استاندار البرز: مدیران راهکار برای ارتقای سطح پدافند غیر عامل ارایه دهند

ایرنا چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 16:01
کرج - ایرنا - استاندار البرز با تاکید بر اهمیت نقش پدافند غیرعامل در افزایش تاب‌آوری و آمادگی دستگاه‌های اجرایی، از مدیران استان خواست پیشنهادها، ایده‌ها و راهکارهای خود برای ارتقای سطح پدافند غیرعامل را به‌صورت مکتوب به اداره کل پدافند غیرعامل استانداری ارائه کنند.

به گزارش ایرنا،« مجتبی عبداللهی» روز چهار شنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان البرز که با حضور معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، اظهار کرد: جلسات پدافند غیرعامل از مهم‌ترین نشست‌های تخصصی و راهبردی برای پیش‌بینی، پیشگیری و ارتقای آمادگی دستگاه‌ها در مواجهه با شرایط مختلف است و هدف اصلی آن، افزایش کیفیت، سرعت و اثربخشی خدمات‌رسانی به مردم در شرایط عادی و بحرانی است.

وی با اشاره به بررسی عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان و زیرساختی استان در جریان جنگ رمضان افزود: در این نشست، اعضای شورای پدافند غیرعامل استان گزارش اقدامات و عملکرد مجموعه‌های خود را ارائه کردند و ارزیابی‌ها نشان داد که دستگاه‌های اجرایی استان نسبت به گذشته و با بهره‌گیری از تجربیات، آموزش‌ها و آمادگی‌های کسب‌شده، عملکرد مناسب‌تر و موثرترین در انجام ماموریت‌های خود داشته‌اند.

استاندار البرز تصریح کرد: آمادگی بیشتر، هماهنگی مطلوب‌تر و رویکرد عملیاتی دستگاه‌ها موجب شد خدمات مورد نیاز مردم در حوزه‌های مختلف با کیفیت مناسب‌تری ارائه شود و این موضوع حاصل برنامه‌ریزی، آموزش و استفاده از تجربیات گذشته است.

عبداللهی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فکری مدیران استان گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند پیشنهادها، ایده‌ها و راهکارهای خود را برای ارتقای سطح آمادگی، افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌ها و تقویت الزامات پدافند غیرعامل به‌صورت مکتوب به اداره کل پدافند غیرعامل استانداری البرز ارائه کنند تا پس از بررسی کارشناسی، در فرآیند برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی استان مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: ارتقای سطح آمادگی در حوزه پدافند غیرعامل نیازمند نگاه آینده‌نگر، آموزش مستمر، آسیب‌شناسی دقیق و استفاده از ظرفیت‌های فکری و تخصصی مدیران و کارشناسان است و باید از هر فرصت برای تقویت این حوزه بهره گرفت.

پدافند غیرعامل به یک الزام راهبردی تبدیل شده است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز نیز با تاکید بر اهمیت ارتقای آمادگی زیرساخت‌های استان در برابر تهدیدات، گفت: تجربه جنگ رمضان نشان داد که پدافند غیرعامل دیگر یک ضرورت صرف نیست، بلکه به یک الزام راهبردی برای حفظ تداوم خدمات و صیانت از زیرساخت‌های حیاتی کشور تبدیل شده است.

«قدرت الله سیف» اظهار کرد: اهمیت و ضرورت توجه به پدافند غیرعامل امروز بیش از هر زمان دیگری برای مدیران اجرایی کشور و استان‌ها ملموس شده است و تجربیات حاصل از جنگ رمضان، ابعاد مختلف این ضرورت را به‌خوبی نمایان کرد.

وی افزود: در روزهای ابتدایی بحران و در جلسات مدیریت شرایط اضطراری، بسیاری از نقاط قوت و ضعف دستگاه‌ها در حوزه آمادگی، تداوم خدمات و حفاظت از زیرساخت‌ها آشکار شد و همین تجربیات باید مبنای برنامه‌ریزی‌های آینده قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی عملیاتی در دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: آنچه امروز بیش از هر چیز اهمیت دارد، تدوین برنامه‌های دقیق، قابل اجرا و دارای ضمانت اجرایی در حوزه پدافند غیرعامل است. تمامی دستگاه‌های اجرایی باید برای شرایط مختلف، به‌ویژه در حوزه‌های آب، برق، گاز، خدمات بانکی، حمل‌ونقل، ارتباطات و سایر زیرساخت‌های حیاتی، برنامه‌های مشخص و عملیاتی داشته باشند.

سیف خاطرنشان کرد: تجربه جنگ رمضان نشان داد که هرگونه تهدید علیه زیرساخت‌ها می‌تواند زندگی روزمره مردم را تحت تأثیر قرار دهد؛ از این رو باید میزان آسیب‌پذیری‌ها، نقاط ضعف و ظرفیت‌های پشتیبان در تمامی بخش‌ها به‌صورت دقیق شناسایی و برای آن‌ها راهکارهای عملیاتی پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به برخی چالش‌های تجربه‌شده در حوزه ارتباطات گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در شرایط بحران، حفظ ارتباط مؤثر میان مدیران و دستگاه‌های اجرایی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز همچنین بر لزوم تقویت زیرساخت‌های ایمن و پشتیبان تأکید کرد و افزود: در برخی حوزه‌ها نیاز است تأسیسات و زیرساخت‌های حساس با رویکرد پدافند غیرعامل بازطراحی و ایمن‌سازی شوند. همچنین پیش‌بینی فضاهای امن برای استمرار مدیریت، هماهنگی و تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عبور موفق از شرایط اخیر نتیجه تلاش، هماهنگی و همدلی مدیران و دستگاه‌های اجرایی استان بوده است، اظهار داشت: اگرچه با همت مجموعه مدیریتی استان توانستیم از چالش‌های ایجادشده عبور کنیم، اما باید این تجربیات را به فرصت تبدیل کرده و برای سناریوهای پیچیده‌تر و تهدیدات احتمالی آینده آمادگی بیشتری کسب کنیم.

سیف در پایان از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست با نگاه آینده‌نگر، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود در حوزه پدافند غیرعامل را تدوین کرده و با بهره‌گیری از تجربیات اخیر، زمینه ارتقای تاب‌آوری زیرساخت‌ها و تداوم خدمت‌رسانی به مردم را فراهم کنند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.