در حوزه درمان اشاره کرد و افزود: در دانشگاه علوم پزشکی، نیروهایی به صورت شرکتی مشغول به کار هستند که لازم است با سازوکار مناسب به «قرارداد انجام کار معین» تبدیل وضعیت شوند تا ضمن حفظ سطح دریافتی آنان از مشکلات ناشی از شیوههای فعلی بهکارگیری نیرو کاسته شود.
محمدی با اشاره به مطالبات در حوزه پرداختها ادامه داد: موضوع حقوق اعضای هیات علمی و همچنین کارکنان اداری دانشگاهها، چه دانشگاههای علوم پزشکی و چه غیرعلوم پزشکی از مواردی است که نارضایتی ایجاد کرده است و انتظار میرود ترمیم حقوق و پرداختها به صورت منظم و موثر پیگیری و اجرا شود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، اجرای سهمیه قانونی استخدام معلولان را از دیگر مطالبات مطرح شده عنوان کرد و گفت: در برخی دستگاهها این سهمیه اعمال شده و در برخی دیگر اجرا نشده است؛ این تفاوتها به بیعدالتی تعبیر میشود و نارضایتی عمومی را افزایش میدهد.
وی همچنین خواستار پیگیری تغییر وضعیت فرزندان ایثارگران و رفع ناهماهنگیها در اجرای این قوانین در دستگاههای مختلف شد و تاکید کرد: مواردی که در یک دستگاه اجرا میشود اما در دستگاه دیگر انجام نمیگیرد، موجب گلایه مردم و کارکنان میشود و نیازمند نظارت و تصمیمگیری واحد است.
تاکید بر جذب هدفمند و تقویت واحدهای عملیاتی
نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ساماندهی سرمایه انسانی در استانها بر ضرورت هدایت مجوزهای استخدامی به سمت بخشهای میدانی و عملیاتی تاکید کرد و گفت: تمرکز بر رفع کمبود نیرو در واحدهای اجرایی و صف میتواند کیفیت خدماترسانی به مردم را افزایش دهد و از انباشت نیرو در بخشهای ستادی جلوگیری کند.
منصور علیمردانی همچنین خواستار آن شد که در تصمیمگیریها، نیاز واقعی شهرستانها و بخشهای اجرایی در اولویت قرار گیرد و جذب نیرو بر اساس کمبودهای مشخص و قابل احصا انجام شود تا کارآمدی دستگاهها افزایش یابد.
تاکید بر بومیگزینی و توجه به مناطق محروم در سیاستهای اداری
نماینده مردم ایجرود و ماهنشان با بیان اینکه برخی مناطق حوزه انتخابیه وی از نقاط دورافتاده و کمبرخوردار استان محسوب میشوند، خواستار نگاه ویژهتر به کارکنان و نیروهای خدماترسان در این مناطق شد و گفت: بهورزان، کادر بهداشت و درمان و معلمان در مناطق محروم، با وجود سختی کار، با مشکلات جدی معیشتی روبهرو هستند و لازم است در نظام پرداخت و مزایا و نیز در سیاستهای حمایتی، این شرایط دیده شود.
سید جمال موسوی بر اجرای جدی «بومیگزینی» در استخدامها تاکید کرد و افزود: جذب نیروهای بومی میتواند ماندگاری نیروی انسانی در شهرستانها را افزایش دهد و از چرخه انتقالهای پیدرپی که به کمبود نیرو در مناطق دوردست دامن میزند، جلوگیری کند.
نماینده ایجرود و ماهنشان در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغههای بازنشستگان اشاره کرد و خواستار توجه ویژه دولت و سازمان اداری و استخدامی به مسائل رفاهی آنان شد.












