مدیریت خشکسالی با کشت گسترده آپونتیا در فارس

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 12 خرداد 1405 - 11:32
سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از توسعه کشت کاکتوس آپونتیا در بیش از ۱۸۰ هکتار از اراضی این استان با هدف مقابله با خشکسالی و بهره‌وری اقتصادی خبر داد.

محمدصادق فانی امروز سه‌شنبه ۱۲ خرداد در نشست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اهمیت این گیاه در شرایط اقلیمی سخت گفت: آپونتیا به دلیل سازگاری بالا با خاک‌های ضعیف و مناطق گرم و خشک، با رویکرد بیابان‌زدایی، تولید علوفه و مدیریت بهینه منابع آبی در استان کشت می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان‌های لامرد، مهر، جهرم، فسا و جویم بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

فانی بیان کرد: با توجه به تنوع کاربردهای این گیاه که به گلابی خاردار یا انجیر هندی نیز شهرت دارد، اضافه کرد: علاوه بر تأمین سالانه حدود ۲۰ تن علوفه در هر هکتار برای دام، میوه این کاکتوس به دلیل سرشار بودن از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، قابلیت تازه خوری داشته و دارای مصارف دارویی ارزشمندی است.

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: افزون بر موارد مذکور، ظرفیت‌های صنعتی آپونتیا شامل تولید روغن خوراکی، نوشیدنی‌ها، آرد، اقلام بهداشتی و آرایشی، صنایع کنسروسازی و استحصال رنگ‌های طبیعی در صنایع غذایی، این گیاه را به گزینه‌ای راهبردی برای توسعه کشاورزی پایدار در استان تبدیل کرده است.

انتهای پیام 

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.