استاندار زنجان: تبدیل علم به ثروت و نوآوری، مولفه اصلی پیشرفت استان است

ایرنا شنبه 09 خرداد 1405 - 23:08
زنجان -ایرنا- استاندار زنجان با اشاره به اهمیت توسعه اکوسیستم فناوری و دانش‌بنیان استان، گفت: تبدیل علم به ثروت و نوآوری، مولفه اصلی پیشرفت کشور و استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محسن صادقی شامگاه پنجشنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان پیشران اصلی تحول در تولید، اشتغال و بهره‌وری هستند و اولویت اصلی دولت چهاردهم محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به ساماندهی تعرفه‌های خدمات فناوری اطلاعات، گفت: تعرفه‌های کشوری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای باید با توان مالی کارفرمایان و کسب‌وکارهای استان زنجان بومی‌سازی شود.

صادقی، راهکار عملیاتی در این بخش را تعیین «ضریب منطقه‌ای» برای تعرفه‌ها جهت جلوگیری از خروج مشتری از بازار و متوقف نشدن پروژه‌ها ذکر کرد و افزود: پیشنهاد ایجاد اتاق گفت‌وگو با استان‌های شمال‌غرب برای دستیابی به تعرفه‌های اجراپذیر (نه ارزان‌فروشی غیرمنطقی و نه تحمیل هزینه‌های غیرقابل پرداخت) می تواند موثر باشد.

وی به موضوع بهره‌برداری از ظرفیت‌های قانونی و مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت:قانون جهش تولید دانش‌بنیان، بر استفاده حداکثری از «بند ب ماده ۱۱» (اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه) برای تمامی بنگاه‌های واجد شرایط تاکید دارد.

استاندار زنجان با بیان اینکه اصلاح فرآیند مالیاتی، ایجاد مسیر روشن، تخصصی و سریع برای پرونده‌های اعتبار مالیاتی را به دنبال دارد، گفت: حذف نگاه سنتی و سلیقه‌ای در ممیزی هزینه‌های تحقیق و توسعه و تشکیل کارگروه ویژه برای زمان‌بندی و عملیاتی‌سازی پرونده‌ها مورد توجه باشد.

وی با اشاره به نقش سازمان صمت اظهار داشت: ارائه راهنمایی عملی و پرونده‌محور به شرکت‌ها جهت شناسایی هزینه‌های قابل‌قبول تحقیق و توسعه مد نظر قرار گیرد.

صادقی به لزوم پیوند صنعت و فناوری اشاره کرد و افزود: ماده ۱۳ قانون جهش تولید الزام صنایع بزرگ استان به واگذاری پروژه‌های تحقیق و توسعه و حل مسائل فناورانه به شرکت‌های دانش‌بنیان بومی تاکید دارد.

وی اظهار داشت: الزام بانک‌های عامل و صندوق‌های حمایتی به ارائه تسهیلات در گردش برای قراردادهای دانش‌بنیان به‌ویژه قراردادهای دارای پیوست تحقیق و توسعه جهت جلوگیری از زمین‌گیر شدن شرکت‌ها در نقدینگی اهمیت دارد.

استاندار زنجان در ادامه با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به اتصال تمامی لکه‌های فناورانه و پارک‌های فناوری استان به شبکه پایدار ظرف حداکثر سه ماه اقدام کند، گفت: در حوزه خدمات شهری، اولویت‌بخشی به مجتمع‌های فناوری و نواحی نوآوری توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان (آب و گاز) مشابه مناطق ویژه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت مطلق خرید محصولات دانش‌بنیان و آی تی تولید استان برای تمامی دستگاه‌های اجرایی ضروری است، اظهار داشت: ایجاد میز خدمت در دبیرخانه کارگروه برای پشتیبانی مستمر از فرآیندهای اداری شرکت‌ها مد نظر قرار گیرد.

استاندار زنجان خاطر نشان کرد: برگزاری جلسات تخصصی توسط معاونت اقتصادی جهت طرح چالش‌های صنایع بزرگ و ارائه راهکار توسط شرکت‌های فناور با نظارت دبیرخانه بر انعقاد قراردادهای نهایی انجام خواهد شد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.