تشدید نظارت‌های دامپزشکی خوزستان بر کشتارگاه‌های دام و طیور در فصل گرما

ایرنا یکشنبه 10 خرداد 1405 - 14:08
اهواز - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خوزستان، با تاکید بر اینکه سلامت سفره‌های مردم اولویت قطعی این اداره کل است، از تشدید فعالیت تیم‌های نظارتی در تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور استان در فصل گرما خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، ناصر عسکری‌ فرد روز یکشنبه در تشریح جزییات این طرح گفت: با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش دما در استان، شرایط برای تکثیر عوامل بیماری‌زا و فساد سریع‌تر فرآورده‌های خام دامی فراهم‌تر می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل کارشناسان بهداشتی دامپزشکی در تمامی شهرستان‌ها با رویکردی پیشگیرانه، پایش و نظارت بر کشتارگاه‌ها را که به صورت مستمر در حال انجام بوده با شدت و دقت بیشتری دنبال می‌کنند.

عسکری فرد ادامه داد: هدف اصلی در این طرح، به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان (زئونوزها) و تضمین سلامت گوشت قرمز و سفیدی است که روزانه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه نظارت‌های این اداره کل شامل تمام مراحل، از معاینات دام زنده قبل از کشتار، مراحل حین کشتار تا بسته‌بندی و حمل‌ و نقل بهداشتی است اظهار کرد: تمامی محموله‌های گوشتی خروجی از کشتارگاه‌ها الزاما منطبق بر استانداردهای لازم از جمله زنجیره سرد هستند و در این میان، کشتارگاه‌های نقض کننده پروتکل‌های بهداشتی، با برخوردهای قانونی مواجه خواهند شد، زیرا که اهمال در این حوزه می‌تواند امنیت غذایی و سلامت عمومی جامعه را به مخاطره بیندازد.

وی همچنین بر اهمیت آگاهی‌بخشی به شهروندان تاکید کرد و گفت: از تمامی هم‌استانی‌ها درخواست داریم تا برای خرید فرآورده‌های خام دامی، تنها به مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند.

عسکری فرد گفت: هرگونه گوشت قرمز یا مرغ بسته‌بندی شده باید دارای برچسب مشخصات (لیبل) شامل تاریخ تولید، تاریخ انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان به مخاطرات ناشی از کشتارهای غیرمجاز اشاره کرد و هشدار داد: خرید گوشت از محل های عرضه غیرمجاز و یا گوشت‌های بدون مهر و گواهی بهداشتی، بازی با سلامت خانواده است.

وی بیان کرد: بیماری‌های مهلکی مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و بسیاری از بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی از طریق فرآورده‌های ناسالم به راحتی به انسان منتقل می‌شوند.

عسکری فرد تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه یا مشاهده فرآورده‌های فاقد مشخصات، مراتب را بلافاصله از طریق شماره تماس ۱۵۱۲ و یا به ادارات دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به آن رسیدگی شود.

به گزارش ایرنا، در مجموع ۱۱ کشتارگاه طیور تمام‌صنعتی و ۲۳ کشتارگاه دام سنتی و صنعتی در استان خوزستان فعالیت می‌کنند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.