۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۱۲ هزار مدرسه کشور هدفگذاری شد

ایرنا چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 19:07
مشهد-ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های بادی و زیست‌توده ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق) گفت: وزارت نیرو برای نصب حدود ۶۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در ۱۲ هزار مدرسه کشور هدف‌گذاری کرده که می‌توان ظرفیت قابل‌توجهی از این طرح را در مدارس خراسان رضوی اجرایی کرد.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل شیرودی روز چهارشنبه در نشست ستاد توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر خراسان رضوی در افزود: انجام تهاتر در قالب شرکت‌های توزیع برق آماده شده و ظرفیت‌هایی برای اجرای آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: لازم است شرکت‌های توزیع استان و برق منطقه‌ای رویت‌پذیری نیروگاه‌ها را تسهیل کنند تا فاصله بین اتصال و رویت‌پذیری کاهش یابد.

مدیر کل دفتر توسعه نیروگاه‌های بادی و زیست توده ساتبا در بخش دیگری از سخنان خود درباره ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و پروژه‌های بادی گفت: تعیین تکلیف ماده ۱۲ نیروگاه‌های بادی ضروری است.

شیرودی اضافه کرد: از هفته آینده اولین شرکت‌ها وارد فرآیند عملیاتی کردن قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و پروژه های بادی می‌شوند و چند شرکت از جمله نیروگاه بینالود نیشابور با ظرفیت‌هایی مانند ۵۰ مگاوات در سبد برنامه قرار دارند.

ضرورت ورود صنایع دیماندی خراسان رضوی به حوزه تجدیدپذیرها

مشاور عالی استاندار خراسان رضوی و جانشین ستاد توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر استان نیز در این نشست گفت: واحدهای بزرگ فولادی استان باید نقش جدی‌تری در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایفا کنند. فهرست صنایع دیماندی استان شامل فولاد، سیمان و سایر واحدهای بزرگ تهیه شده و به نظر می‌رسد باید سازوکارهای الزام‌آورتری برای ورود آن‌ها به حوزه تجدیدپذیرها تعریف شود.

جواد خدایی اظهار کرد: تا انتهای برنامه سال گذشته که آن را تا پایان خردادماه امسال تمدید کردیم، کمتر از سه هفته فرصت است و باید پروژه‌هایی که باید به شبکه متصل شوند به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری، به نتیجه برسند. رصدخانه انرژی‌های تجدیدپذیر استان تحت عنوان «انرژینو» از ابتدای سال گذشته راه‌اندازی و برنامه‌های مربوطه به شهرستان‌ها و دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده تا پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: برنامه سه‌ساله ما آن بود که تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲۷۰ مگاوات نیروگاه به شبکه متصل شود، در سال ۱۴۰۵ این عدد به ۶۲۱ مگاوات برسد و در سال ۱۴۰۶ نیز ۲ هزار و ۱۰۸ مگاوات دیگر وارد مدار شود. بخش عمده برنامه سال سوم مربوط به نیروگاه‌های بادی است که به طور طبیعی پیچیدگی‌های بیشتری دارند. در مجموع برای سه سال، هدف‌گذاری سه هزار مگاواتی انجام شده که شامل ۲ هزار مگاوات خورشیدی و هزار مگاوات بادی است.

خدایی ادامه داد: برنامه هر سال تا پیک سال بعد تعریف شده است و تا این لحظه حدود ۳۰۳ مگاوات ظرفیت متصل به شبکه داریم. به نظر می‌رسد در هر بخش باید برای سال آینده در روش‌های پیگیری بازنگری داشته باشیم.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.