به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالرضا گلپایگانی روز چهارشنبه در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در محل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حملات انجام شده به مناطق هدف بازآفرینی شهری طی جنگ ۴۰ روزه تحمیلی سوم، افزود: برای ما وضعیت این محلات با توجه به ظرفیتهای اقتصادی و فرهنگیشان، یک اولویت حیاتی است. در همان مقطع اسفند ۱۴۰۴، تصمیم قاطعی گرفتیم که نباید به گزارشهای پشت میز اکتفا کنیم؛ باید مستقیماً از مردم اطلاعات کسب میکردیم.
وی گفت: در کمتر از هفت ساعت کاری، اطلاعات دقیقِ مجموعه هدفِ آسیبدیده استخراج و در اختیار مجلس قرار گرفت و در کمتر از ۲۴ ساعت عملیاتی شد.
رئیس هیئت عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: تصمیمِ هیئتمدیره این بود که تعطیلات نوروز، فرصتی برای استراحت نیست، بلکه فرصتی برای خدمت است. ما در این ۱۵ روز در همه استانهای کشور حضور پیدا کردیم. اعضای هیئتمدیره شخصاً به ۵ استان سفر کردند و در تمامی محلات با مردم رودررو صحبت کردیم. با حضور فرمانداران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مدیریت شهری، جلسات فشردهای داشتیم؛ در برخی محلات بیش از ۱۰ ساعت با ساکنان گفتوگو کردیم تا مشکلات را از زبان خودشان بشنویم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: شهرهای ورامین، کرمانشاه، دورود، قم و زنجان در اولویت اجرای طرح هستند.
وی با بیان اینکه ما از تهدید، فرصت ساختیم، اظهار داشت: آستانه تحمل مردم در آن شرایط پایین بود و ضرورت اقدام عاجل احساس میشد. برای واحدهایی که ۱۰۰ درصد تخریب شده بودند و مالکین مشتاقِ جابهجایی بودند، دو هدف کلان تعریف کردیم: نخست، استفاده از این فضاها برای ارائه خدمات عمومی به شهروندان و دوم، طراحی اِلمانهای شهری و یادمانهای مقدس برای گرامیداشتِ آن مقطع زمانی.
گلپایگانی توضیح داد: در مجموع ۱۱ استان، ۱۴ شهر و ۲۰ محله مورد اصابت قرار گرفته بودند. از این میان، ۵ محله در استانهای تهران (شهر ورامین)، لرستان، زنجان و آذربایجان شرقی نهایی شده و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.
وی ادامهداد : برنامه زمانبندیِ این پروژهها آماده است و ما دوشنبهها بهصورت آنلاین با حضور مسئولان استانها، پیشرفت کار را رصد میکنیم.





