عوامل انسانی مهم‌ترین تهدید جنگل‌های زاگرس است

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 08:17
اهواز - ایرنا - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به خطر جدی آتش‌سوزی در جنگل‌های استان، عوامل انسانی را تهدید اصلی این اکوسیستم دانست و بر لزوم تدوین راهکارهای عملیاتی برای صیانت از این عرصه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایرنا سجاد عالی‌محمودی سراب روز یکشنبه در وبینار آموزشی بررسی ابعاد آتش‌سوزی در سطوح جهانی، ملی و استانی، شناسایی عوامل موثر بر وقوع حریق را گام نخست برای حفاظت از اکوسیستم‌های حیاتی برشمرد.

وی با تاکید بر اهمیت جنگل‌های زاگرس در حفظ تنوع زیستی، تامین آب و جلوگیری از فرسایش خاک افزود: تهیه نقشه پتانسیل خطر وقوع و گسترش آتش‌سوزی، به درک بهتر فرایندهای زیست‌محیطی و اجتماعی کمک می‌کند و زیربنای تصمیم‌گیری برای مدیریت پایدار منابع طبیعی است.

عالی‌محمودی با تشریح چالش‌های پیش‌رو بیان کرو: کمبود آگاهی جوامع محلی از مزایای جنگل‌ها و قوانین مرتبط، اختلافات قومی، سوءاستفاده از اراضی و تغییر کاربری، به‌ویژه در عرصه‌های کرانه‌رود، از عوامل اصلی ایجاد حریق است.

وی ادامه داد: متاسفانه محدودیت‌های جدی در تامین نیرو و تجهیزات تخصصی، در کنار حمایت ناکافی از مطالعات علمی، توان نهادهای مسئول را در جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی با محدودیت مواجه کرده است.

این پژوهشگر خوزستانی بر ضرورت مشارکت جوامع محلی تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های علمی، آموزش و فرهنگ‌سازی عمومی برای ترغیب مردم به حفاظت از عرصه‌های طبیعی، تنها راهکار عملیاتی برای کاهش فشار بر جنگل‌ها و حفاظت موثر از این سرمایه‌های ملی است.

به گزارش ایرنا، استان خوزستان دارای ۴.۹ میلیون هکتار عرصه‌های طبیعی و حفاظت‌شده است و با داشتن بیش از یک میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس، سومین استان زاگرسی کشور محسوب می‌شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.