به گزارش خبرنگار ایرنا، در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیر خم، همگرایی دستگاههای اجرایی و فعالان فرهنگی، نویدبخشِ «مهمانی» متفاوتی است که هدفش فراتر از یک جشن چند روزه، نهادینهسازی فرهنگ علوی در تار و پودِ زندگی روزمره مردم است.
فضای نشستهای تخصصی در بندرعباس، رنگ و بوی آمادهسازی برای یک حماسه مردمی را به خود گرفته است، جایی که مدیران فرهنگی و مسئولان شهری استان، از «مهمانی غدیر» بهعنوان فرصتی برای انسجام اجتماعی یاد میکنند و محور اصلی این نشستها، دیگر نه فقط برگزاری یک جشن ساده، بلکه تلاشی برای عبور از مناسبتهای مقطعی و رساندن فرهنگ ولایت به لایههای عمیق زندگی مردم است.
غدیر؛ از قابِ شهر تا متن زندگی
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان در نشست پشتیبانی مهمانی غدیر در بندرعباس با تاکید بر ضرورت گذار از برنامههای مقطعی و نهادینهسازی فرهنگ علوی در لایههای مختلف اجتماع، گفت: غدیر نباید تنها به دهه امامت و ولایت محدود بماند، بلکه باید به یک جریان عمومی و مستمر در زندگی مردم تبدیل شود.
حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی کاظمی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در چشمانداز برنامهریزیهای خود، جاریسازی فرهنگ ولایت در متن زندگی اجتماعی مردم را در اولویت قرار داده است.
وی با اشاره به اهمیت فضاسازی شهری در مناسبتهای دینی افزود: همانگونه که در ایام غدیر شاهد اهتزاز پرچمها و المانهای ویژه این عید بزرگ هستیم، بهرهگیری از ظرفیت نمادهای فرهنگی و مذهبی باید در سایر مناسبتها همچون ماه مبارک رمضان، دهه کرامت، ماه محرم و ایام فاطمیه نیز به یک رویکرد ثابت تبدیل شود تا معارف اهلبیت(ع) به شایستگی ترویج یابد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، «مهمانی غدیر» را نماد وحدت و اجتماع بزرگ ولایی توصیف کرد و گفت: این رویداد مردمی باید جلوهای تمامعیار از عظمت ولایت و انسجام اجتماعی باشد؛ از این رو ضرورت دارد تمامی دستگاهها و نهادهای فرهنگی با روحیه همافزایی، اخلاص و بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای موجود، برای برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم گام بردارند.
مردم؛ موتور محرک و قلب تپنده رویدادهای آیینی
رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این نشست با تبریک عید سعید غدیر خم، اظهار کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه آموزههای متعالی ولایت و امامت شکل گرفته است و امروز رسالت همگانی ما تلاش برای گسترش فرهنگ اهلبیت(ع) و تبیین معارف غدیر است.
حجتالاسلام عبدالرضا حیدری با تاکید بر نقش بیبدیل مردم در موفقیت برنامههای آیینی خاطرنشان کرد: آنچه موجب ماندگاری و اثرگذاری عمیق این حرکتها شده، حضور عاشقانه و اعتقادی مردم است؛ بنابراین وظیفه دستگاههای فرهنگی و اجرایی، تسهیلگری و ایجاد بستر لازم برای حضور گستردهتر آحاد جامعه در جشنهای غدیر است.
تجلی وحدت در قامت مواکب مردمی
دبیر ستاد اجرایی و هماهنگی برنامههای غدیر هرمزگان با قدردانی از خادمان و موکبداران، از آمادگی کامل مواکب برای میزبانی در مهمانی غدیر امسال خبر داد و گفت: تجربه موفق سالهای گذشته اثبات کرد که این حرکتهای مردمی، ظرفیتی بینظیر برای ترویج فرهنگ ولایت و تزریق نشاط اجتماعی به جامعه است.
محمود ارجمند با اشاره به هماهنگیهای انجام گرفته برای تامین زیرساختهای لازم، تصریح کرد: فضاسازی شهری، تأمین امکانات لجستیکی مواکب و پوشش رسانهای هوشمندانه، محورهای اصلی تمرکز ستاد اجرایی برای برگزاری مراسم امسال است که با همکاری شهرداری، صداوسیما و سایر دستگاههای اجرایی در حال انجام است.
همافزایی برای یک جشن ماندگار
معاون فرهنگی ادارهکل تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز در این نشست با قدردانی از همراهی شورای اسلامی شهر و شهرداری بندرعباس، اظهار کرد: مهمانی غدیر یکی از مهمترین برنامههای مردمی سازمان تبلیغات اسلامی است که با محوریت گروههای مردمی و مشارکت نهادهای مختلف برگزار میشود.
سید مهدی حسینی افزود: سیاست سازمان تبلیغات اسلامی در سالهای اخیر مردمیسازی فعالیتهای فرهنگی بوده و مهمانی غدیر نیز نمونهای موفق از این رویکرد به شمار میرود.
وی ادامه داد: حضور گسترده مواکب، گروههای مردمی و اقشار مختلف جامعه نشاندهنده ظرفیت عظیم مردمی در ترویج معارف اهلبیت(ع) است.
معاون فرهنگی ادارهکل تبلیغات اسلامی هرمزگان همچنین بر ضرورت بهرهگیری از تجربیات سالهای گذشته و تقویت هماهنگی میان دستگاهها تاکید کرد و گفت: امیدواریم با همدلی، انسجام و مشارکت همه مجموعههای فرهنگی و اجرایی، مهمانی غدیر امسال در شأن نام بلند امیرالمومنین علی(ع) برگزار شود.
به گزارش ایرنا، استان هرمزگان و شهر ساحلی بندرعباس در روزهای پیشرو آماده است تا در یک ضیافت بزرگ، بار دیگر جلوهای از همافزایی دستگاههای فرهنگی و ارادت قلبی مردم را به تصویر بکشد؛ مهمانی بزرگی که به نظر میرسد قرار است فصل جدیدی را در برنامههای مذهبی این استان بگشاید.















