به گزارش ایرنا، احمد کرمی روز یکشنبه در نشست کارگروه انرژی استان اظهار کرد: مصرف بهینه انرژی یکی از مقولههای حیاتی است که باید در ساختار اداری و در میان مردم با عزم جدی و عملیاتی دنبال شود.
وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و تحولات منطقه، افزود: قیمت تمام شده انرژی در ایران نسبت به بسیاری از کشورها پایین است، اما این موضوع نباید موجب بیتوجهی به بهینهسازی مصرف شود، فرهنگسازی، آموزش و در کنار آن برخوردهای نظارتی سه رکن اصلی مدیریت مصرف هستند.
استاندار ایلام با اشاره به وجود ۲۶۰ هزار مشترک خانگی و تجاری برق در استان یادآور شد: اگر هر کدام از این مشترکان تنها یک لامپ اضافه خاموش کنند، نتیجه آن برابر با ساخت نیروگاهی ۲۶ مگاواتی جدید خواهد بود، همچنین اگر هر مشترک روزانه تنها نیم لیتر در مصرف آب صرفهجویی کند، در طول ۱۰۰ روز، ۲۵ میلیون لیتر صرفهجویی خواهیم داشت.
کرمی کاهش یک درجهای دمای سامانههای سرمایشی را کاری موثر و کمهزینه خواند و بیان کرد: افزایش یک درجه دما در کشور مصرف برق را ۱۸۰۰ مگاوات بالا میبرد، هوشمندسازی تجهیزات، نصب دستگاههای هشداردهنده و پایش مستمر مصرف در ادارات و خانهها باید در دستور کار قرار گیرد.
وی بر نقش محوری بانوان به عنوان «مدیران انرژی» در خانواده تاکید و اضافه کرد: بانوان میتوانند بدون ایجاد اختلال در آسایش، الگوی درست مصرف را در خانه نهادینه کنند، همچنین از رسانهها، ائمه جمعه و شورای فرهنگ عمومی میخواهیم این فرهنگ را در جامعه گسترش دهند.
استاندار ایلام با انتقاد از برگزاری نشستهای تشریفاتی و طولانی، اظهار کرد: نباید وقت و انرژی مدیران صرف این گونهها برنامهها شود و باید زمان نشستها کوتاه باشد و در آنها گزارشهای عملیاتی و شفاف ارایه شود.
وی با بیان این که هرگونه بیعدالتی در اعمال محدودیتها مردم را دلسرد میکند، تاکید کرد: باید تیمهای پایش سرزده برای نظارت بر مصرف انرژی در دستگاهها و اصناف تشکیل شود.
کرمی با اشاره به لزوم همکاری همه دستگاهها از جمله آب، برق، گاز و جهاد کشاورزی، گفت: اگر هر کس از دانشآموز تا مدیر ارشد گرفته از جایگاه خود آغاز کند و یک درجه دما را کاهش دهد و یک لامپ اضافه خاموش کند، آینده انرژی استان و کشور متحول خواهد شد.
نماینده عالی دولت در استان ایلام اظهار کرد: مصرف بهینه نه تنها خللی در زندگی ایجاد نمیکند، بلکه آیندهای مقتدرتر برای ایران اسلامی رقم میزند.












